Israel Hayom

מחקר: שכר העובדים גדל ככל שהחברות מייצאות יותר

עוד מתברר ממחקר התעשיינים: הפריון הממוצע לעובד, כמעט בכל ענפי התעשייה בישראל, נמוך מבמדינות המפותחות ● השכר בתעשייה גבוה בכ־ 40% מהממוצע במשק ופי 3 משכר המינימום

- אריאל ויטמן

מהשוואת הפריון בין ענפי התעשייה בישראל לאותם ענפים בארגון המדינות המפותחות, ה,OECD עולה כי פריון ענפי התעשייה הישראלית נמוך במרבית הענפים מהממוצע במדינות אלה. כך עולה ממחקר של 'התאחדות התעשיינים' המתפרסם כאן לראשונה.

הענף היחיד שיוצא דופן במדידת הפריון הוא ענף התרופות, אשר גבוה ב־%01 ממוצע ה־ .OECD יחד עם זאת, ניתן לראות שקיימת שונות ענפית גבוהה בפריון, וכי יעילות ענפי הטכנולוגיה העילית (ההיי־טק) גבוהה יותר בהשוואה לתעשייה המסורתית, כמקובל גם במדינות .OECD־ה אלא שהשונות המאפיינת את הפריון בענפי התעשייה הישראלית גבוהה בכ־%92 משונות הפריון בממוצע המדינות הנסקרות ב .OECD

לראשונה נבדק במחקר הזה גם הקשר בין שכר העובדים למאפיינים שונים בחברות. אחד הממצאים המובהקים הוא שככל ששיעור היצוא עולה כך גם רמת השכר הממוצעת למשרת שכיר בענף עולה והיקף המועסקים קטן. ככל הנראה ההסבר לכך הוא שבחברות הפתוחות לעולם יש תחרות גם על העובדים, המשפיעה על תגמולם.

השכר בתעשייה גבוה

עוד עולה מהמחקר כי השכר הממוצע למשרת שכיר בתעשייה בשנת 2017 עמד על 14,064 שקל לחודש, והוא גבוה בכ־ 36% מהשכר הממוצע במגזר הפרטי בכלל ובכ־ 45% ממוצע השכר החודשי במגזר הציבורי. לפיכך, השכר בתעשייה גבוה בכ־ 39% מהשכר הממוצע במשק, העומד על 10,119 שקל לחודש וכמעט פי 3 משכר המינימום בתקופה הנסקרת - 5,025 שקל בממוצע לחודש.

אלא, ששכר ממוצע זה, משקף שונות רבה בין ענפי התעשייה השונים. כך, בעוד שהשכר החודשי הממוצע בענפי הטכנולוגיה העילית נאמד בכ־ 21,113 שקל לחודש בשנת ,2017 הרי שבענפי הטכנולוגיה המסורתית נאמד השכר החודשי הממוצע בכ־ 9,546 שקל בלבד המינימום. נמוך בכ־ ,55% אך עדיין כמעט כפול משכר

השכר באלקטרוניק­ה מוביל

בשנת ,2017 הוביל הציוד האלקטרוני לצריכה ותקשורת את טבלת השכר בתעשייה, עם שכר חודשי ממוצע של כ־ 24,532 שקל בממוצע לחודש - כמעט פי 2.5 מהשכר הממוצע במשק. אחריו, מובילים ענף המכשור האלקטרוני לבקרה ורפואי, עם שכר של 24,294 שקל בממוצע לחודש, וענף הכרייה והחציבה עם שכר של 23,989 שקל בממוצע לחודש.

"לפי תחזית בנק ישראל בשנת 2018 צפויה צמיחת התוצר לעמוד על כ3.4% זאת על רקע עליה בכל רכיבי התוצר ובניהם הצריכה הפרטית, היצוא וההשקעה הגולמית. בנוסף, במסגרת ההחלטות התקציביות לשנים 2018 - 2017 יופחת מס החברות בשנת 2018 ל־ 23% (במקום 24% ב־ )2017 וישפר במעט את הסביבה העסקית".

מנהל אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, נתנאל היימן, מסר כי "פריון העבודה הנמוך הוא אחד הבעיות הגדולות ביותר של שוק העבודה בישראל, והוא מקשה עלינו להתחרות בשווקים הבינלאומיי­ם, בהם פריון העבודה גבוה יותר באופן משמעותי".

יש לפתח תחרות

אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של אקסלנס, אומר ל'ישראל היום' כי "באופן מדהים הממצאים האמפיריים מראים שככל שבמשק קיימת כלכלת שוק חופשית יותר כך פריון העבודה גבוה יותר ואנשים יכולים לעבוד פחות שעות.

רמת פריון העבודה בישראל די דומה למיקומה במדדים של חופש כלכלי. כלומר, כדי להגדיל את הפריון יש לפתוח את המשק לתחרות, להוריד חסמי כניסה ורגולציה, לפרק קרטלים בסגנון התאחדות התעשיינים, לצמצם חוקי עבודה, להפריט נמלים, להקטין ממשלה ולהפחית מיסים מהסקטור הפרטי".

 ?? צילום: GettyImage­s ?? מפעל תרופות
צילום: GettyImage­s מפעל תרופות
 ??  ?? נתנאל היימן, התאחדות התעשיינים
נתנאל היימן, התאחדות התעשיינים

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel