KHABAR VARZESHI

وقتيبازيكن­انبهجايفدر­اسيونبرايس­رمربيتيممل­يتصميمگرفت­ند

-

پس از اينكه كار تيم ملــي در رقابتهاي جام جهاني قطر به پايان رســيد، بحثهاي بسيار زياديپيرام­ونآيندهنيم­كتاينتيممط­رحشد. در نــگاه اول خيليها معتقدنــد كار كارلوس كيروش به پايان رســيده و او شانســي براي هدايت ايران در جام ملتهاي 2023 نخواهد داشــت ولي حرفهايي كه ســردار آزمون زد، شــرايط را تغيير داده اســت. مهاجم تيم ملي مدعي شــده كيروش را نگه ميدارد! البته در كشورهايصاح­بفوتبالزدن­چنينحرفهاي­ي اصال مرســوم نيســت و بازيكنان اجازه ندارند پيرامون انتخاب سرمربي صحبت كنند چون چنين اموري كامال زير نظر فدراسيون فوتبال قــرار دارد ولي در ايران نه تنها اين حرفها را به نفعياعليهي­كمربيميشنو­يدبلكهعوضش­دن سرمربيان تيم ملي با نقش مستقيم بازيكنان، اصال مسئله بيسابقهاي در فوتبال ايران نبوده و قبال چند بار شاهد وقوع آن بودهايم.

معمايحلنشد­هايويچ تيم ملي فوتبال كشورمان در فاصله كمتر از يك ماه مانده تا بازي خود با يوگسالوي در روز اول مرحله گروهي جام جهاني 1998 فرانســه به مصــاف آاس رم رفت و با نتيجه ۷- يك مغلوب اين تيم شد. شكستي بسيار تلخ و شوكآور كه به فاصله چند ساعت پس از آن توميسالو ايويچ

سرمربيفقيد­تيممليايرا­نازسمتخودب­ركنار شد. حاال بالغ بر 24 سال از آن ماجرا ميگذرد وليهنوزهمب­اوجودتكذيب­قاطعانهملي­پوشان آن دوره، عدهاي معتقدند كمكاري برخي نفرات موجب شد ايويچ بركنار شود و جالل طالبي به عنوان ســرمربي تيم ملي ايران در جام جهاني فرانسه روي نيمكت بنشيند. مربيای كه تا دو مــاه قبل از آغاز جام جهاني، حتي خودش هم تصور فراهم شدن چنين موقعيتي را نميكرد.

رفتن آقاجالل داستان رفتن جالل طالبي از تيم ملي به نوعي شــبيه آمدن او به اين تيم بود. طالبي در حالي قبل از جام جهاني به عنوان سرمربي تيم ملي انتخاب شد كه گروهي از مليپوشان با حضور او در اين سمت مخالف بودند و اختالفاتشا­ن با آقاجالل هنگام برگزاري پيكارهاي فرانسه 98 به اوج خود رســيد. جالل طالبي پس از پايان رقابتهاي جام جهانــي كنارهگيري كرد ولي كامال مشخص بود تعدادي از مليپوشان بههيچ عنوان دلشان نميخواهد با او كار كنند. به هر حال بازيكنان ماندند و ســرمربي تيم ملي در تابستان ســال ۷۷ و پس از پايان جام جهاني فرانسه دوباره عوض شد.

از دايي تا اسكوچيچ تيم ملي ايران در اســفند سال 1398 نتايج

بسيار ضعيفي با مارك ويلموتس گرفت و در آستانه حذف از مرحله اول پيكارهاي انتخابي جام جهاني 2022 قرار داشــت. در آن مقطع فدراسيون فوتبال رأي به بركناري ويلموتس داد و همان زمان شــايعه شد تعداد زيادي از مليپوشان با اين مسئله موافق بودند. البته به موازات همين شايعه بحث سرمربيگري علي دايي در تيم ملي هم بر سر زبانها افتاد ولي فدراســيون ترجيح داد چنيــن كاري نكند و به جــاي دايــي، دراگان اسكوچيچ هدايت تيم ملي ايران را در زمســتان همان سال برعهده گرفت.

دراگان را برداريم! داستان برداشتن و گذاشتن سرمربيان تيم ملي تابستان امسال به اوج خود رسيد. پس از پايــان اردوي قطــر و برمال شــدن اتفاقات حاشيهاي آن و همچنين اختالفات دامنهداري كه مهــدي طارمي و تعدادي از مليپوشــان با دراگان اسكوچيچ داشتند، كار تا جايي باال گرفت كه حتي كميته فني فدراسيون فوتبال هم وارد عملشد.طارميوتعدا­ديازبازيكن­انباصراحت عليه اسكوچيچ شدند و گروهي ديگر نيز به نفع او موضع گرفتند. در چنين شرايطي، مهدي تاج

رئيس فدراسيون شد و اسكوچيچ را كه در موضع ضعف قرار داشــت، از سمت خود بركنار كرد تا كارلوس كیروش كه اتفاقا مورد حمايت تعداد زيادي از بازيكنان منتقد اسكوچيچ بود، دوباره سرمربي ايران شود. هرچند مديران فدراسيون تأكيد دارنــد اين حركت يــك تصميم كامل مديريتي بوده اما بدون شك اگر بازيكنان آنطور قاطعانــه عليــه اســكوچيچ موضع نميگرفتند و گروهي از آنها براي بازگشــت كيروش به وضوح چراغ سبز نشــان نميدادند، قضيه شــايد به گونه ديگري ميشد.

نگه داشتن كارلوس به نظر ميرسد داستاني كه چند ماه قبل در مورد اسكوچيچ مطرح شد، حاال به گونه ديگري در حال تكرار است. گروهي از مليپوشــان دلشــان ميخواهد كيروش همچنانسرمر­بيتيممليبا­قيبماندوبر­اياين مسئله تحركاتي را هم آغاز كردهاند. اينكه چه كسيسرمربيت­يممليشود،مسئلهاياست­كه فدراسيون بايد در مورد آن تصميم بگيرد ولي نكتــه مهم اينجاســت كه چه قــرار بر ماندن كیروش باشــد و چه اصل بر رفتن او، بازيكنان تيمملينباي­ددراينرابط­هتصميمگيرن­دهباشند.

مربيعوض ميکنيم تضميني!

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran