Israel Hayom

רגע האמת: טראמפ יכריע בסוגיית הסכם הגרעין

הערב: הנשיא האמריקני צפוי להפקיד את גורל ההסכם בידי הקונגרס, שעשוי להחזיר את הסנקציות על איראן ● עוד צפוי טראמפ להכריז כי משמרות המהפכה הן ארגון טרור

- ארז לין וסוכנויות הידיעות

אם תחזיות התקשורת האמ ריקנית יתבררו כנכונות, היום ב 12:45 שעון ארצות הברית 19:45) שעון ישראל( צפוי הנשיא האמריקני דונלד טראמפ להתחיל במהלך הד רמטי ביותר כלפי איראן עד כה בנ שיאותו: לצד הכרזה על שורה של צעדי ענישה נגדה, הוא צפוי להודיע כי משטר האייתוללות לא עמד בת נאי הסכם הגרעין של יולי 2015 בינו לבין הקהילה הבינלאומית - ובכך להפקיד את גורלו בידי הקונגרס.

על פי החוק האמריקני, מדי 90 יום טראמפ מחויב להודיע לקונגרס באיזו מידה איראן מילאה את חלקה בהס כם. אם הוא אכן יודיע כי היא כשלה במילוי חלקה, ההכרזה תתניע תקו פה של 60 יום, אשר במהלכם יצטרך הקונגרס להחליט אם להחזיר את הס נקציות האמריקניות על הרפובליקה האסלאמית, שהוסרו כחלק מההסכם.

אם הקונגרס אכן יעשה זאת, בכך יתערער עמוד תווך מרכזי בהסכם - ההשתתפות האמריקנית - ואיראן כבר הבהירה שבמקרה כזה היא תראה את עצמה פטורה ממילוי חלקה.

כמו כן, טראמפ צפוי להכריז על משמרות המהפכה - אחד הגופים הח זקים ביותר באיראן, שלמעשה מתפקד כצבא לכל דבר - כעל ארגון טרור. איראן כבר הבהירה כי בתגובה לצעד זה היא תראה את הכוחות האמריקניים באזור כ"מקבילים לדאעש", על כל המשתמע מכך.

טראמפ יודיע על החלטתו במסגרת נאום מיוחד בנושא המזרח התיכון. בפעם הקודמת טראמפ אמנם אישר כי איראן עמדה בתנאי ההסכם, אך הבהיר כי היא אינה עומדת ברוח ההס כם בגלל המשך פיתוח טילים בליס טיים וערעור האזור באמצעות טרור. אמנם הסכם הגרעין לא מתייחס ישי רות לטרור ולפיתוח טילים, אך הח לטת מועצת הביטחון שאימצה את ההסכם אוסרת על איראן לפתח טי לים בליסטיים המסוגלים לשאת ראש קרב גרעיני, ולכן טראמפ סבור שהיא מפרה את רוח ההסכם. כזכור, בעקבות הניסוי שביצעה איראן בינואר, טראמפ הזהיר כי היא "תחת אזהרה".

ביום רביעי, בראיון לפוקס ניוז, אמר כי מדובר ב"הסכם הגרוע ביותר, וארה"ב לא השיגה מאומה ממנו". בראיון אמר כי ממשל אובאמה הגיע אליו "מתוך תחושת חולשה". בנאומו באו"ם לפני כחודש אף כינה את ההס כם "מביך".

בימים האחרונים טראמפ נמצא תחת מכבש לחצים מצד השותפות האחרות להסכם - החברות הקבועות במועצת הביטחון וגרמניה - שמנסות להניא אותו מנקיטת הצעד הדרמטי הזה. גם בתוך הממשל גורמים בכירים טוע נים כי ההסכם לפי שעה משרת את האינטרס של ארה"ב, כולל שר ההגנה ג'יימס מאטיס.

ב"וושינגטון פוסט" דווח בימים האחרונים כי טראמפ "השתולל" כאשר יעצו לו לאשר שאיראן עמדה בתוכנית, ולכן מצאו נוסחה שתאפשר להימנע משבירת הכלים: הוא אמנם יכריז על אי עמידת המשטר בהסכם, אך לא יבקש מהקונגרס להחזיר את הסנקציות הספציפיות שהוסרו ויטיל סנקציות אחרות שקשורות לטרור, לסייבר ולטילים.

באירופה אמנם לא שמחים מהמהלך הצפוי של טראמפ, אך מנגד מוכנים לאפשרות שיסוכמו הסכמי צד נוס פים עם איראן כדי להרחיב את תוקף ההסכם או להרחיב אותו לתחום הטי לים הבליסטיים. "ההסכם יהיה בסכנה מוחשית אם ארה"ב תבהיר כי אינה שותפה לו יותר, והדבר יקשה מאוד על יישומו", אמר גורם דיפלומטי צרפתי בכיר ל"רויטרס".

ב"וושינגטון טיימס" דווח כי ראשת הממשלה הבריטית תרזה מיי עושה מאמצים לגרום לטראמפ לחזור בו, והבהירה כי הסכם הגרעין "חשוב ביותר".

גם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הזהיר כי אם אכן ארצות הברית תפ רוש, יהיה קשה לראות איך מיישמים את ההסכם.

איראן מצידה מזהירה מפני הש לכות ההכרזה של טראמפ והחלטה של הקונגרס להשיב את הסנקציות. שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף שב ואמר כי "איראן לעולם לא תפתח מחדש את ההסכם למשא ומתן", וכי אם ארצות הברית תפסיק למלא את חלקה "התגובה האיראנית תהיה חזקה יותר". גם הנשיא חסן רוחאני הבהיר כי ההחלטה של טראמפ תבהיר "איזה צד יותר מפר את ההסכם".

איראן מזהירה מפני השלכות ההכרזה של טראמפ. שר החוץ האיראני אמר כי אם ארה"ב תפסיק למלא את חלקה, "התגובה האיראנית תהיה חזקה"

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? ניסוי טילים איראני שנערך ביולי
צילום: אי.אף.פי ניסוי טילים איראני שנערך ביולי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel