KHABAR VARZESHI

اول ژاپن و کرهجنوبي را در جامجهاني ببينيد بعد قرارداد کيروش را تمدید کنيد

-

تيم ملي ايران با كسب يك پيروزي و۲ شكست به كار خودش در جام جهاني ۲۲۰۲ قطر پايان داد. اين در حاليبودكهب­هنظرميرسيد­بهترينشراي­طبرايتيم ملي كشــورمان فراهم شــده بود تا براي اولين بار طلسمشكنيكر­دهوبهمرحله­حذفيجامجها­نيراه پيدا كند. در اين ميان كارلوس كيروش هم به ايران برگشــت در شــرايطي كه برخيها موافق تمديد قراردادش هستند و برخي ديگر مخالف! يكي از اين مخالفان مهدي پاشازاده است. مدافع سابق تيم ملي ايران كه فوتبالدوسـ­ـتان كشورمان هنوز بازيهاي درخشان او در جام جهاني ۸۹۹۱ فرانسه را فراموش نكردهاندو... بر همين اســاس از شما دعوت ميكنيم با ما و مهدي پاشازادهبا­شيدتاانتها­ييكمصاحبهب­يتعارفوجدي.

آقاي‌پاشــازاده‌ابتدا‌م ‌يخواهيم‌نظر‌خودتان‌را‌ درخصوص‌عملكرد‌كارلوس‌ك ‌يروش‌و‌تيم‌ملي‌ايران‌ در‌جام‌جهان ‌ي‌بفرماييد؟ همين اول بايد بگويم هر صحبتي كه مطرح ميكنم، به خاطر تيم ملي ايران اســت. من نميتوانم درخصوص پيراهني كه با افتخار در گذشته پوشيدهام، با شخصي يا كســي تعارف كنم و بايد حقايق را بگويم. بنابراين اگر اسمي ميآورم، بحث خصومت شخصي نيست و نظر من است كه شايد هم اشتباه باشد.

بفرماييد.‌ من نميدانم معنا و مفهوم موفقيت چيست؟ اين روزها ميشنويمكهخ­يليهاازكير­وشچنانتعري­فوتمجيد ميكنند كه انگار فاتح جام جهاني شــده است! بحث تمديد قراردادش هم كه داغ شده و به تهران برگشته تا آن را نهايي كند.

شما‌موافق‌تمديد‌قرارداد‌ك ‌يروش‌هستيد‌يا‌مخالف‌ آن؟

موافقت يا مخالفت مهدي پاشازاده اهميتي ندارد چون اگر قرار بر تمديد باشــد، همين اتفــاق خواهد افتاد. خواهش من از مسئوالن اين است كه اول نتايج ژاپن و كرهجنوبــي در جام جهاني را دوبــاره ببينند و بعد با كيروش تمديد كنند. من معتقــدم دوران كارلوس كيروش در تيم ملي ايران به پايان رسيده است. ۳ جام جهاني و ۲ جام ملتهاي آسيا را به كيروش داديم و به انــدازه كافي فرصت در اختيار اين مربي گذاشــتيم. نتيجهاش چه شــد؟ ما در ۳ جام جهاني نتوانستيم به مرحله حذفي صعود كنيــم يا يكي از غولهاي دنيا را شكستدهيم.درجامملتها­يآسياهمكهب­ااينمربي به جايي نرسيديم. حاال چرا بايد با او تمديد كنيم؟

شايد‌به‌اين‌خاطر‌كه‌شناخت‌زيادي‌نسبت‌به‌فوتبال‌ ايران‌و‌بازيكنان‌ما‌دارد؟ شناخت از كدام بازيكنان؟ كساني كه مصاحبه كرده و خواهان تمديد قراردادش ميشــوند؟ من با كســي مشكلي ندارم و وكيلمدافع بازيكني هم نيستم اما دلم براي شجاع خليلزاده و محمد محبي سوخت! شجاع بهترين مدافع وسط ايران است و محبي هم بهترين و سرحالترين وينگر كشورمان كه اگر در جام جهاني بازي ميكرد، ميتوانست به ليگهاي معتبر اروپايي ترانسفر شود. چرا كيروش با سرنوشت اين دو بازي كرد؟ پرسش من اينجاســت كه چرا مرتضي پورعليگنجي بايد در تيم ملي فيكس باشد يا اينكه علي كريمي كه يك سال بازي نكرده، همراه تيم ملي به جام جهاني برود و بازي كنــد؟ نقش ماركار آقاجانيان در تيم ملي دقيقا چيست؟

به‌هر‌حال‌هر‌سرمربي‌دوست‌دارد‌دستياران‌خودش‌ را‌داشته‌باشد؟ بلــه اما آقاجانيان اين همه ســال كنار كيروشبودها­ست.چرايكتيمدس­ته اولي در ايران هم به او پيشنهاد كاري نميدهد؟ مگر در ايران مربي ديگري وجود ندارد؟ من با ماركار هم مشكلي ندارم اما دستاورد حضور او در همه اين سالها كنار كيروش چه بوده است؟

ب ‌يتعارف‌شــما‌موافق‌حضور‌سرمربي‌ خارجي‌روي‌نيمكت‌تيم‌ملي‌هســتيد‌يا‌ترجيح‌ م ‌يدهيد‌يك‌ايراني‌سرمربي‌كشورمان‌باشد؟ بستگي دارد شما چه برنامهاي داشته باشيد. ميبينيد ژاپنيهاباه­اجيمهموريا­سودرقطرغول­كشي كرده و توانســتها­ند آلمان و اســپانيا را شكست دهند. شوخي نيست كه شما آلمان پرمهــره را حذف كنيد! ژاپنيها چند سالي ميشود به مربيان بومي خود اهميت ميدهند و با سرمايهگذار­ي روي مربيانبومـ­ـيو العادهبه نتيجــه رســيدهاند. از طرفي كرهايهــا هم بــا پائولو بنتو پرتغ العادهاي گرفتهانــد كــه ســرمربي خارجي اما با ســن و سال مناســب اســت. ما هنوز نميدانيم چــه برنامهاي داريم؟ با سرمربي ۰۷ ساله دنبــال چــه چيــزي ميگرديم؟ االن ميانگين

سني مربيان مطرح دنيا به شدت پايين آمده است. نظر‌شما‌چيست؟ من باشــم يك مربي جــوان و باانگيزهتر از كيروش انتخاب ميكنم. اينكه چهار بازيكن مصاحبه كنند يا با مســئوالن براي انتخاب سرمربي تيم ملي جلسه بگذارنــد، جالب نيســت. به نظر من تمديد قرارداد كيروش يك بازگشت به عقب بزرگ است. پيشنهاد‌شما‌در‌حال‌حاضر‌چيست؟ تغيير نســل و ســرمربي در تيم ملي ايران! چند بازيكن در حد تيم ملي نيستند و من نميدانم چگونه درتيمكشورم­انبازيميكن­ند؟اينبازيكنا­نبايدبروند و جاي خود را به بازيكنان شايستهتر بدهند. از طرفي براي تغيير نسل بايد تغيير سرمربي و تغيير تفكر هم صورتپذيردو­گرنهعاقبتخ­وبيبرايتيم­ايراندرجام ملتهاي آسيا نميتوان متصور شد. ما با يك برد مقابل ولز كه يكي از ضعيفترين تيمهاي اروپايي است، نبايد از خود بيخود شويم. اين برد نبايد ما را گول بزند و اگر ميخواهيمتص­ميمدرستيبگ­يريم،بايدبازيها­يژاپن و كرهجنوبي را در جام جهاني ۲۲۰۲ قطر مرور كنيم. تيم ايران هم ميتواند غولكش باشد و بزرگان فوتبال جهان را از پاي درآورد اما اســير يكسري مسائل شده است. من واقعا تعجب كردم كه چرا نتوانستيم از آمريكا يك امتياز بگيريم.

اين‌آمريكا‌با‌آن‌آمريكا‌كه‌شما‌و‌مل ‌يپوشان‌8991‌ در‌فرانسه‌تيمش‌را‌شكست‌داديد،‌چه‌تفاوتي‌داشت؟ بدون اغــراق آن تيم آمريكا قويتر بــود اما ما انگيزه داشتيم. ميخواســتي­م اين تيم را شكست دهيم و به هدف هم رسيديم. اين آمريكا را بايد ميبرديم اما گفتم كه برنامه، تاكتيك و استراتژي درستي نداشتيم.

دلم برايخليلزا­ده ومحبـــــي سوخت

 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran