KHABAR VARZESHI

فرانسه- لهستان؛ فراتر از یک عقاب

-

ورزشگاه الثمامه امشب از ساعت 18:30 ميزبان ديداري ديگر از مرحله يكهشتم نهايي جام جهاني 2022 قطر بين تيمهاي ملي فرانسه و لهستان خواهد بود.

فرانسه؛ آغاز یک مأموریت خاص يكي از اتفاقات ويژه جام جهاني ميتواند قهرماني تيمي باشــد كه دوره قبل هم به جام رسيده؛ اتفاقي كه دستكم در دوران فوتبال مدرن رخ نداده و تنها مرتبهاي كه در تاريخ جام جهاني ثبت شده سال 1938 بوده كه ايتاليا جام ژول ريمه را دو مرتبه به خانه برد. حاال فرانسه اين مأموريت را با ديديه دشان دارد كه خودش هم به عنوان كاپيتان و هم به عنوان سرمربي جام را باالي سر برده. خيليها ميگويند به خاطر خط حمله قدرتمند، فرانسه شانس اول قهرماني اســت. اگرچه همين باور در يورو 2020 هم وجود داشــت ولي فرانسه را سوئيس حذف كرد. خروسها با دو برد مقابل استراليا و دانمارك خيال خودشان را راحت كردندودرآخ­رينبازيدشا­نباتصميميع­جيبكامالتي­مذخيرهاشرا­بهميدان فرستاد. به خاطر تورنمنت فشــرده نميتوان از دشان انتقاد كرد. حاال هم به لهستاني رسيدهاند كه روي كاغذ بايد حذفش كنند اما با مرور نتايج اين جام نميتوان با اطمينان چنين نتيجهاي را پيشبيني كرد.

لهستان؛ در كنار تيم تاریخساز 4 دهه پيش هميشه لهستان تيم پرستارهاي بوده و بازيكنان مطرحي دارد كه انتظار ميرود در تورنمنتهاي مختلف بدرخشند ولي سالهاست كه مردم اين كشور در حسرت ديدن تيمي هستند كه به تيمهاي دهههاي0791 1980و نزديك باشد. تيمهايي كه دو مرتبه در رده سوم جام جهاني قرار گرفتند و چنداسطورهد­رتركيبشانب­ازيميكردند.حاالهمكهرو­برتلواندوف­سكي يكي از فوقســتاره­هاي فوتبال جهــان را در اختيار دارند، ميخواهند دستكم يك مرحله باالتر بروند. با اين حال خيلي زود قرعه سختي به آنها خورد و بايد با مدافع عنوان قهرماني مصاف بدهند. به نظر ميرسد لهستان با توجه به عملكردي كه در ديدار مقابل آرژانتين داشته، شانس كمي مقابل فرانســه هم داشته باشد. در بازي گذشته دو گل خوردند و چند گل نخوردند. با اين وجود در دو بازي مرحله گروهي كلينشــيت كردهاند كه اتفاق خوبي اســت اما نقطه قوت خروسها خط حملهشان است و اين يعني يك دردسر بزرگ براي لهستان.

آخرین جدال ژوئــن 2011 در آخرين ديدار بين فرانســه و لهســتان، خروسها با نتيجه يك-صفر پيروز شدند. تنها گلزن آن بازي يولدوويتس مدافع لهستان بود كه به اشتباه دروازه خودي را باز كرد. آمار بازي در 16 ديداري كه بين فرانسه و لهستان برگزار شده، خروسها برنده 8 ديدار بودهاند و عقابها در 3 بازي پيروز شدهاند. 4 بازي بين اين دو تيم هم مساوي شده است. در تنها ديدارشان در جام جهاني، لهستان موفق شده در جام جهاني 1982 با نتيجه 2-3 از سد فرانسه بگذرد. بعد از ديداري دوستانه در سال 1982 (پس از ديدارشان در جام جهاني) ديگر لهستان مقابل فرانســه پيروز نشد. در 7 ديدار اخير بين اين دو تيم، فرانسه 3 بازي را برده و 4 بازي مساوي شده. فرانسه براي دهمين مرتبه به مرحله حذفي جام جهاني رسيد. خروسها تابهحال 5 مرتبه تا نيمهنهايي باال رفتهاند و دو مرتبه هم قهرمان شدهاند. لهســتان كه در 5 حضور نخستش در جام جهاني تا سال 1986 همواره 5 از گروهش صعود كرده بود و دو مرتبه هم ســوم شده بود، پس از 3 دوره ناكامي در صعود راهي مرحله حذفي ميشود.

شكستفرانسه­مقابلتونسس­ومينباختاي­نتيممقابلت­يميآفريقاي­ي 3 در جــام جهاني بود كه همگي در دو دهــه اخير رقم خورده. ابتدا مقابل سنگال، سپس مقابل آفريقايجنو­بي و حاال مقابل تونس.

كيليان امباپه ركورد گلزني تيري آنري در جام جهاني را شكست و 7 7 گله شد. ستاره 23 ساله فرانسه با توجه به سنش فرصت دارد تا به ركورد 13 گل ژوست فونتين هم برسد.

هوگو لوريس و آنتوان گريزمن كه به ترتيب در 4 و 3 دوره جام جهاني 15 حاضر بودهاند 15 مرتبه در جام جهاني بازي كردهاند و در صورتي كه از اين مرحله تيمشان صعود كند فرصت دارند به ركورد 17 بازي فابين بارتز و تيري آنري در جام جهاني برسند.

مصدومان و محرومان لوكاس هرناندس كه رباط صليبي پاره كرد تنها مصدوم فرانســه براي اين بازيحساسوح­تيادامهرقا­بتهايجامجه­انياست.لهستانبدون­تلفات به مرحله حذفي جام جهاني رسيده.

تركيب احتمالي دو تيم فرانسه: لوريس، كونده، واران، اوپامكانو، هرناندس، شوامني، رابيو، دمبله، گريزمن، امباپه و ژيرو لهستان:شچسني،كش،گليك،كيويور،برشينسكي،زيلينسكي،بيليك، كريچووياك، فرانكوفسكي، سيدورسكي و لواندوفسكي

16

1

7

10

 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran