Israel Hayom

מקסיקו וישראל: משל להצלחה המדינית

- אריאל בולשטיין

מ קסיקו, מדינת מפתח בחצי הכדור המערבי וחברה בעלת משקל במועדון המצומצם ,G20 הודיעה על שינוי בדפוסי ההצבעה בנושאים הקשורים בישראל. בעבר קולה של המדינה הזאת היה נתון באופן אוטומטי לגוש הערבי, ונציגיה הרימו את ידיהם נגד ישראל בעקביות מרגיזה. מעכשיו בהצבעות שתיערכנה בארגונים הבינלאומיי­ם מקסיקו תימנע או תתמוך בעמדות הישראליות. אין ספק שהסיוע ששלחנו למקסיקו לאחר רעידת האדמה הקטלנית בה תרם את שלו להידוק היחסים בין שתי המדינות. אולם, הסיבות האמיתיות למפנה במדיניות שלה משמעותיות ועמוקות יותר.

במשך עשרות שנים ישראל הצטיינה בביטחון, אך ויתרה (בעיקר, מסיבות אובייקטיבי­ות) על יומרה לשחק במגרש של הגדולים בזירה הבינלאומית. נזקקנו לחסדי פטרונים גדולים - במיוחד ארה"ב - שיפרסו מעלינו מטרייה מדינית ויסככו מפני התקפות שאינן צבאיות. בשקט־בשקט, ובלי שרוב הישראלים הבחינו בכך, החל תהליך מרתק, שבעיצומו אנו נמצאים כעת. בשנים האחרונות מדינתנו הפכה למעצמה של ממש בתחומים רבים - בכלכלה, במחקר, בפיתוח ועוד. וחשוב אף יותר: הקברניטים, ובמיוחד ראש הממשלה בנימין נתניהו, השכילו לתרגם את היכולות החדשות לעוצמה מדינית. ישראל פסקה להיות גורם פאסיבי, נטול יוזמה וממתין לחסדי אחרים. במקום להסתגר במגננה מדינית, התחלנו לחפש דרכים אל הרבה ארצות שכלל לא החשיבו אותנו בימים עברו. בניית הגשרים למעצמות המתעוררות באסיה, באפריקה ובאמריקה הלטינית היתה מהלך נבון, שכבר מניב פירות בשלל נושאים.

הדוגמה המקסיקנית מדברת בעד עצמה. לאחרונה מתנהל בין שתי המדינות דיאלוג של שיתוף פעולה מדיני, מתחזקים יחסי כלכלה ומסחר ונוצרים קשרים חדשים, שלא היו אפשריים כל עוד התחפרנו בשוחה של "מדינה קטנה", שלא לומר מדינה פרובינציאל­ית. ביקורו הראשון של ראש ממשלת ישראל במקסיקו סימן את העידן החדש באופן רשמי.

ובהקשר הזה מקסיקו היא רק משל. ישראל הצליחה להמיס את הגוש הגדול של "מדינות בלתי מזדהות", אשר התאפיין בעבר בהצבעה פה אחד נגד המדינה היהודית בכל סוגיה. למרבית החברות בו לא היה עניין ישיר להתעמת עם המדינה היהודית, אך לא היה גם אינטרס משמעותי להתיידד עימה ולהקריב את קרבת המדינות המוסלמיות. שינויי השנים האחרונות הפכו את התמונה. תוך זמן קצר יחסית השחקניות הראשיות בגוש הזה נוכחו לדעת שחימום היחסים עם ישראל יועיל להן. מעמדה החדש של ישראל הופך אותה לשותפה בעלת ערך עבור רבים, וכעת חשוב לא להרפות. מעמד מדיני לא נבנה במאמץ חד־פעמי. הנוכחות של ישראל צריכה להיות גלובלית ומורגשת בכל מקום על פני הגלובוס. זה מצריך משאבים, אבל כל שקל שמושקע במערכה מניב תשואה הגדולה פי עשרה.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel