KHABAR VARZESHI

ساپينتو،اولينسكاند­ارپرتغاليا­ستقاللدردر­بي

-

دربــي تهران دو هفتــه ديگر برگزار ميشــود و اســتقالل در حالي به مصاف حريف سنتي خود خواهد رفت كه دوباره يك سرمربي خارجي روي نيمكت اين تيم نشستهاست.روياروييآب­يوقرمزبايك­ديگر همراه با ســرمربيان خارجــي اصال چيز عجيبي نيست و حتي گاهي اوقات شاهد بودهايم كــه تقابل اين دو تيم با حضور دو سرمربي خارجي روي نيمكت هر دو شكل گرفتهاستول­يطيدوفصلقب­لدربيهاي پايتخت همواره با حضور سكانداران ايراني روي نيمكت استقالل و پرسپوليس برگزار شده بود حاال با حضور ريكاردو اين بدعت دوبارهشكست­هميشودواست­قالليهاباي­ك سرمربي غيربومي به مصاف سرخپوشان پايتخت خواهند رفت؛ اتفاقي كه برايشان كامال مسبوق به سابقه تلقي ميشود.

دوران مربيان يوگسالو اســتقالل در دهه ۰۵ دربي تهران را با دو مربي مكتب يوگسالوي سابق تجربه كرد؛ زدراكو رايكوف و والدمير جگيج مربياني بودند كه روي نيمكت آبيپوشان در جدال با پرسپوليس نشستند. اين دو نفر قبل از انقالب فضاي فوتبال ايران را تجربه كردند و پس از آن تيم اســتقالل تا ابتداي سال ۲۷۳۱ ديگر سرمربي خارجي نداشت.

مرد يخي استقالل در دهه ۰۷ شمسي دربي تهران با يكسرمربيخا­رجيديگرراه­متجربهكرد و يوگني ســكوموروخ­وف سرمربي اهل روسيه در معيت آبيپوشان فضاي جدال با پرسپوليس را تجربه كرد و البته اصال هم موفق نبود. اين مربي فوقالعاده خونسرد و كمحرف بود به طوري كه لقب مرد يخي را در ايــران به خود اختصاص داد؛ مردي كه حاال سالها از فوت او ميگذرد.

تجربه دربي با سرمربيان آلماني استقالل در دهههاي ۰۸ و ۰۹ رويارويي با پرسپوليس همراه با سرمربيان آلماني را نيز تجربه كرد. رولند كخ در سال ۱۸۳۱

به عنوان مرد شماره يك نيمكت آبيها برابرپرسپو­ليسايستاد.مسابقهباتس­اوي يك-يكتمامشدوم­رحومعليانص­اريان كه آن زمان پيراهن قرمز را بر تن ميكرد، دروازه استقالل را باز كرد. علي سامره نيز براي آبيپوشــان موفق به گلزني شــد. همچنينوينف­ردشفرنيزدر­سالهاي۶۹ تا ۸۹ دربي تهران را به چشم ديد و در آن، هم پيروز شد و البته ناكامي هم نصيبش گرديد. جالب اينجاست كه در آن مقطع برانكو ايوانكوويچ هدايت پرسپوليس را برعهده داشــت و در دربي تهران كال با سرمربيان خارجي برگزار ميشد.

تنها دربي استراماچون­ي آندرهآ اســتراماچ­وني نيــز در معيت استقالل تقابل با پرسپوليس را تجربه كرده اســت. مسابقهاي كه ۱۳ شهريور ۸۹۳۱ برگزار شد و استقالل با يك گل مسابقه را به حريف خود واگذار كرد. اين اولينوآخري­نباريبودكه­استراماچون­ي تحت عنوان ســرمربي استقالل فضاي دربي تهران را از نزديك ديد.

هفتمين سرمربي خارجي حاالدوهفته­ديگردوباره­شاهدرويارو­يي آبيوقرمزخو­اهيمبودوري­كاردوساپين­تو هفتمينسرمر­بيخارجياست­قاللپس از رايكوف، جگيج، سكوموروخوف، كخ، شفر و استراماچون­ي بدل ميشود كه در جدال با پرسپوليس هدايت استقالليها را برعهده ميگيرد.

تكرار تاريخ پس از ۹۳ ماه آخرين باري كه استقالل با يك سرمربي خارجيبهمصا­فپرسپوليسر­فتشهريور ۸۹ بود؛ همــان ديداري كه نوشــتيم با استراماچون­ي مغلوب حريف سنتي خود شــد، حاال پس از ۹۳ مــاه تاريخ از جهت حضورسرمربي­خارجيرويني­مكتآبيها در دربي تكرار ميشــود و البته ساپينتو ميخواهد خاطره تلخ اســتراماچ­وني در دربي را از ذهن هواداران پاك كند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran