Israel Hayom

לתקן את ההסכם, להחריף את הסנקציות

-

ה סכם הגרעין עם איראן הוא הסכם מסוכן. יתרונו העיקרי, ובעצם היחיד, הוא בכך שה צליח לדחות בשמונה שנים את הפריצה של איראן אל הפצצה.

חלפו כבר שנתיים מאז החתימה על ההסכם, וב עוד שש שנים בדיוק תהיה איראן רשאית לייצר אורניום כאוות נפשה. כל הסנקציות יוסרו והדרך אל הפצצה תהיה סלולה ומהירה מתמיד.

תומכי ההסכם עם איראן טוענים כי שש שנים זה הרבה זמן. מתנגדיו מזכירים כיצד ניצלה קוריאה הצפונית את מעטה ההסכם עם ממשל קלינטון בסוף שנות התשעים כדי לפרוץ אל הפצצה ב .2006

האמת פשוטה בהרבה. איראן איננה דרום אפריקה, שוויתרה מרצון על הפרויקט הגרעיני שלה, הסכימה לפיקוח קפדני של הסוכנות לאנרגיה אטומית על מתקניה ועשתה כל שבכוחה כדי להוכיח לעולם שידיה נקיות וכוונותיה טהורות.

בשנתיים שחלפו מאז החתימה על ההסכם, איראן עשתה בדיוק את ההפך: האיצה את תוכנית הטי לים הבליסטיים שלה, הגבירה את המחקר והפיתוח של צנטריפוגות חדישות, המשיכה למנוע מפקחי האו"ם לבקר באתרים צבאיים חשודים, העמיקה את חתרנותה ברחבי המזרח התיכון והכפילה את מאמ ציה להעביר משלוחי נשק קטלניים לארגוני טרור, ובראשם חיזבאללה.

דיוויד אולברייט, לשעבר פקח של הסוכנות לא נרגיה אטומית ואחד המומחים הנחשבים בעולם בנושא הנשק הגרעיני, טוען כי הנשיא טראמפ לא יחטא לאמת אם ידווח לקונגרס כי איראן מפרה את "רוח ההסכם", שנחתם עימה לפני שנתיים.

אולברייט טוען, ובצדק, כי אי אפשר לנתק את הסכם הגרעין מהחלטת מועבי"ט 2231 ומפרויקט הטילים הבליסטיים של איראן. הטילים ארוכי הט ווח הללו, בדיוק כמו הטילים של קוריאה הצפונית, לא נועדו לשאת ראש נפץ קונבנציונל­י, אלא ראש נפץ גרעיני.

"בעוד שש שנים", מציין אולברייט בעדותו בקונ גרס, "נתעורר אל איראן גרעינית וחמושה עד צוואר בנשק קונבנציונל­י, עם כלכלה איתנה יותר בזכות הסנקציות שהוסרו".

הנשיא טראמפ אינו חייב להמליץ לקונגרס לסגת מהסכם הגרעין - דבר שעלול, בין השאר, לסבך את ארה"ב עם שותפותיה האירופיות. עם זאת, הוא יכול להציע לקונגרס לתקן ולהרחיב אותו באופן שיחריף באורח משמעותי את הסנקציות הנוגעות לפרויקט הטילים, לנשק הקונבנציונ­לי ולטרור.

בפני האיראנים תעמוד אז ברירה אחת. או לנ סות להתמקח, אחרי מחאות, על התנאים החדשים, או להכריז על הסתלקות חד צדדית מהסכם הגרעין שפירושה: חידוש המרוץ אל הפצצה. במקרה כזה חייב ממשל טראמפ להיות מוכן לפעולה צבאית נגד איראן. אקדח שמונח על השולחן במערכה הראשונה אך מתגלה כעקר במערכה האחרונה יציג את ארה"ב כנמר של נייר.

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel