Israel Hayom

קינג ג'ורג'

ג'ורג' וואה, האפריקאי הראשון שנבחר לשחקן השנה של פיפ"א, ממשיך לעשות היסטוריה ואמש נבחר לנשיא ליבריה ● סגניתו: אשתו לשעבר של צ'ארלס טיילור - פושע המלחמה ומי ששלח לאנוס ולבזוז את בני משפחתו

- עדי רובינשטיין

במאי ,1996 כשהוא בשיא הקת ריירה ושנה בדיוק לאחר שהיה לשחקן האפריקאי הראשון שנבחר לשחקן השנה של פיפ"א ולשחקן השנה באפריקה, התראיין ג'ורג' וואה ל"ניו יורק טיימס" ואמר: "על ארה"ב להתערב בנעשה בליבריה ולעצור את מלחמת האזרחים, המדינה נפלה קות רבן לדיקטטורה". וואה נקב בשמו של מי שעמד לשלוט בליבריה בתת חילת המאה הת12 ולהפוך במהרה לפושע המלחמה הגדול של המילניום הנוכחי ואחד המפורסמים בהיסטוריה: צ'ארלס טיילור. טיילור, שכבר שלט מעשית במדינה המערב־אפריקאית, העריץ את וואה אבל נפגע מהראיון. אחד הגנרלים שלו, ג'ורג' דואנה שכונה Jack ‪,The Rebel‬ התקשר לביתו של וואה באיטליה והסביר לו שלצערו לראיון הזה יהיה מחיר כבד.

שלושה ימים לאחר מכן הגיע אל הווילה של וואה בבירה מונרוביה הגנרל, כשהוא מוקף במיליציות האכזריות ביותר של טיילור. "וואה לא רוצה לשחק יותר כדורגל, הוא רוצה להיות נשיא. עכשיו הוא מעורב בפוליטיקה", צעק דואנה ונופף בגזיר העיתון של ה"ניו יורק טיימס". כמה דקות לאחר מכן החל אונס ברוטלי של הנשים במקום, הרס הווילה והחרמת רכושו האישי של הכדורגלן ששיחק באימפריות כמו מילאן, צ'לסי, מנצ'סטר סיטי ופריז סן ז'רמן.

אמש, לאחר ספירה חוזרת של הקולות, נקבע סופית שוואה הוא הנשיא החדש של ליבריה. לאחר שנכשל בפעמיים האחרונות, כדורגלן העבר עשה זאת והבטיח שהוא וסגניתו ג'ואל הווארד טיילור יביאו לליבריה את כל מה שקודמיו בתפקיד לא הביאו. אה כן, סגניתו היא אשתו לשעבר של פושע המלחמה ההוא, ששלח את הגנרלים שלו לפני עשרים שנה לאנוס ולבזוז את בני משפחתו של וואה.

"אמנם יש להם ילד משותף, אבל היא אינה קשורה לצ'ארלס", הסביר וואה לעיתונות המערבית. טיילור עצמו מרצה עונש של 50 שנות מאסר מאז ,2011 אך שמו עדיין מטיל אימה על תושבי ליבריה, שבטוחים שהוא יפעיל את הבובה וואה גם מאחורי סורג ובריח.

"לצ'ארלס אין שום קשר לנעשה. בחרתי בג'ואל כי היא אישה ראויה וכי אני חושב שנשים צריכות להיות חלק מהפוליטיקה", הסביר וואה. "יחד איתה אוכל לקחת את ליבריה קדימה. זה שיש לה ילד משותף עם טיילור לא מעיד על הקשר שלהם דבר".

וואה תמיד היה שגריר של מדינתו והיה מהראשונים שהעביר את מרבית הונו חזרה לתושבי המדינה שלו. הוא היווה השראה לספורטאים כמו דידיה דרוגבה, שלא אחת מדבר על כך שייכנס לפוליטיקה בחוף השנהב. כוכבים אפריקאים לעיתים מעדיפים את חיי הנוחות באירופה, אך וואה תמיד טען: "אתה בונה גשר כדי לעבור בו, אבל מתישהו תהיה חייב לצעוד בו בחזרה". עכשיו הוא עושה היסטוריה והופך לנשיא הראשון שהיה גם כדורגלן השנה בעולם.

ליבריה, מדינה של עבדים משוחררים שיושבו על ידי סוכנויות אמריקניות כדי לדאוג לאינטרסים של הדוד סם באפריקה, תמשיך להיות בפיקוח האמריקני, אבל גם של העולם כולו. ככה זה כשיש לה את הנשיא הכי מפורסם אי פעם, נציג של המשחק היפה.

 ??  ?? וואה על סגניתו: "יחד איתה אוכל לקחת את ליבריה קדימה" צילום: אי.אף.פי
וואה על סגניתו: "יחד איתה אוכל לקחת את ליבריה קדימה" צילום: אי.אף.פי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel