Israel Hayom

ספרדי חריף: אולטימטום של שמונה ימים לנשיא קטלוניה

ראש ממשלת ספרד פנה לנשיא קטלוניה בדרישה להבהיר עד שבוע הבא אם הכריז על עצמאות - או לא ● על הפרק: סעיף 155 המאפשר את ביטול האוטונומיה הקטלאנית

- ארז לין וסוכנויות הידיעות

מה עושים עכשיו? זו השאלה הבוערת שנשאלת פעם אחר פעם בקטלוניה ובשאר חלקי ספרד, לאחר שנשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון חתם ביום שלישי על הכרזת עצמאות ומייד לאחר מכן הודיע על השהייתה.

שלשום, יום לאחר הודעתו של פוג'דמון, הציב ראש הממשלה הספר די, מריאנו רחוי, אולטימטום לקטלוניה - יש לכם עד יום שני להבהיר אם אכן הכרזתם על עצמאות, ואם אכן עשיתם זאת, יש לכם עד 19 באוקטובר לחזור בכם. בנאום בפרלמנט הספרדי הבהיר רחוי כי פוג'דמון לא יכול להיות "רגל פה ורגל שם. כל מה שעל רחוי לעשות זה להגיד שהוא לא התכוון להכריז עצ מאות", אמר רחוי.

במכתב הרשמי ששלח לפוג'דמון אמר רחוי כי "אמנם הממשלה דורשת שיבהיר באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי קטלוניה אינה רוצה בעצמאות, אך מנגד רחוי יהיה פתוח לניהול משא ומתן על עתיד החבל". רחוי קיים ישי בת חירום עם שריו ביום רביעי, והאשים את פוג'דמון ב"בלבול מכוון". הוא גם הצהיר כי בכוונתו להחזיר את הוודאות. לדבריו, "יש דחיפות גדולה לשים סוף למצב הזה, ולחזור לשקט, לשלווה ול ביטחון הכי מהר שאפשר". רחוי הד גיש כי מדובר באחד מהרגעים הקשים ביותר שאיתם מתמודדת ספרד.

לדבריו, על קטלוניה לעזור להח זיר את "הנורמליות החוקתית במדי נה". רחוי גם הזהיר כי אם לא תתקבל ההודעה שלה הוא מצפה בלוח הזמנים שתיאר במכתב, הוא עשוי להפעיל את סעיף 155 בחוקה, שמאפשר לממשלה במדריד להביא לביטול האוטונומיה שקיימת כיום בקטלוניה. פוג'דמון תקף את האולטימטום של רחוי וצייץ: "בי קשנו דיאלוג, והם בתגובה שמים את סעיף 155 על השולחן, אני מבין את המסר". סעיף 155 מעולם לא הופעל, ולכן לא ברור מהן השלכותיו.

כזכור, בנאומו ביום שלישי, הכריז פוג'דמון שהוא מתכוון ליישם את תו צאות משאל העם על עצמאות, אחרי ש 90% הביעו תמיכה במהלך. אך בו בזמן, הבהיר פוג'דמון כי אינו מעוניין להתחיל בהליכים הפורמליים לפי שעה כדי למצות את המו"מ.

בד בבד, לרגל החג הלאומי של ספרד נערך אתמול מצעד צבאי, במעמד המלך פיליפה. תומכי מחנה האחדות יצאו מגדרם כדי להפגין נוכחות עם דגלים של קטלוניה ושל ספרד.

 ??  ?? נשיא קטלוניה, פוג'דמון צילום: רויטרס
נשיא קטלוניה, פוג'דמון צילום: רויטרס
 ??  ?? ראש ממשלת ספרד, רחוי
ראש ממשלת ספרד, רחוי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel