Israel Hayom

הר הנגב בידינו חקלאות למען המחר

בסוף השבוע הזה אנו מקיימים את צוואתו של דוד בן־גוריון - והולכים להפריח את השממה בטיולים משפחתיים בנגב ● יש אטרקציות בשפע, סיורים מודרכים וכמובן - אוכל מצוין ונופים עוצרי נשימה

- אילן גטניו

כל אחד מאיתנו צריך לראות בעצמו את הצריף בשדה בוקר, שבו נתן דוד בן־גוריון דוגמה אישית ויישב בעצמו את הנגב. במשך 20 שנה גר במקום ראש הממשלה הראשון, עד מותו בשנת .1973 בצוואתו ביקש בן־גוריון להשאיר את המקום כפי שהיה, צריף בן קומה אחת, ועד היום אפשר לראות את הצניעות הרבה שבה הוא חי, והיכן אירח אישים וראשי מדינות.

הצריף המקורי הוא היום חלק מאתר מורשת מודרני, המתפרש על כמה מבנים, ובהם אפשר להציץ לפרקים נבחרים מחייו הפרטיים של בן־גוריון. מצגות מולטימדיה משוכללות מבליטות את ההישגים ואת המורשת שהותיר אחריו. סרטונים מושקעים מאדירים את המפעל הייחודי של "הזקן", ובצדק.

באחרונה הושק במקום חדר בריחה מיוחד, עם "סודות" שהסתיר בן־גוריון כביכול מעיני הציבור. בחדר הבריחה ממתינים חומרים מתקופת הקמת המדינה: מסמכים, מכתבים, תמונות והקלטות הקשורים לימיה הראשונים של המדינה או לבן־גוריון עצמו. המשתתפים יצטרכו לפתוח מנעולים, לפתור חידות ולשתף פעולה עד למציאת תיבת אוצר ופענוח החידה האחרונה. לאחר פיצוח הקוד האחרון בחדר יתגלה למשתתפים אוצר היסטורי מרגש. צריף בן־גוריון, שהוא כבר מזמן לא רק צריף, פתוח בימים א'-ה' - ,16:00-8:30 בימי ו' ובערבי חג - ,14:00-8:30 בשבת ובחג - .16:00-10:00 יש להגיע לאתר עד שעה לפני שעת הסגירה. מחיר כניסה: 15 שקלים לילד (עד גיל ‪20 ,)18‬ שקלים למבוגר. את חדר הסודות יש להזמין שבועיים מראש, והמחיר הוא 180 שקלים לשלושה עד 10 אנשים, מגיל 10 ומעלה. לפרטים: www.bgh. org.il או בטלפון .08-6560469

במרחק כמה דקות נסיעה משדה בוקר נמצא המרכז לניסויים בחקלאות מדברית. האדמה ברמת הנגב היא חולית, שילוב של דיונות החול מאל־עריש במצרים ואדמת לס שהיא מעין "אבק" ממצרים, שמגיע לאזור עם הרוחות הדרומיות שמקורן במצרים או במדבר סהרה. גם המים שמוציאים מן הבארות הם לא מי שתייה רגילים, הם מליחים ומגיעים בטמפרטורה שבין 38 ל־04 מעלות. התנאים האלה אינם אידיאליים, וכאן חוקרים איך אפשר לגדל באמצעות מים מליחים ענבים, שקדים, מלונים, אבטיחים ועוד גידולים למאכל. הגידולים הללו צריכים להיות עמידים למזיקים (בלי חומרי הדברה מזיקים). כאן גם מפתחים זנים חדשים, טעימים יותר, עמידים יותר, יפים יותר.

סיור במרכז חושף את ההישגים המדהימים של תחנת המחקר לפתח חק־ לאות משגשגת בתנאי מדבר קיצוני. הסיור מתחיל בצפייה בסרט המתאר את פעילות המחקר ואת הקשר עם החקלאים. מהמרכז עולים במדרגות לתצפית ממרומי גבעה נישאה, ולאחר מכן עוברים בין החממות, כדי להכיר את הזנים הייחודיים שפותחו כאן ואת דבורי הבומבוס שמאביקות את הצמחים. לסיום מגיעים לטעימות קטנות של עגבניות שרי מתוקות, פלפלונים, סליקורניה, חצילים, קישואים, רימונים, צמחי תבלין ועוד.

בשעות הלילה יש גם סיור מפתיע לצפייה בחיות הלילה הקטנות וגם "ספארי עקרבים" בין החממות, עם פנסי אולטרה סגול שבעזרתם רואים את העקרבים, הזוהרים באור אחר. מחיר הסיור נע בין 35 ל־04 שקלים לפי הפעילות. לפרטים 08-8528852 ובאתר .www.moprn.co.il

מול המרכז החקלאי אפשר לראות את אחד הניסויים החשובים להפקת חשמל מאנרגיית השמש. המגדל הגבוה נראה למרחוק, ושדה המראות שסביבו נראה כמו טיפה בים בתוך הנגב העצום. למראה השדה הבודד נשאלת השאלה, מדוע דווקא בישראל שטופת השמש כמעט כל השנה מנצלים כה מעט את אנרגיית השמש. במדינות מעוננות בהרבה פורשים שטחים עצומים של קולטים מסוגים שונים ולא רק שחוסכים במחיר האנרגיה ומפחיתים את התלות בנפט, אלא גם דואגים לסביבה, בזכות הפקה של אנרגיה ירוקה.

תיירות וחקלאות

ליד שדה בוקר הקימו הילדה ומשה זהר את חוות נחל בוקר, "חוות בודדים" המשלבת תיירות וחקלאות מדברית. חלונות הצימרים משקיפים אל כרמי ענבים ליין, קברנה ומרלו. במרתף היינות, שהוא גם חנות, אפשר למצוא 40 יינות מקומיים שונים שכולם מיוצרים כאן, באזור הר הנגב. חובבי יין יכולים להגיע לטעימות (טעימות של 6 סוגי יינות, מי שקונה בקבוק לא משלם עבור הטעימה). ואם אהבתם אפשר גם לקנות. בחווה יש חמישה צימרים מבודדים ומטופחים למשפחות ולזוגות. קבוצות יכולות לשכור את החאן הפרטי עם בריכת שכשוך ומצנן אוויר לימים חמים או לישון באוהל

פרטי גדול. צימר לזוג יעלה 750 שקק לים ללילה בסופשבוע, ותוספת של 50 שקלים לארוחת בוקר. תוספת לילד 100 שקלים ועם ארוחה 120 שקלים. מבוגר שלישי 125 שקלים, ועם ארוחה 150 שקלים.

צימר משפחתי עם שני חדרי שינה לזוג + 2 ילדים - 1,200 שקלים ללא ארוחת בוקר, 1,290 שקלים כולל ארוק חת בוקר. לפרטים: www.bokerfarm. ‪.co.il, 052-5786863‬

מי שמטייל באזור ורוצה אוכל טוב, כדאי שיגיע בכל יום בשבוע, למעט יום שני. ביום זה סגורה חוות קורק נמל של דני וענת, בוגרי הפקולטה לחקלאות ברחובות. באוקטובר ,1997 לפני 20 שנה, הקימו השניים את החווה הנושאת את שם משפחתם. הם הביאו לכאן עדר עיזים ואת כל הידע שצברו באקדמיה ובלימודים בארץ ובצרפת. התוצאה היא מטעמי גבינות, המשלבים שיטות גיבון מסורתיות עם גבינות חדק שות, שפותחו כאינטרפרטצ­יות אישיות לגבינות צרפתיות מוכרות.

מול הכניסה למסעדה אפשר לראות את אזור החליבה, כשלמטה בעמק נמק צאות העיזים בשטח מרעה מגודר. פתוח משלישי עד ראשון, משעה 10:00 עד .18:00 לפרטים: .08-6555140

חוויה אותנטית

הנגב מיושב בדלילות. מיישוב להיאחזות, לחוות בודדים או למתק חם אחר, מפרידות דקות ארוכות של נסיעה. בצידי הדרכים אפשר לראות חושות ואוהלים של הבדואים תושבי האזור, הממשיכים לנהל אורח חיים מסורתי, אף על פי שמסביב כולם כבר במאה הק12. את יצר הסקרנות שלנו על דרכי החיים שלהם הם חושפים כביק לוי תיירותי. חאן ספינת המדבר, ליד צומת משאבים, מספק לסקרנים הצצה לאורח החיים הבדואי. כאן אפשר לישון באוהלים בדואיים ענקיים, על מזרנים כמובן, או בתוך חושות קטנות, המזק כירות לנו את החושות בחופי חצי האי סיני. מי שרוצה חצי חוויה יכול לבקש צימר פרטי. כאן אפשר לצאת לסיור גששות, ולהשתמש במקום כנקודת יציאה לטיולים באתרים שמסביב, עין עבדת, נחל צין, נחל קרקש ועוד. אפשר גם לצאת לטיולי גמלים, במסלול על גבעות ביר עסלוג', לכיוון תצפית קסוק מה המשקיפה מעל פארק גולדה, עלייה רגלית לתצפית וחזרה לחווה. הגמלים מצוידים באוכפים זוגיים והרכיבה מתק בצעת בזוגות. משך הפעילות כשעה. בחווה עדר נאקות מאולפות ומטופק חות. אפשר להתקבץ עד 24 רוכבים באותו זמן. מחיר סיור הרכיבה 50 שקק לים לאדם. ילדים קטנים יכולים לרכוב על גמל בסבב קצר בתוך החווה, במחיר של 30 שקלים לשני רוכבים.

במרחק כמה דקות נסיעה מספינת המדבר נמצאים הגן הזואולוגי חיקנגב ומצפה רביבים. בקרוב ייפתח מחדש אתר המרחצאות נווה מדבר הנמצא בשיפוץ. בשמורת החולות הסמוכה - חולות מקמן - אפשר לצאת לסיור גששות וללמוד בו על עבודת הגששים, להתחקות אחר עקבות בעלי חיים ובני אדם, ללמוד כיצד אפשר לטשטש עקק בות ולדעת להבחין בין עקבות ומי האיש שהותיר את העקבות. הקבוצה תתנסה בהתחקות אחר עקבות שניים מחבריהם - חוויה מיוחדת. הקבוצה תתודרך על ידי גשש בדואי מקצועי, שעבר הכשרה צבאית. משך הפעילות כשעה. המחיר: 40 שקלים לאדם עם מינימום 15 משתתפים. ארוחת ערב ולינה באוהל בחאן יעלו 225 שקלים למבוגר וק081 שקלים לילד. בבונגלו 15 שקלים תוספת. כולל ארוחת בוקר.

 ??  ?? הסודות של בן־גוריון
הסודות של בן־גוריון
 ??  ?? חוות נחל בוקר
חוות נחל בוקר
 ??  ?? צריף בן־גוריון
צריף בן־גוריון
 ??  ?? צריף בן־גוריון
צריף בן־גוריון
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? הילדה ומשה
הילדה ומשה
 ??  ?? טיולי גמלים
טיולי גמלים
 ??  ?? מסעדת קורנמל
מסעדת קורנמל
 ??  ?? הגבינות של קורנמל
הגבינות של קורנמל
 ??  ?? אוהל חאן המדבר
אוהל חאן המדבר
 ??  ?? לינה בחאן
לינה בחאן
 ??  ?? צריף בן־גוריון
צריף בן־גוריון
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel