Israel Hayom

"הנשק הכימי בסוריה הוחזר שנים לאחור"

טראמפ הבטיח להגיב לטבח הכימי - וקיים ארה"ב, בריטניה וצרפת שיגרו לפחות 105 טילים לאתרי פיתוח הנשק כימי בסוריה שגרירת ארה"ב באו"ם היילי: "אם הסורים ינהגו בטיפשות, אנו מוכנים" הרוסים והסורים: "רוב הטילים יורטו" סמוך לחצות: דיווח על תקיפה נוספת

- יוני הרש, ארה"ב ודניאל סיריוטי

אל מול שלל הטענות של רו סיה וסוריה, כאילו המתקפה שהובילה ארה"ב בשיתוף בריטניה וצרפת כשלה ושטילים רבים יורטו, בכירים בפנטגון הדגישו אתמול כי "פגענו במטרות, החזרנו את מערך הנשק כימי בסוריה שנים לאחור".

אמש, סמוך לחצות, החלו דיווחים בתקשורת הערבית על תקיפה נוספת בסוריה, באזור חאלב. על פי הדיווחים, היעד היה בסיס ומחסני נשק של איראן. לאור העובדה שארה"ב הודי עה על סוף המתקפה, הופנו אצבעות מאשימות כלפי ישראל.

עוד לפני כן תיאר קנת' מקנזי, בכיר בפיקוד המטות המשולבים של צבא ארה"ב, את התקיפה כ"כזו שה חזירה את התוכנית הסורית לנשק כימי שנים לאחור".

המתקפה, שהחלה בשבת בשעה 04:00 לפנות בוקר )שעון ישראל(, כוונה נגד שלוש מטרות עיקריות. ראש המטות המשולבים ג'וזף דנ פורד פירט כי המטרות "היו מזוהות באופן מפורש עם תוכנית הנשק הכימי של המשטר הסורי". המטרה הראשונה היתה מרכז מחקר מדעי בבארזה, מצפון לדמשק, מכון שזה שנים מזוהה במערב כגוף מרכזי שבו פותחו היכולות הכימיות של המש טר. "מדובר במתקן שבו נעשו מחקר, פיתוח, ייצור וניסויים בטכנולוגיה השייכת לתחום הלחימה הביולוגית והכימית", מסר דנפורד.

המטרה השנייה, כך על פי דנפו רד, היתה מתקן אחסון לנשק כימי ממערב לחומס. "אנחנו מעריכים שה מתקן היה המתקן הראשי לאחסנת גז העצבים סארין, וכן חומרים וציוד הקשורים להכנתו", אמר ראש המ טות המשולבים. המטרה השלישית, גם היא באזור חומס, כללה, לדב ריו, "מתקן לאחסון נשק כימי וגם מפקדה חשובה". דנפורד הבהיר כי "לא תיאמנו מטרות או תוכניות עם הרוסים, אך נעשו מאמצים בערוצים המקובלים כדי למנוע חיכוך מיותר איתם. המטרות נבחרו בקפידה כדי להקטין את הסיכון למעורבות או לפ גיעה בכוחות רוסיים". על פי דיווחים נוספים, שלא אומתו, במסגרת הת קיפה על אזור דמשק נפגעו גם בסיס של משמר הרפובליקה, בסיס הגנה אווירית ממערב לבירה הסורית וגם שדה תעופה צבאי באל מאזה, סמוך לדמשק. עוד דווח כי באזור חומס הותקפו גם מפקדה ומרכז שליטה של המשטר הסורי.

בסך הכל נורו לפחות 105 טילים לעבר המטרות, כולל טילי שיוט, טי לים ממטוסים וטילים מצוללות. עוד ירו מפציצים מדגם B-1B טילי חמקן חדישים, שבהם מעולם לא נעשה שימוש בשדה הקרב. יותר ממחצית מהטילים, בכלל זה כל 19 הטילים החמקניים ששוגרו, נורו לעבר אתר פיתוח הנשק הכימי "בארזה" - שעל פי האמריקנים כלל מצבורי גז עצ בים. "המטרה הושמדה", סיכם מקנזי, "בארזה היה אתר ליבה עבורם, והוא לא קיים עוד".

בניגוד לטענות שהשמיעו מוסקבה ודמשק, שלפיהן רבים מהטילים יורטו, הקצין האמריקני הבכיר הבהיר כי לא היתה תגובה רוסית, וכי למערך הנ"מ הסורי "לא היתה השפעה ממשית" על תוצאות התקיפה.

דוברת הפנטגון, דנה וייט, הדגישה מצידה כי "המתקפה היתה מוצדקת, לגיטימית ופרופורציו­נלית. המבצע בוצע בזהירות ותוכנן בקפידה כדי להמעיט בנזק סביבתי פוטנציאלי. אני יכולה להבטיח שהשתמשנו בכל אמצעי ובכל משנה זהירות כדי לפגוע רק במטרות שהגדרנו לעצמנו - ופ גענו בהצלחה בכל מטרה".

"ירייה חד פעמית"

בתוך כך, ראשי הפנטגון הדגי שו כי המתקפה היתה בגדר "ירייה חד פעמית". שר ההגנה האמריקני, ג'יימס מאטיס, הדגיש כי "כרגע לא מתוכננות תקיפות נוספות". לדבריו, המתקפה נועדה לפגוע ביכולתה הכי מית של סוריה.

מאטיס סיכם ואמר כי "היינו מאוד מדויקים ופרופורציו­נליים, אבל באותו הזמן זו היתה מתקפה משמ עותית. ברור שמשטר אסד לא הבין את המסר בשנה שעברה, והיום שלחנו

מסר ברור לאסד ולעוזריו הרצחניים, שלפיו אסור להם להוציא לפועל עוד מתקפה כימית".

הרוסים, מצידם, טענו כי מרבית הטילים שנורו במתקפה יורטו. הגנרל סרגיי רודסקוי טען כי מערכות ההג נה האווירית הסורית הצליחו ליירט לפחות 71 טילי שיוט שנורו על ידי מטוסי קרב אמריקניים, בריטים וצ רפתיים. הוא הוסיף כי בסך הכול איתרו הרוסים שיגור של לפחות 103 טילי שיוט, כולל טילי טומהוק. לד בריו, "רוסיה שיקמה באופן מלא את מערכות ההגנה האווירית של סוריה, שאותה המשיכה לשפר במהלך חצי השנה אחרונה". הרוסים ציינו עוד כי הסורים השתמשו, בין השאר, במער כות ההגנה S-200 ו .S-125

על פי טענות הסורים, מכון המח קר בארזה הוא מכון מחקר מדעי, ומה שהופצץ הן מעבדות וכיתות לימוד, וכך גם מכון המחקר "סרס" )סוריה ריסרץ' סנטר( באזור חומס. בהודעת המשטר הסורי נמסר כי יותר מ 30 אזרחים מהטילים יורטו על ידי מערכת ההגנה האווירית של הצבא הסו רי, וכי האתרים שהופצצו פונו כבר לפני כמה ימים, בעקבות התראות של הרו סים כי יותקפו.

"הוצב קו אדום"

לנוכח המתקפה יזמה רוסיה דיון חירום של מועצת הביטחון באו"ם. השגרירה האמריקנית ניקי היילי אמרה בדיון כי הממשל "ערוך ומוכן" לתקוף שוב, אם אסד יעשה שימוש נוסף בנשק כימי. "שוחחתי עם הנשיא הבוקר והוא אמר כי 'אם המשטר הסורי ישתמש שוב בגז, ארה"ב ערוכה ומוכנה' ‪locked and)‬ ,(loaded מינוח שמשמש כדי לתאר כלי נשק טעון ודרוך", אמרה היילי, "כאשר הנשיא שלנו מציב קו אדום - הוא אוכף את הקו האדום הזה. הזמן לדיבורים נגמר אתמול בלילה. אנחנו מוכנים להמשיך בלחץ הזה אם המשטר הסורי ינהג בטיפשות ויבחן את הנחישות שלנו".

לדברי השגרירה היילי, "ארה"ב ובעלות בריתה עשו הכל להשתמש בכלי הדיפלומטיה כדי להיפטר מארסנל הנשק הכימי של אסד. הילדים המתים אינם 'פייק ניוז'. הם תוצאה של חוסר האנושיות הברברי של המשטר הסורי".

הרוסים, מצידם, דחו את ההאשמות והשגריר הרוסי באו"ם, וסילי נבנזיה, קרא למתקפה בסוריה "הפרה של החוק הבינלאומי" ואמר: "כך אתם רוצים שיתנהלו מעתה סוגיות בינלאומיות? זהו חוליגניזם ביחסי חוץ". מוסקבה הגדילה לעשות והגישה הצעה לגנות את המתקפה, שנדחתה כמובן.

 ?? צילום: אי.פי ?? ההרס במתקן "בארזה" מצפון לדמשק
צילום: אי.פי ההרס במתקן "בארזה" מצפון לדמשק
 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: אי.פי ?? מטוס "טייפון" בריטי נוחת בקפריסין אחרי שתקף בסוריה
צילום: אי.פי מטוס "טייפון" בריטי נוחת בקפריסין אחרי שתקף בסוריה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel