Israel Hayom

טראמפ החזיר את איראן לפינה - ביחד עם צפון קוריאה

- בועז ביסמוט

פברואר ,2016 למחרת ניצחונו בפריימריז במדינת נבאדה, אמר לי המועמד טראמפ עד כמה הוא מתנגד להסכם הגרעין עם איראן, ואף דיבר איתי על חיוניות ביטולו. אתמול הגדיר נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בעצרת הכללית של האו"ם את ההסכם הזה "הסכם מביך".

היה מפתיע )עד גבול מסוים( לצפות בסוללת הפרשנים שהסבירו, כמעט בשביעות רצון, שט ראמפ אינו יכול לבטל את ההסכם מאחר שמדובר בהסכם רב צדדי )מולטילטראל­י(, שעליו חתומות חמש מעצמות. כאילו השלכות הסכם הגרעין בין איראן לעולם הם עניין ישראלי פוליטי פנימי. אכן, טראמפ יתקשה לבטל את ההסכם הזה, מפני שאובאמה, זוכרים, הנשיא הנאור, תקע אותנו עם ההסכם הגרוע הזה. את טעויות אובאמה, גם נשיא מאוד ידידותי כמו טראמפ מתקשה לתקן.

עם זאת, המחשבה שיש לנו נשיא שמדבר באו"ם בשפה אחרת מזו שהורגלנו בה בשמונה השנים האחרונות, היא מחשבה מעודדת. הנשיא ה 45 של ארה"ב מחבר בין צפון קוריאה לאיראן כאילו היה ראש ממשלה ישראלי. להזכירכם, בעצרת הכללית של האו"ם בשנים האחרונות - עידן אובאמה - שו דרגה איראן למעמד של מדינה נורמטיבית. טראמפ החזיר אותה לפינה שבה עד לאחרונה עמדה בודדה צפון קוריאה. המהפכה האסלאמית, שזכתה להכרה בזכות הסכם הגרעין, שבה לממדיה הנכונים: סטייה היסטורית מסוכנת שיש להיאבק נגדה.

פרשנים דיברו על שביעות רצון של נתניהו מנאום טראמפ כאילו הסיפור הזה לא נוגע לכל אחד מאיתנו. כל אזרח ישראלי הבין אמש כי לא אנחנו איבדנו את אמריקה )כפי שניבאו החזאים על "צונאמי מדיני"(; ההיפך, איראן היא זו שאיבדה את אמריקה.

ועוד הערה. טראמפ לא השמיע בנאומו אף לא מילה על הפלשתינים. האם פרדיגמת שתי המדינות הלכה לנוח? ייתכן. כדאי שגם אנחנו ננוח ממנה.

צפינו אתמול בנאום של מנהיג העולם החופשי שדיבר על המשטר הפושע בסוריה, על ההסכם הג רוע עם איראן ועל רצון לראות שינוי משטר בטהרן. הוא איים על צפון קוריאה וביקר את הדיקטטורה הסוציאליסט­ית בוונצואלה. הנשיא הזה זכה בפי מתנגדיו לכינוי "מטורף". אחרי שמונה שנים של נאומים הפוכים, כדאי לכולנו לתהות מי המטורף ומי קורא את המציאות בעיניים מפוכחות.

ימים חדשים באמריקה. ימים חדשים לעולם. ימים חדשים גם לנו. לא רק בישראל, גם באמ ריקה העם השכיל להבין את המציאות טוב מה פרשנים. שנה טובה.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel