Israel Hayom

סרט פורץ דרך מבחינה ויזואלית

"לאהוב את וינסנט", פולין/בריטניה 2017

- סרט | ישי קיצ'לס

"לאהוב את וינסנט", שהיה מועמד לאוסקר בקטגוריית סרט האנימציה )והפ סיד ל"קוקו"(, הוא מותחן ביוגרפי ייחודי ויוצא דופן שעוסק בחייו, במותו וביצירתו של הצייר ההולנדי המהולל וינסנט ואן גוך. הטוויסט? הסרט כולו נוצר באמצעות מאות רבות של ציורי שמן, שצוירו בסגנון שפיתח ואן גוך.

הגימיק הנ"ל הופך את חוויית הצפייה ב"לאהוב את וינסנט" למרתקת וחד פע מית, ומניב סרט יפהפה וממסטל מבחינה ויזואלית, שנותן את התחושה שהוא מו רכב מציורים שהתעוררו לחיים. מבחינות אחרות הסרט אמנם משמעותי קצת פחות, אך במקרה דנן הצורה לגמרי חשובה יותר מהתוכן, וההישג של הבמאים דורותה קו ביילה ויו ולצ'מן - שהשקיעו ארבע שנים מחייהם ועבדו עם יותר מ 100 ציירים מכל העולם כדי להשלים את הפרויקט השאפ תני - בהחלט מרשים וראוי לציון.

הסרט מבוסס על מכתביו ועל ציוריו של ואן גוך, ובוחר להתעמק בימיו האחרונים של האמן, תוך שהוא מנסה לשפוך מעט אור על מותו המסתורי. העלילה מתרחשת ב 1891 - כשנה לאחר שוואן גוך שם קץ לחייו בגיל 37 - ומעמידה במרכזה את ארמנד רולין )דגלאס בות'(, בנו של ידידו של ואן גוך, שמתבקש בידי אביו למסור את המכתב האחרון שכתב הצייר לאחיו האהוב תיאו.

מסעו של רולין, שמקבל כמה תפניות לא צפויות, מאפשר לצופים להיחשף לשלל דמויות שעימן התרועע ואן גוך, וששימשו מודלים לציוריו, כמו רופאו האישי, בתו היפה של הרופא )סרשה רונן(, בעלת הפו נדק המקומי ועוד. הסיפורים השונים שמו שמעים באוזניו מרכיבים דיוקן סוער ומלא סתירות, ומעוררים בליבו את החשד שוואן גוך נרצח, ולא התאבד.

"לאהוב את וינסנט" אמנם לא מספק ממצאים חדשים שיחזקו את טענותיו המ פוצצות, אך הוא כן מצליח לגולל את סי פור חייו של הגאון המעורער באופן קליל, מעניין ומקורי. אף על פי שהמבנה האפי זודי מגביל את האפשרויות של התסריט והופך את הסרט לשורה של מפגשים אינ פורמטיביים, הממד האסתטי פורץ הדרך יותר ממכפר על כך. לחובבי אמנות, כמובן. אבל לא רק.

ציון: 7

 ??  ?? מתוך "לאהוב את וינסנט"
מתוך "לאהוב את וינסנט"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel