Israel Hayom

נשיא התאחדות התעשיינים: "תומך באגרה על הגשת תביעות ייצוגיות"

- אריאל ויטמן

נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש אמר אתמול כי "התביעות הייצוגיות נהפכו לכלי המשרת רק את עורכי הדין שמגישים אותן, מתוך רצון לגרוף רווח קל ומהיר על הגב של המגזר העסקי". הוא קרא לתמוך בהצעת החוק של שרת המשפטים, איילת שקד, להטיל אגרה על מגישי תביעות ייצוגיות.

במסגרת דיון על ההצעה בוועדת חוק ומשפט של הכנסת, ברוש ציין כי תביעות ייצוגיות הן כלי חשוב להגנה על הצרכן, אבל בישראל הן הפכו לנטל ולאמצעי סחיטה מהמגזר העסקי בישראל. "אנחנו בעד הצרכנים ומאמינים שיש להגן עליהם, אבל התביעות הייצוגיות נהפכו לכלי שמשרת אך ורק את עורכי הדין", הסביר ברוש.

עוד אמר ברוש כי "גם בתי המשפט מבינים שהתביעה הייצוגית נהפכה לכלי לגריפת רווחים, ולכן מעט מאוד תביעות כאלה אכן מאושרות על ידי בית המשפט". על פי ברוש, המספרים מדברים בעד עצמם: בשלוש השנים האחרונות הוגשו 4,200 בקשות להכרה בתביעה ייצוגית, כאשר רק 160 מתוכן אושרו כתביעות על ידי בית המשפט. ברוש ביקש להסביר לחברי הכנסת ולנוכחים בדיון כי בכל פעם שמוגשת תביעה ייצוגית, בעל העסק מוציא מיליוני שקלים על הגנה משפטית על הליכים שנמשכים כמה שנים, רק כדי למנוע את אישורה, וכי רוב מכריע של התביעות לא מאושרות. על פי התאחדות התעשיינים, הסכום הזה הוא עצום עבור עסקים קטנים ובינוניים וגורם לעסקים לפטר עובדים או להתקשות בתחרות מול חברות בינלאומיות.

כאמור, שרת המשפטים מקדמת בימים אלה הצעה שלפיה על בקשה לתביעה ייצוגית בבית משפט שלום תוטל אגרה של 12 אלף שקלים, ובבית משפט מחוזי ונגד רשות מינהלית האגרה תעמוד על 24 אלף שקלים. על פי ההצעה, מחצית הסכום תשולם עם הגשת הבקשה לאישור התביעה והשאר ישולם עם מתן פסק הדין.

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? שרגא ברוש
צילום: אורן בן חקון שרגא ברוש

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel