Israel Hayom

המתנה של שנה לטיפול נפשי - למרות הרפורמה והתקציבים

נתוני משרד הבריאות מגלים: העברת הטיפול לקופות החולים כלל לא קיצרה את זמן ההמתנה ● ילדים ממתינים הרבה יותר ממבוגרים ● ארגונים לליצמן: "יש צורך בפעולה מיידית ודחופה"

- מיטל יסעור בית אור

זמני ההמתנה הנדרשים לתחילת טיפול פסיכותרפי לילדים ולנוער בירושלים, באר שבע ואשדוד עומדים על לא פחות משנה שלמה, כך עולה מנתוני משרד הבריאות שהגיעו לידי "ישראל היום". מהנתונים עולה שבמקומות רבים זמני ההמתנה לטיפול עבור ילדים ארוכים משמעותית מאלו של המבוגרים.

כך לדוגמה, במרפאת מכבי לילדים ונוער "רשב"י" שבאשדוד וגם במרפאה בבאר שבע - זמן ההמתנה לתחילת טיפול הוא 52 שבועות, וכך גם במרפאת כללית "משמר העם טלביה" בירושלים. במי רפאה לילדים ונוער לכל הקופות בחיפה זמן ההמתנה עומד על 50 שבועות.

ילדים ונוער מבוטחי לאומית בביתר עילית ממתינים לתחילת טיפול 52 שבועות בעוד שמבוגרים ממתינים בין 8 לי02 שבועות. לעיי תים גם זמני ההמתנה לטיפול עבור מבוגרים ארוכים מאוד: במרפאת מכבי בערד זמן ההמתנה עומד על 52 שבועות, במרפאת מכבי בקריית מוצקין ובמרפאה בנהריה למבוטחי כלל הקופות זמן ההמתנה עומד על 24 שבועות. במרפאת מאוחדת בקי ריית ספר זמן ההמתנה לטיפול עומד על כי23 שבועות, במרפאת "פלוטי קין" בתל אביב למבוטחי כל הקופות זמן ההמתנה 24 שבועות, אך במרפאה בבית החולים איכילוב זמן ההמתנה עומד "רק" על כי8 שבועות בממוצע.

"חוסר אונים"

מדובר בנתונים המתייחסים לזמן ההמתנה הנדרש לאחר ההערכה הראשונית שבה נקבע שישנו צורך בטיפול, אשר גם היא אורכת עוד מספר שבועות, כל זאת למרות התי חייבות משרד הבריאות כי הרפורי מה בבריאות הנפש תסייע לקיצור זמני ההמתנה. עינת (שם בדוי), אמא לילד בן 9 שמטופל במרפאה לבי ריאות הנפש, מספרת: "עברו שלושה חודשים מאז שהוא עבר התקף חרדה בבית הספר ועד לתחילת הטיפול. זה תהליך ארוך שאתה נמצא בו במצב של חוסר אונים. ללא טיפול צריך אולי אפילו לאשפז אותו". אורך התוי רים דוחף את המטופלים להשתמש במסלול "פסיכולוגים עצי מאיים" שמפעילות הקוי פות - מסלול הכרוך בתי שלום השתתפות עצמית של כי031 שקלים למפגש. מהנתונים עולה כי בקופות חולים מכבי ומאוחדת גדול במיוחד חלקם של המטופלים שפונים למסלול בתשלום פרטי והוא עומד על בין רבע לשליש מהמטופלים.

"אורך התור לקבלת טיפול פסיי כותרפי במקומות רבים עומד על 6-5 חודשים ובי מקומות מסוימים אף למי עלה משנה", כתבו ארגוני חולים בפנייה דחופה לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן. "יש צורך בפעולה מיידית ודחופה בנושא, בין היתר על ידי קביעת סטנדרטים ברוי רים ומחייבים למתן טיפול נפשי במרחק סביר ותוך זמן סביר, כמתחייב מהחוק. נזי כיר כי מדובר באנשים שני קבע כי זקוקים לטיפול זה. עבור אדם הנמצא במצוקה נפשית זוהי המתנה בלתי סבירה בעליל, ודאי כשמי דובר בילדים ונוער. הטיי פול הפסיכותרפי הוא טיפול חיוני, היכול לסייע במצבים אקוטיים, למנוע אשפוזים ולפעמים אף יכול להיות מציל חיים", כתב שמוליק בן יעקב, מנכ"ל האגודה לזי כויות החולה.

עדית סרגוסטי מארגון "בזכות" אמרה: "המתנה של מעל לחודש וחצי לטיפול נפשי אינה סבירה והמתנה של חצי שנה ויותר היא שעי רורייתית. אלו לא ביקושי סרק, אלא ביקוש של אנשים שעברו הערכה ראשונית ונמצאו מתאימים לטיפול נפשי. אין סיבה שייווצרו תורים כאלו לטיפול פסיכוי תרפי, כאשר יש אלפי פסיי כולוגים ועובדים סוציאליים קליניים. אין סיבה שקופות החולים יחסכו בהוצאות על חשבון המטופלים". כזכור, במסגרת הרפורי מה בבריאות הנפש הועברה האחריות לטיפול נפשי לקופות החולים, שנדי רשו לפתוח מערך שירותים מתאים באמצעות תקציבים שהועברו אליהם. בין היתר, מטרת המהלך היתה לקצר את זמני ההמתנה אך כאמור, יעד זה לא הושג.

ממשרד הבריאות נמסר: "לאחר הרפורמה הורחבו משמעותית שירוי תי בריאות הנפש בקהילה וזאת הודות להקמת מרפאות ושירותים חדשים ע"י קופות החולים, אשר באחריותן להמשיך ולהרחיב את השירותים על מנת לקצר את תורי ההמתנה לטיי פול, והן הונחו לעשות כן. משרד הבריאות פרסם לציבור מידע אודות המרפאות השונות לטיפול נפשי הן בכדי להקל על הנגישות לשירות, והן כחלק ממעקב של המשרד אחר מצב תורי ההמתנה. במקביל לכך מתבצעת עבודה לגיבוש סטנדרט שיגדיר זמני המתנה מקסימליים לקבלת הטיפול".

"עבור אדם הנמצא במצוקה נפשית זוהי המתנה בלתי סבירה בעליל, ודאי כשמדובר בילדים ונוער. הטיפול חיוני ולפעמים אף מציל חיים"

 ?? צילום אילוסטרציה: GettyImage­s ??
צילום אילוסטרציה: GettyImage­s
 ?? צילום: מרים צחי ?? ליצמן
צילום: מרים צחי ליצמן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel