KHABAR VARZESHI

ساموراييها­افتخارفوتب­الآسياهستن­د

-

ضيا عربشــاهي ضمن اشاره به صعود شگفتانگيز تيم ملي ژاپن به مرحلــه حذفي جام جهاني، گفت: ما بايــد واقعبين باشــيم و در اين صورت ميتوانيم پيشــرفت كنيم. به نظر من سختترين گروه يا همان گروه مرگ را تيم ملي ژاپــن داشــت. در اين گروه تيمهاي آلمان و اسپانيا حضور داشتند كه قهرمانهاي سابق جهان و مدعيان اين جام بودند اما ســامورايي­ها بدون ترس از اين دو بازي كردند و هر دو را هم شكست دادند.

وي ادامــه داد: فرامــوش نكنيد ژاپنيها بــا يك مربي ژاپني به اســم هاجيمه موري ياســو توانستند از گروه مرگ صعود كنند و اين يك درس بزرگ براي فوتبال ماست. فوتبال ما كه عادت داردمربيان­داخليرابكو­بدوازخارجي­ها اسطوره بسازد. حاال ژاپن افتخار فوتبال آسياست و ما در گروهي آسانتر حذف شديم و به ايران برگشتيم، چرا؟ به اين دليل كه برنامه خاصي براي فوتبال خود نداريم. يــك روز دراگان اســكوچيچ ارزانقيمت را ميآوريم و روزي ديگر به خاطر يك شكست در بازي دوستانه او را برداشته و كارلوس كيروش را ميآوريم.

هافبك اسبق تيم ملي افزود: اين در حالي است كه كيروش و اسكوچيچ دو ســبك متفاوت داشــته و از دو كشور جداگانــه ميآيند اما چــون برنامهاي نداريــم معلوم هم نيســت چرا چنين انتخاباتــ­ي داريم؟ اگر ما مربي خارجي ميآوريــم بايد چند پله باالتر از داخلي باشد و بتواند تيم ما را به مرحله حذفي

جامبرساندا­ماچهميشود؟ماازانگليس 6 گل ميخوريــم كه نه قويتر از آلمان اســت و نه اســپانيا! ولز را ميبريم كه آخرين ســهميه را گرفــت و از طريق پليآف به جام جهاني رســيد. اين تيم بيشتر از 50 سال بود كه در جام جهاني حضور نداشــت و از همين يك برد هم ميخواهيم افسانه بسازيم.

وي بر لزوم تغيير نسل در تيم ملي اشاره كرد و يادآور شد: تيم ملي نياز به پوســتاندا­زي دارد. تعــدادي از اين بازيكنــان اگــر كارلــوس كيروش سرمربي تيم ملي نبود مطمئن باشيد نميتوانستن­دبهجامجهان­يسفركنند اما با بازگشت سرمربي پرتغالي به قطر رفتند و بازي هم كردند. هر بازيكني حتياگرستار­ههمباشدباي­ديكروزي از فوتبــال خداحافظــي كند و حتي بزرگترين ستارههاي فوتبال جهان هم يــك زماني كفشهــاي خود را آويــزان ميكنند. اين خداحافظي در تيم ملــي زودتر رخ ميدهــد و بايد بازيكنــان جاي خــود را به نيروهاي جوان و با انگيزهتر بدهند.

عربشاهيخاط­رنشانكرد:تيمملي ملك شــخصي يا ارث پدري هيچكس نيست. من مصاحبه برخي بازيكنان را ميديدم كه چگونــه از ماندن كارلوس كيروشدفاعم­يكردنددرحا­ليكهاين وظيفه يك بازيكن نيست. بازيكن بايد تمرين و براي تيم كشورش بازي كند نه اينكه بخواهد از يك سرمربي خاص به خاطر منافع شخصي خودش دفاع كند. تيمملينياز­بهانتخاببه­ترينمربيدا­رد

نه كســي كه فــالن و بهمــان بازيكن بخواهنــد از او حمايــت كنند. همين رفتارها و گفتارها فوتبال ايران را بيچاره كرده است.

وي تأكيــد كــرد: من بــه جرأت ميگويم پتانســيل فوتبال ايران بسيار باالتر از اين حرفهاست كه با سه بازي در جــام جهاني به ايران بازگردد. ما هم ميتوانســت­يم مثل ژاپن يا استراليا در مرحله حذفي باشــيم. بــا اتخاذ يك تاكتيك مناسب ميشد از آمريكا امتياز گرفت و صعود كــرد اما هيچ برنامهاي نداشتيم. تيم ملي آمريكا از شروع بازي ابتــكار عمل را به دســت گرفت و تازه شانس آورديم پوليشيچ ستاره چلسي و تيم ملي آمريــكا پس از گلزني به ايران مصدوم و تعويض شد. حاال از حذف تيم ملي ايران افســانه نبايد ســاخت. اگر ميخواهيم در جام ملتهاي آسيا موفق ظاهرشويميا­بهعنوانيبر­سيمبهتراست بهفكرمربيد­يگريباشيم.يكمربيكه افكار تازه داشته باشــد و بتواند به تيم كشورمان كمك كند.

عربشاهي افزود: مطمئن باشيد اگر كارلوس كيروش ســرمربي تيم ملي ايران باشــد باز هم بــا همين بازيكنان تكراري و هميشــگي به جام ملتهاي آسيا ميرويم و بهترينها را در ايران جا ميگذاريم! شما وقتي مصاحبه برخي بازيكنــان و حمايت آنهــا از كارلوس كــيروش را ميبينيد متوجه خيلي از مســائل ميشــويد. من منكر زحمات كيروش نميشــوم اما تيم ملي نياز به مربي جديــد با افكار جديــد دارد و ما نميتوانيــ­م با دفاع كــردن، دل به ضد حمالت بســتن و فقــط روي ضربات ايستگاهي گل بزنيم. ايران استعدادهاي زيــادي دارد و ميتوانيم فوتبال زيبا و تماشاگرپسن­دتريارائهب­دهيمبهشرطي كه مربي جوانتري داشته باشيم.

وي در پايــان گفــت: مــا در جام ملتهاي آسيا در دوره گذشته 3 گل از ژاپــن خورديم و ترس و نگراني من اين است كه آن فاجعه به شكلي بدتر در جام ملتهاي بعدي تكرار شــود. اين يك هشدار جدي است و اميدوارم دوستان آن را جدي بگيرنــد و به فكر تغييرات اساسي در تيم ملي ايران باشند.

 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran