Israel Hayom

"הקץ לפילוג": הסכם פיוס בין חמאס לפת"ח

אחרי 10 שנות שלטון חמאס בעזה: מ 1 בדצמבר אמור השלטון לשוב לידי הרשות ● הדרג המדיני בישראל: "פיוס חייב לכלול הכרה בישראל ופירוק חמאס מנשקו"

- דניאל סיריוטי ושלמה צזנה

הסכם פיוס פנים פלשתיני היסטורי, או היסטוריה של הסכמי פיוס כושלים שתחזור על עצמה כבעבר? במסיבת עיתונאים חגיגית שנערכה במטה המודיעין הכללי בקהיר ובמעמד שר המודיעין המצרי חאלד פאווזי, חתמו נציג פת"ח ויועצו של אבו מאזן עזאם אל אחמד וסגן יו"ר הלשכה המדי נית של חמאס סאלח אל עארורי על הסכם פיוס פנים פלשתיני.

ההסכם אמור להביא לסיום שלטון חמאס ברצועת עזה והשבת השלי טה לידי הרשות הפלשתינית, עשור לאחר ההפיכה השלטונית שביצע חמאס בעזה. יו"ר הרשות הפלש תינית אבו מאזן בירך על חתימת ההסכם והכריז כי "ההסכם שנחתם בקהיר ימריץ את התוכניות לסיום הסכסוך הפנים פלשתיני. הנחיתי את הממשלה הפלשתינית ומנגנוני הבי טחון לפעול ולסייע ביישום ההסכם, ואני מקווה שכל הפלגים ינהגו כך".

סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, סאלח אל עארורי, אשר מונה לתפקידו לפני ימים אחדים, חתם אף הוא על ההסכם לאחר שהנוסח הסופי של טיוטת ההסכם הועברה לעיונו ולאישורו של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, שבירך על ההסכם. במסיבת העי תונאים בקהיר אמר אל עארורי כי "החלטנו על אסטרטגיה של יישום הפיוס צעד אחר צעד, מתוך מטרה לאפשר לממשלת האחדות לפעול באופן מלא וללא הפרעות בעזה וב גדה". גורם בכיר בלשכתו של אבו מאזן אמר ל"ישראל היום" כי הסנק ציות הכלכליות של הרשות על חמאס יוסרו בהדרגה במקביל ליישום הסכם הפיוס על ידי חמאס.

מצרים, שהיתה שושבינת ההסכם, פרסמה הצהרה רשמית בשמו של הנ שיא א סיסי. "מצרים מחויבת לשים קץ לפילוג הפנים פלשתיני ולסייע לעם הפלשתיני, על מנת להשלים את הקמת המדינה הפלשתינית הע צמאית בגבולות .'67 החל מ 1 בד צמבר הסכימו חמאס ופת"ח לאפשר לממשלת הפיוס לשאת באחריות המ לאה בניהול עניינה של רצועת עזה".

גורמים פלשתיניים בכירים שצו טטו בסוכנויות הידיעות טענו כי פרטי ההסכם בין פת"ח לחמאס כו ללים העברה של השליטה האזרחית בעזה לידי ממשלת הפיוס, והעברה הדרגתית של השליטה הביטחונית ברצועה ובמעברי הגבול, שתתפרש על 12 חודשים. לפי הגורמים, כבר בשלב הראשון יוצבו בעזה כ 3,000 שוטרים מהמשטרה הפלשתינית שא מורים להשתלב עם "המשטרה הכ חולה" של ממשל חמאס בעזה. עם זאת, גורמים בכירים ברמאללה איש רו ל"ישראל היום" כי לפי שעה חמאס ימשיך להיות הגוף הדומיננטי הבי טחוני ברצועה. "סעיפי ההסכם אינם כוללים את סוגיית השליטה במעברי הגבול, ולפי ההבנות, בעתיד אמורים אנשיו של אבו מאזן לתפוס את הש ליטה במעבר רפיח".

בדרג המדיני בישראל הגיבו ואמ רו בעקבות ההסכם כי "כל פיוס בין הרשות הפלשתינית לבין חמאס חייב לכלול עמידה בהסכמים בינלאומיים, ובראשם הכרה בישראל ופירוק חמאס מנשקו. המשך חפירת מנהרות, ייצור טילים וייזום פעולות טרור כנגד יש ראל מנוגדים למאמצי ארה"ב לחידוש התהליך המדיני. ישראל דורשת את קיום התנאים הללו וכן את שחרורם המיידי של חללי צה"ל אורון שאול והדר גולדין ז"ל והאזרחים אברה מנ גיסטו והישאם א סייד". יו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ יואל חסון, אמר כי ההסכם הוא "התפתחות משמעו תית במזרח התיכון". מחלקת המדינה האמריקנית בירכה על ההסכם.

 ??  ??
 ?? צילום: אי.פי.אי ?? נציגי חמאס ופת"ח אל אחמד ואל עארורי במעמד החתימה
צילום: אי.פי.אי נציגי חמאס ופת"ח אל אחמד ואל עארורי במעמד החתימה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel