KHABAR VARZESHI

کمكداوروید­یویي،ليگقهرمانا­نوجامملتها

-

به روزهاي پایاني سال رسیدهایم و از نظر فوتبالي عمال دیگر کاري نداریم فقط باید فهرست مدعوین به تیم ملي اعالم شود و در فروردین امیر قلعهنویي شاگردان خود را به میدان بفرستد. سال ۲۰۴۱ هم دقیقاً مانند امسال براي فوتبال ایران فوقالعاده مهم و سرنوشتساز خواهد بود. اتفاقاتي پیش روي ماســت که وقوع برخي از آنها ميتواندشرا­یطفوتبالای­رانرامتحول­کند والبتهدرکن­ارهمهاینمو­اردجامملته­اي آســیا را هم داریم مسابقاتي که نزدیک به نیم قرن است در حسرت تکرار قهرماني آن هســتیم. اگر بخواهیم مهمترین اهداف فوتبال ایران در سال آینده را مرور کنیم، بدون شک سه اتفاق بسیار سرنوشتساز پیش روي همه ما قرار دارد.

طلسم كمكداور ويديويي یکي از مهمترین فرآیندهاي تکنولوژي در فوتبال جهان هنوز وارد ایران نشــده و این مسئله جدا از اینکه ما را براي گرفتن امتیاز میزباني مســابقات مهم دچار دردسر کرده اســت، از بابت اعتراضات فراوان مربیان به اشتباهات سهوي داوران نیز فوقالعاده حائز اهمیت تلقي ميشــود. اگر ميخواهیم در مســابقات مهم ملي و باشــگاهي از مزیت میزباني برخوردار شویم هیچ چارهاي نداریم به غیــر از اینکه زمینه براي ورود کمکداور ویدیویي به فوتبال کشورمان را فراهم کنیم در غیر ایــن صورت نه تنها بــه ما میزباني نميدهند بلکه حتي احتمال دارد تیمهاي ایراني نیز مجبور به برگزاري مسابقات خود درزمینبيطر­فشوند.االندقیقاز­مزمهاین ماجراپیرام­ونفصلآینده­لیگقهرمانا­نآسیا مطرح شده است و کنفدراسیون نشان داده کــه اصال در این مورد شــوخي ندارد. البته اتفاقاتي در این رابطه به وقوع پیوسته است که امیدواریم تا شهریور سال ۲۰۴۱ به ثمر برسد چون اگر غیر از این باشد و کمکداور ویدیویي را نیاوریم باید منتظر اتفاقات خیلي تلخيباشیم.

آرزوي استقالل و پرسپوليس تا چند سال قبل دغدغه هواداران استقالل و پرسپولیس کســب نتیجه مطلوب در لیگ قهرمانان آســیا بــود و از بابت حضور در این

مســابقات مشــکلي نداشــتند. البته همه ميدانستیم که اطالعات دقیق و درستي به کنفدراسیون ارائه نميشود و خود بازرسان این ارگان هم در جریــان ماجرا بودند اما به خاطراعتبار­فوتبالایرا­نوتماشاگرا­نفراواني که تیمهاي کشــورمان به ویژه اســتقالل و پرسپولیس داشــتند، قضیه را خیلي جدي نميگرفتند ولي سرانجام کاسه صبر مقامات $)& هملبریزشدو­قوانینویژه­ايراپیرامو­ن صدور مجوز جهت حضور در لیگ قهرمانان صادر کردند که ماحصل آن حذف استقالل، پرسپولیس و چند تیم مطرح دیگر آسیایی از رقابتهايفص­لگذشتهاینپ­یکارهابود.حاال آبي و قرمز خیلي دلشــان ميخواهد مجوز حرفهايرابه­دستآورندوف­صلآیندهدرل­یگ قهرمانانحا­ضرشوند.البتهآنهاد­ردسربزرگي پیش روي خود دارند. استقالليها باید پرونده استراماچون­ي را ببندند و پرسپولیسيه­ا نیز با طلبکاران داخلي خود تسویه حساب کنند. اگر این دو تیم پرطرفدار شهریور سال ۲۰۴۱ در لیگ قهرمانان حاضر نشوند، فوتبال ما از نظرباشگاهي­قطعاشکستبز­رگيرادرعرص­ه

بینالمللي پذیرا شده است.

رؤياي جام ملتها از کنار همه این موارد که بگذریم داستان جام ملتهاي آسیا حکایت دیگري تلقي ميشود. حکایــت فوقالعاده مهم و ارزشــمندي که امیدواریم مانند شاهنامهاي باشد که آخرش براي فوتبال ایران خوش تمام ميشود. از سال ۵۵۳۱ تا کنون حســرت قهرماني دوباره در آسیا بر دل فوتبال ایران باقيمانده و حاال امیر قلعهنویي که یــک بار در همین جام ملتها ناکام شد، دوباره وظیفه هدایت مليپوشان کشورمان را بر عهده گرفته است. قلعهنویي بهترازهرفر­ددیگريميدا­ندچهکاردشو­اري پیــش روي خود دارد و اگر بخواهیم واقعگرا باشــیم، حتما باید بپذیریم کــه فتح جام ملتهايآسیا­اصالکارآسا­نيتلقينميش­ود. البته پتانسیل این کار را داریم اما امیدواریم بازیکنــان خوبي که هر کــدام از نظر فردي توانایي متحول کردن یک تیم را دارند وقتي کنــار هم قــرار ميگیرند براي ایــران تیم فوقالعــاد­ه قدرتمندتــ­ري در قیاس با جام جهانيبسازن­د.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran