Israel Hayom

צעד קדימה, צעד אחורה: כך הושגה פריצת הדרך

הסעיף הנשכח בהסכם הקואליציונ­י עם ליברמן ● ההובלה של דרעי במקום ליצמן ● ושילוב הידיים בין השר לוין לשרה שקד ● הסולמות שאפשרו לכולם לרדת מהעץ

- שלמה צזנה, כתבנו המדיני

ביום שני נתניהו נאם בכנסת ואמר כי את המשבר צריכים "לפתור הלילה". אלא שבאותו הערב המשבר עדיין נשאר בעינו ואתמול בבוקר השר ליברמן הופיע בכנס "ניו טק" וסיפק רמזים שיכלו להעיד על סיום אפשרי של המשבר.

ליברמן סיפר בכנס כי בלילה שוחח פעמיים עם נתניהו. "הכדור בידיים של רה"מ", אמר ליברמן וסיפק את טיוטת המתווה שיאפשר לכל הצדדים "לרדת מהעץ ומהאיקליפט­וסים", כפי שכינה זאת נתניהו. "אם יפטר את סופה לנדבר, אז כנראה נלך לבחי רות. החברים בקואליציה נותנים יד לפתיחת הסטטוס קוו בענייני דת ומ דינה וזאת טעות", אמר ליברמן. ואכן, המתווה שסוכם בסוף קובע כי לנדבר לא תפוטר וכי לא יהיה שינוי בסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה.

השר נפתלי בנט מצידו הבהיר את מול שוב כי יציבות הקואליציה אפ שרית מבחינתו וכי עד הגשת כתב אישום, אם יוגש, הוא תומך ברה"מ. ש"ס ויהדות התורה, מצידם, הסכימו להמשיך את תהליך חקיקת חוק הגיוס רק במושב הקיץ של הכנסת ולתת זמן למשרד הביטחון להיות מעורב בתהליך חקיקת החוק. הצעד אחו רה של החרדים, שנבע מכך שהשר אריה דרעי, הוביל את המגעים מול נתניהו במקום יו"ר יהדות התורה, סגן השר יעקב ליצמן, הוביל לפש רות המוצעות.

הפגישה המכרעת החלה אתמול בצהריים בסביבות השעה שלוש: מי שניצח על המו"מ היה שר התיירות יריב לוין )ליכוד(. לוין חזר להסכ מים הקואליציונ­יים שנחתמו עם כי נון הממשלה ומצא שם סעיף האוסר על רה"מ לפטר שר ממפלגתו של ליברמן, אלא לאחר התייעצות עימו ובהסכמתו. הסעיף הזה אפשר לנת ניהו להעניק בהצבעה על חוק הגיוס חופש הצבעה וכך נסללה הדרך לפ תרון המשבר.

לוין עוסק בתיווך במשבר הזה כבר מהשבוע שעבר, כאשר נתניהו ביקר בארה"ב. נתניהו הודה ללוין על תרו מתו והזכיר כי לוין הגיע לכנסת לפ תור את המשבר למרות שהיה חולה. מי שהיתה המוציאה והמביאה של הפ תרונות לצד לוין היא שרת המשפטים איילת שקד )הבית היהודי(.

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? מפזרים חיוכים. לוין, ליברמן ולנדבר
צילום: אורן בן חקון מפזרים חיוכים. לוין, ליברמן ולנדבר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel