KHABAR VARZESHI

بايد از فوتبال ژاپن و کرهجنوبي الگو بگيريم

-

ستاره اسبق تيم ملي ايران معتقد است اگر حواس خــود را جمع نكنيم فاصله فوتبالمابا­ژاپنوكرهجن­وبيبيشتراز­اين خواهد شد. ناصر محمدخاني با بيان اين جمله ميگويد: واقعيت امر اين است كه امروز فوتبال ژاپن خرج خود را از قاره آسيا جدا كرده اســت. اين تيم توانسته است آلمان و اسپانيا را شكست داده و به مرحله حذفي جام جهاني2202 قطر صعود كند در حالي كه همه تصور ميكردند در اين گروه چشمباداميه­ا اولين تيمي باشند كه حذف ميشوند.

او ادامــه ميدهد: ژاپنيهــا اما با همكاريتيمي،وحدت،همدليواستف­اده از يك مربي كاربلد بومي توانســتند غير ممكن را ممكن كرده و اسپانيا و آلمان را شكســت دهند، كاري كــه از هيچ تيم ديگري از قاره آسيا بر نميآمد. ما بايد از ژاپنيهــا الگو بگيريــم و بدانيم فوتبال نسبتبهگذشت­هخيليتغيير­كردهاست. ديگر نميتوان با يك مربي 07ساله موفق ظاهر شــد و بايد به فكر مربي جوان و با انگيزهتري باشــيم. اينكه يك دسته از بازيكنان عالقه دارند فالن مربي سرمربي تيممليباشد­بهسودفوتبا­لايراننيست.

محمدخانــي در مــورد پيــروزي كرهجنوبي مقابــل پرتغال هم صحبت كردهوميگوي­د:كرهجنوبيدي­گرنماينده آسيا هم پرتغال را شكست داد و ثابت كرد از چه قدرتي برخوردار است. اين تيم هم يك مربي با انگيزه و جوان پرتغالي به اسم بنتــو دارد كه تيمش را به خوبي هدايت ميكند. ما بايد اين تيم و ژاپن را الگو قرار دهيم و نبايد در خواب غفلت باشيم. بايد بپذيريم موفقيــت در جام جهاني يعني ژاپن و كرهجنوبي نه اينكه با يك پيروزي برابــر ولز حماسهســاز­ي كنيــم. بايد واقعيتهاي فوتبال را بپذيريم.

مهاجم گريزپــاي تيم ملي ايران و پرســپوليس در دهه 60 ضمن اشاره به بازگشت كيروش به تهران و حضور اين مربي در كاخ ســعدآباد، يادآور ميشود: شــك نكنيد اگر كارلــوس كيروش پيشــنهاد خارجي داشت هرگز به ايران برنميگشــت و تهرانگردي نميكرد! او پس از اينكه در جام ملتهاي آسيا همراه ايران3 گل از ژاپن خورد و نتوانست موفق شــود به كلمبيا و مصر رفــت. نتيجه حضــورش در اين دو تيم چــه بود؟ او نتوانست تيم كلمبيا را با آن همه بزرگ به جــام جهاني برســاند و در مصر هم عملكرد موفقي نداشت. پس از آن دوباره به ايران برگشــت و ســرمربي تيم ملي كشورمان شد.

محمدخاني ادامه ميدهد: كارلوس كيروش مربي بزرگي بوده اما در گذشته و االن ديگر آن مربي ســابق نيست. تيم ملي ايران اما يك مربي با دانش و جوانتر ميخواهد كه شجاعت بيشتري داشته و بــه دنبال فوتبال هجومي و زيبا باشــد. فوتبــال ايران پتانســيل الزم براي ارائه فوتبالتهاج­ميراداردون­بايدفقطدفا­عي بازي كنــد. ما اگر مقابــل آمريكا كمي هجوميتر و مثل 15 يا 20 دقيقه پاياني بازي ميكرديم حتم بدانيد از گروه خود صعود ميكرديم.

او خاطرنشان ميكند: امسال شايد بهترين شرايط براي صعود تيم ملي ايران به دور حذفي جام جهاني به وجود آمده بود.ماشكستسنگي­نيرامقابلا­نگليس متحمل شــديم اما مقابل ولــز يكي از ضعيفتريــن تيمهاي قــاره اروپا برنده شديم و به لطف تساوي اين تيم با آمريكا بهترين فرصت را براي صعود داشتيم اما نتوانستيما­ستفادهكنيم.بهنظرميرسي­د ما براي مساوي كردن برابر آمريكا بازي كرديم و در صورتي كه براي پيروزي و برد بــه ميــدان ميرفتيم موفقتــر ظاهر ميشديم. به همين خاطر هم ميگويم تيم ايران يك سرمربي جوان و شجاعتر ميخواهد. كســي كــه بتواند تغييرات اساسيدرتيم­مليبدهدواي­نتيمرابراي 4 سال ديگر و جام جهاني بعدي آماده كند.

ستاره پيشين خط حمله تيم ملي ايران در خصوص عملكرد مهاجمان تيم كشورمان در اين رقابتها نيز ميگويد: تيم ايران براي اولين بار در جام جهاني 4 گل زد كــه 2 گل آن را مدافعــان زدند. مهدي طارمــي در بازي با انگليس و ولز خيلي خوب بازي كرد و نشان داد ستاره تيم ايران است. سردار آزمون هم با وجود پشتسر گذاشــتن مصدوميت زحمت خود را كشيد و به نظرم نقش مهمي در پيروزيمقاب­لولزداشتام­اهمانطوركه گفتم فوتبال ايران پتانســيل تهاجمي بيشتري دارد. ما ميتوانيم با هافبكهاي تكنيكيتر، موقعيتهاي بيشتري براي مهاجمان خود ايجاد كنيم و اميدوارم در آيندهبازيك­نانتكنيكيو­پاسورتريرا­در تركيب تيم ملي مشاهده كنيم.

ناصــر محمدخانــي همچنين در خصوصقهرمان­احتماليجام­جهانينيز پيشبيني ميكند: مثل هميشه برزيل مدعي اصلي قهرماني است. اين تيم در قطر هم مدعي اصلي است در حالي كه فرانســه مدافع اين عنوان است. فرانسه ستارهاي مثل امباپه دارد كه ميتواند در صدمثانيهنت­يجهراتغيير­دهدوشايداي­ن تيم بتواند بار ديگر قهرمان جام جهاني شود. اسپانيا هم شــايد مدعي باشد اما ديگر آن تيم ســابق نيست در حالي كه آرژانتيــن و مســي هــم نيمنگاهي به قهرماني دارند. به هر حال رقابت بين اين تيمهاست و بايد ديد در نهايت چه تيمي به اين عنوان خواهد رسيد.

 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran