Israel Hayom

טראמפ מהדק את הלחץ על סין: עוד מכסים והגבלות

זאת, למרות ההתרככות בבייג'ינג והצהרותיה המפויסות ● ארה"ב שוקלת לחזור להסכם הסחר עם מדינות האוקיינוס השקט, כשנה לאחר שטראמפ פרש ממנו

- אריאל ויטמן

ממשל טראמפ מתכנן להשית עוד אמצעי לחץ על סין כדי לכפות עליה ויתור על חלק מדרישותיה במשא ומתן בתחום הסחר. לפי הדיווח ב"וול־סטריט ג'ורנל", ארה"ב מתכננת לחסום טכנולוגיות סיניות מכניסה לשוק האמריקני ולהרחיב את מכסי היבוא שכבר הכריזה עליהם לתחומים נוספים. עוד דווח כי בבית הלבן שוקלים להרכיב רשימת תחומים שבהם יהיה אסור לסינים להשקיע בארה"ב, ללא כל קשר למשא ומתן המתקיים בין המדינות.

במקביל, בסוף השבוע דווח כי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הורה לבחון את צירופה מחדש של ארה"ב להסכם הסחר הטרנספפסיפ­י (הפ,)TPP זאת כפ31 חודפ שים לאחר שארה"ב פרשה ממנו.

הפTPP אמור היה לכלול 12 מדיפ נות השוכנות לחופי האוקיינוס השקט - ארה"ב, יפן, אוסטרליה, קנדה, מקסיקו, צ'ילה, ברוניי, מלזיה, ניו זילנד, פרו, סינגפור ווייטנאם, האחראיות לכפ%04 מהכלכלה העולמית, ולהסיר מגבלות על יצוא ויבוא סחורות רבות, מאורז ועד מכוניות. שרי המסחר של המדיפ נות אמנם חתמו על ההסכם עוד ,2015פב אך הוא לא נכנס לתוקף. ההסכם זכה לביקורת רבה בארה"ב, בקרב דמוקרטים ורפובליקאי­ם כאחד, וכן בקרב כלכלנים. בהנחה שזה אכן מה שיקרה, מדובר בתפ פנית של 180 מעלות במדיניות הסחר שטראמפ מוביל לאחרונה. במהלך הקפ מפיין הוא יצא נגד ההסכם כמעט בכל הזדמנות וקרא לו "אסון" ו"שערורייה".

סין שלא הכרנו

בתחילת השבוע שעבר, גם נשיא סין, שי ג'ינפינג, ניסה להרגיע את החשש ממלחמת סחר בנאומו הבינלאומי הראפ שון מאז החלה "מלחמת הסחר" בין סין לבין ארה"ב.

בנאומו הבטיח שי לפתוח מגזרים חדשים למשקיעים זרים, כולל בנקים, ייצור מכוניות ותחומי ייצור אחרים: "בעולם של היום השלום ושיתוף הפפ עולה נעים קדימה, ומנטליות של מלחפ מה קרה וחשיבה של 'משחק סכום אפס' הן מיושנות".

אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של אקסלנס, הסביר ל"ישראל היום" כי "למעשה, טראמפ כבר ניצח בניפ סיון להוריד חסמי יבוא של סין לסחורה אמריקנית. השאלה אם זה יספיק לו ואם הוא ינסה ללחוץ אותם עוד.

עו"ד תהילה לוי לאטי, ראשת דסק סין ומזרח אסיה במשרד זיסמן אהרוני גייר ושות', סבורה כי "מה שיקרה כנפ ראה זה שסין תיאלץ לפתוח יותר תחופ מי השקעות לחברות זרות, וגם להגביר את האכיפה על דיני קניין רוחני. עם זאת, מלחמת הסחר שעלולה להתלקח עם ארה"ב, יכולה לגרום לחברות סיפ ניות לחפש יעדים חדשים להשקעות, וישראל, שהיא יעד אטרקטיבי להבאת טכנולוגיות, תוכל להרוויח מכך".

 ?? צילום: אי.פי ?? נשיא סין שי ג'ינפינג
צילום: אי.פי נשיא סין שי ג'ינפינג

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel