KHABAR VARZESHI

پسريكهشيخر­اسربلندكرد

موفقيتشگفت­انگيزآبيها­درهند

-

دس باكينگهام جوانترين سرمربي گروه فوتبال سيتي است و با بمبئي سيتي كه امسال ركوردهاي سوپرليگ هند را شكســته، موفقيتهاي بيشماري كسب كرده است. گروه فوتبال سيتي &(* از زمان آغاز به كار در سال ،2013 مترادف با موفقيت شده است. در حالي كه منچسترسيتي بدون شــك جواهري در تاج اين گروه است، اين شبكه مالك 11 باشگاه فوتبال مختلف است كه همگي در شهرهاي بزرگ سراسر جهان، از جمله ملبورن و نيويورك، واقع شدهاند. از زماني كه چشمانداز &(* به واقعيت تبديل شد، گروه مجموعــا 31 جام بزرگ را بــه دســت آورد و در حالي كه همه منچسترسيتي را قبل از اينكه از تورنمت حذف شود، مدعي كسب ســي و دومين جام در فينال جــام اتحاديه ميدانســتن­د، تيم مهارنشدنيگ­وارديوالدر­سايهتحسينه­اييازجوانت­رينسرمربي اين گروه قرار گرفت.

دس باكينگهام ممكن است فقط 38 سال سن داشته باشد اما كارنامه پرباري دارد و پيشرفت او غيرقابل انكار است. او اين فصل را با ركوردشكني در سوپرليگ هند به عنوان سرمربي بمبئي سيتي به پايان ميبرد. باكينگهام به عنوان ســرمربي در شــبكه ميليارد پوندي ســيتي با بمبئي كه از بســياري جهات از اصول سلطهگر منچسترسيتي­تقليدكرده،شكوفاشد.اينمربيقبل­ازپيوستنبه گروههمبسيا­رموردتوجهب­وداماازمنا­بعفراوانيك­هدراختيارد­اشت براي تسريع پيشرفت خود نهايت استفاده را برد، از جمله استفاده از هوش و فكر ديگر مربيان برتر گروه. باكينگهام در صحبت با نشريه «ميرر» گفت: «ما ميتوانيم با افراد ديگر گروه ارتباط برقرار كنيم، و من يك خط ارتباطي با ســرمربيان ساير باشگاههاي برتر دارم. افرادي مانند ليام منينگ هم بودند كه ما فيلمهاي آموزشي خود را با هم به اشــتراك ميگذاشــتي­م و از اين طريق ايدههايمان را در اختيار يكديگر قرار ميدهيم. اين سياست خوبي است و براي تمام افراد حاضر در گروه مفيد است.»

باكينگهام اكنون با برخي استعدادهاي برتر جهان متحد شده اماحرفهمرب­يگرياوبهطو­رجديدرآكسف­ورديونايتد­تحتهدايت ميكي لوئيس آغاز شد. لوئيس كه در مارس 2021 درگذشت، در آكادميآكسف­ورديونايتد­ودركالجآكس­فوردوچرولو­ليمربيگري كرد. طبيعي به نظر ميرســيد كه باكينگهام حتي در 21 سالگي براي جانشــيني مربي خود وارد عمل شــود. ايــن نقش كه 50 درصدش مربيگري و 50 درصد آن آموزش به نوجواناني بود كه در علوم ورزشــي ثبتنام كــرده بودند، مقدمهاي بــراي يك حرفه مربيگريقاب­لتوجهبود.باكينگهامت­ماممداركمر­بيگريراكسب كرد و مربيگري تمام ردههاي ســني باشگاه را تجربه كرد و در 29 ســالگي در كنار كريس وايلدر مربي تيم اصلي باشــگاه شد اما او خواســتهها­ي بيشتري داشــت و ميخواست ســرمربي شود؛ «ميدانستمكه­بهتجربهبيش­تريدرموردم­ديريتكاركن­ان،درك

بودجه و كار با هيأتمديره نياز دارم. شــروع به جستوجوي كار كردم. با ميكي و ســپس كريس صحبت كردم و هر دو به شدت از من حمايت كردند. كريس هنوز هم با من در ارتباط است.»

باكينگهامپ­ذيرايتعداد­يازفرصتهاب­ودوحركتجسو­رانهاي انجام داد و به سمت ديگر جهان رفت تا نقش مدير توسعه فوتبال را دراتحاديهف­وتبالنيوزي­لندبرعهدهب­گيرد.اوديگربهعق­بنگاهنكرد و دورههايي را در ولينگتون فونيكس و اســتوك گذراند. سپس به نيوزيلند بازگشــت تا نقش دوگانهاي را ايفا كند كه به او امكان داد ســرمربي تيم زير 20 ســالهها و تيم زير 23 سالههاي المپيك و همچنيندستي­ارسرمربيتي­مبزرگساالن­باشد.باكينگهامه­نوزدر نيوزيلند بود كه كوويد آغاز شــد و متأسفانه نقش او از بين رفت. باكينگهام قبل از حضور در نيوزيلند، مدرك كارشناســي ارشــد مربيگري را از دانشگاه ولز جنوبي گرفته بود. يكي از مربيانش در آن دوره ســري باولي بود: رئيس سابق پشتيباني مربيان .&(* بدون اينكه باكينگهام بداند، باولي او را زير نظر داشت و پس از پايان دوران حضورش در اتحاديه فوتبال نيوزيلند، با او تماس گرفت. باكينگهام دو سال و نيم پيش توســط باولي به منچستر دعوت شد. فرصت پيوستنبهمل­بورنسيتيبه­عنوانكمكمر­بيبهسرعت در سر راهش قرار گرفت.

پنج هفته از آمادهســاز­ي پيش فصل بمبئي سيتي گذشته بود كه باكينگهام فرصت جانشيني سرخيو لوبرا را پيدا كرد. نكته جالب اينجاست كه باكينگهام به جاي جاننشيني مربياي كه مشكل داشــت بايد جاي مربي موفقي را گرفت: لوبرا در آخرين فصل حضورش در باشــگاه آنها به كســب دوگانه داخلي هدايت كرد.

«اغلب شما را به اين دليل ميآورند كه ســرمربي قبلي خوب كار نكرده و تيم نتيجه نگرفتــه اما مربي و باشــگاه در آن فصــل دو جام گرفته بودند. وقتــي به آنجا رسيده بودم تنها سه هفته به شروع فصل باقي مانده بود. همه كارها انجام شده بود، و پنج بازيكن ارشد باشگاه را ترك كرده بودند و بازيكنان جديد آورده شده بودند.»

بمبئيسيتيد­رنهايت در سوپرليگ هند پنجم شد اما آنها در ليگ قهرمانان آسيا تأثيرگذار بودند و تبديل به اولين تيم هندي شــدند كه تا به حال يك

بازيرادراي­نمسابقاتبر­ندهميشود.«ماميخواستي­ماولينتيم هندي باشــيم كه در يك بازي در ســطح ليگ قهرمانان پيروز مي العاده بود، ما تاريخسازي كرديم اما بيشترين توجهات به نحوه بازي ما معطوف شد.»

باكينگهام و بمبئي ســيتي به خاطر نحوه بازي خالقانه مورد تحســين قرار گرفتند اما او معتقد اســت كه لزوما نبايد به شيوه منچسترســي­تي فوتبال بازي كرد. با اين حال، او فاش ميكند كه اصولاساسيو­جودداردكهت­مامباشگاهه­ايدرون*(& دنبالهروي آن هســتند؛ «يك مدلي به نام «مدل بازي سيتي» وجود دارد اما اينطور دستور داده نشده كه شما بايد حتما اينگونه بازي كنيد. ما مجبورنيستي­ممانندسيتي­بازيكنيمام­اشباهتهاوا­صوليوجود داردكههمهب­هعنوانيكتي­مدرگروهسعي­ميكنيمتاحد­يرعايت كنيم. اين شــيوه ميتواند در بمبئي با ملبورن متفاوت باشد، و در ملبورن ميتواند با نيويورك تفاوت داشته باشد. اما ايده اصلي اين اســت كه اگر كســي بخواهد تلويزيون را روشن كند و بازيهاي تيمهاي درون گروه را در كنار يكديگر تماشــا كند، در آن صورت ميتوان شــباهتهاي­ي را در نحوه بازي همه ما مشاهده كرد. اين خوباست.وقتيباباول­يدرموردورو­دمصحبتكردم­متوجه شدم كه بسياري از كارهايي كه با تيمهاي نيوزيلند انجام ميداديم، حتي بدون اينكه بدانيم، شباهتهاي زيادي با اصول گروه سيتي داشت.»

باكينگهام پس از موفقيت در ليگ قهرمانان، بمبئي سيتي را در خيلي از زمينهها ارتقا داد. آنها در اوايل اين ماه پس از ثبت ركورد 18 بازي بدون شكست سوپرليگ هند را به دســت آوردند و اين فقط يكــي از 15 ركوردي بود كه باكينگهامو­باشگاهدراي­نفصلشكستند؛«گروه فوتبال سيتي براي من زمان و تالش زيــادي خرج كــرد و مــن از تمام پيشــرفتها­يي كه داشتم خيلي خوشحالم. من هميشه دوست دارم خودم را چالش بكشم. هند چهارمين كشوري است كه در آن زندگي و كار كردهام: من 29 سال در انگلستان بودم، شش سال در اســتراليا و نيوزيلندكا­ركردهامواك­نون دومين ســالي است كه در هنــد هســتم. ميخواهم بهتريــن مربي باشــم و در باالترين سطوح مربيگري كنم. ازاينكهاين­جاهستمبسيا­رشكرگزارم.»

 ?? ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran