KHABAR VARZESHI

ازکارتونفو­تبالیستهات­امجوزواردا­تخودرو

-

ژاپن از آلمان و اســپانیا با یک گل عقب افتاد اما هر دو را ۲-یک برد! نکتهاینجاس­تکههیچکسنم­یگویدژاپنی­هااتفاقیبر­ندهمیشوند. حدود ۰۳ سال قبل که آنها کارتون فوتبالیسته­ا را درست کردند و سوباساوکاک­رونیمساعتر­ویهوامیمان­دند!همه،ژاپنیهارام­سخره میکردند اما آنها کار کردند و باز هم کار کردند و زحمت کشیدند تا به اینجا برسند. ژاپنیها عالوه بر امکانات خوب و انگیزه باال، فلسفه کاری خود را از ســالها قبل ترسیم کردند. همان سالهایی که در لیگ ۲۱ تیمی ژاپن ۱۱ مربی بزرگ و سرشناس خارجی مثل زیکو کار میکردند. بله، ما «حرف» زدیم و ژاپنیها و کرهایها کار کردند. شــما کیفیت خودروهای ژاپنی و کرهای را مقایسه کنید با کیفیت خودروهــای ایرانی و بعد برســید به بحث فوتبــال و اینکه هنوز پرسپولیس و استقالل ما یک ورزشگاه اختصاصی ندارند و مثل ۰۴ سال قبل با من بمیرم و تو بمیری اداره میشوند!

ژاپن، کره و حتی استرالیا در جام جهانی درسهای زیادی به ما دادند. اینکه بــا وعده پاداش و مجوز واردات خودروهای آنچنانی تا یک جایی میتوان باال رفت. تیم ما هیچ وقت در تاریخ جام جهانی از مرحله اول صعود نکرده وبااینتفکر­سالهایبعده­مصعودنمیکن­د.ژاپنیهاشبا­نهروزکاروت­الش میکنند و مزدش را هم میگیرند ولی ما در این ســالها فقط فوتبال را با ورود آدمهای غیرمتخصص سیاسی کردیم و البته زمینهای خاکی را هم تبدیل به آپارتمان نموده و به جایش مدارس فوتبال پولکی را بنا کردیم تا به جای بچههای بااســتعدا­د جنوب شــهری، بچه پولدارها و پسران بابا! فوتبالیست شوند. بعد هم انتظار داریم در جام جهانی کاری کنیم که امثال ژاپن و کره کردند.

ســجادی اگر با کارشناسان و دلسوزان واقعی تیم ملی صحبت کند، حتماً از آنها خواهد شــنید که اوالً وزیر ورزش نباید در مورد ماندن یا رفتن کیروش اظهارنظر کند و اینکه میگوید نظر وزارت روی کیروش مثبت اســت، معنای دخالت را میدهد. دومــا از نظر فنی و فوتبالــی گلی که ما از آمریکا خوردیم، اصال تصادفی و اتفاقی نبود. آنها در کل بازی سرتر بودند و اگر در نیمه اول هــم گل نمیزدند، به احتمال زیــاد در نیمه دوم میزدنــد. روند بازی هم طوری بــود که تیم ما تقریباً صاحب موقعیت گل نشد و برعکس آمریکاییها سه، چهار موقعیت خطرناک داشتند. در کل آمریکا در آن دیدارمستحق­پیروزیبودو­بردیک-صفراینتیمت­حت هیچشرایطیو­باهیچمتروم­عیاریشانسی­نبود.آمریکا با انگلیس هم صفر-صفر کرد و حتی میتوانســت این تیم را شکســت دهد در حالی که ما ۶ گل خوردیم ...و نکته دیگر اینکه در بازی با آمریکا مشکل داوری خاصی هم وجود نداشــت که همه چیز را به ناداوری ...و ربط

بدهیم. تیم ایران حتی بعد از گل آمریکا هم خوب بازی نکرد اما ملیپوشان در هواپیما به وزیر ورزش گفتهاند ما اتفاقی گل خوردیم که خب حرف کامال غلطی است و

حمید سجادی یک مدیر ورزشی است که سالمت هم کار میکند اما تخصص فوتبالی ندارد. شــما وقتی در زمینهای تخصص ندارید، یا نباید اظهار نظر کنید و یا حتما باید با اهل فن و موســفیدکر­دههای آن رشــته صحبت و مشــورت کنیــد. در شــرایط فعلی ماندن کــیروش نه تنها کمکی به فوتبال ملی نمیکند بلکه حکــم لجبازی را پیدا میکند. کــیروش در مقطعی جوانتــر بود و خوب هم کار کرد اما در این جام جهانی اص ًال نمیتوان به او نمره قبولی داد. ما اص ًال قصد مقایسه نتایج تیم ملی با کره، ژاپن و استرالیا را نداریم و تیم ایران را با خودش مقایسه میکنیم. اینکه انتظار داشتیم تیم ملی خوب بازی کند و حداقل آمریکا را تحت فشار قرار دهد، اصال انتظار باالیی نبود اما برآورده نشد. کیروش بعد از دو جام ملتها و سه جام جهانی، دیگر کارش در ایران تمام شــده و باید برود. حرفهای ملیپوشان در هواپیما هم باید در آرشــیو ذهنی وزیر محترم ورزش بایگانی شود و ارزش دیگری ندارد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran