Israel Hayom

איראן: "שוקלים לחדש את תוכנית הגרעין - בקצב מוגבר"

שר החוץ האיראני: "אם ארה"ב תפרוש מהסכם הגרעין בחודש הבא, ייתכן שגם אנחנו נעשה זאת" ● טראמפ: "ההסכם לא שווה הרבה" ● טהרן שוב מתגרה: חשפה טילי S-300 מתוצרת רוסיה

- אלי לאון וסוכנויות הידיעות

הניסוי בטיל בליסטי שיכול להגיע לישראל לא סימן, כך נראה, את סופן של הפרובוקציו­ת מצד טהרן. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, איים אתמול כי גם ממשל טראמפ יודיע בחודש הבא על פרישה מהסכם הגרעין, גם הרפובליקה האסלאמית עלולה לעשות זאת - ואולי לחדש את פיתוח תוכנית הגרעין שלה.

זריף, שאמר את הדברים לרשת ,CNN הוסיף כי למשטר האייתוללות יש כמה אופציות במקרה של פרישה אמריקנית. לדבריו, אחת מהן היא פרישה מההסכם - "וחזרה, בקצב מוגבר, לתוכנית הגרעין", והפעם ללא המגבלות שהושתו עליה במסגרת ההסכמה עם המעצמות. הוא טען, עם זאת, כי תוכנית הגרעין האיראנית לא תהיה בעלת אופי צבאי, וכי בניגוד לטענות בארה"ב להסכם הגרעין איןתאריך פקיעה. "איראן התחייבה לעולם לא לפתח נשק גרעיני", הסביר.

שר החוץ האיראני, שנפגש בשבוע שעבר עם מזכיר המדינה האמריקני רקס טילרסון לשיחה שהוגדרה "קשה מאוד", אמר כי לפי תפיסתו ארה"ב מאבדת מאמינותה. "נוסף על כך שהיא בלתי צפויה, דבר שלעיתים עשוי להצליח, היא מוכיחה כי היא אינה אמינה - שכן היא שותפה להסכמים בינלאומיים רבים". זריף הזכיר כי הסכם הגרעין, ביסודו, הוא החל־ טה של מועצת הביטחון. "מה שחשוב לקהילה הבינלאומית הוא שאפשר לסמוך על ארה"ב כצד במו"מ. אם לא יהיה אפשר לעשות זאת, שום מדינה לא תקיים איתה משא ומתן".

שעות ספורות לפני שידור הראיון, צייץ נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי "איראן ביצעה לאחרונה שיגור של טיל בליסטי בעל יכולת להגיע עד ישראל. הם גם עובדים עם צפון קוריאה. הסכם הגרעין לא שווה הרבה!"

בינתיים, משמרות המהפכה של איראן הציגו אתמול את מערכת ההגנה האווירית S-300 מתוצרת רוסיה, שהועברה למשטר האייתוללות לאחר השגת הסכים הגרעין לפני כשנתיים. המערכת המתוחכמת, שנחשפה לראשונה בשלמותה, הוצגה בסמוך לבניין הפרלמנט בטהרן.

שלשום, אגב, הביעה צרפת "דאגה עמוקה" מניסוי הטילים שביצעה איראן במהלך סוף השבוע. הצרפתים, שהסתייגו מהביקורת האמריקנית על הסכם הגרעין, פנו למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש בבקשה שיבחן את הניסוי האיראני. בהודעתם ביקשו הצרפתים כי "איראן תחדל כל פעילות המפרה את האיזון האזורי. צרפת תשקול - עם שותפיה, בעיקר האירופאים - את האמצעים לגרום להפסקת הפעילות הבליסטית, המערערת את היציבות".

שר החוץ האיראני זריף: "ארה"ב מוכיחה שאינה אמינה. אם לא יהיה אפשר לסמוך עליה, שום מדינה לא תקיים איתה מו"מ"

צרפת פנתה למזכ"ל האו"ם ודרשה לבדוק את הניסוי האיראני. "נשקול עם שותפינו באירופה איך להפסיק את הפעילות אשר מערערת את יציבות האזור"

 ?? צילום: אי.פי.אי ?? הטיל החדש שחשפה איראן. "מסוגל להגיע לישראל"
צילום: אי.פי.אי הטיל החדש שחשפה איראן. "מסוגל להגיע לישראל"
 ?? צילום: רויטרס ?? זריף. "אם נפרוש, לא נהיה עוד כפופים למגבלות"
צילום: רויטרס זריף. "אם נפרוש, לא נהיה עוד כפופים למגבלות"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel