Israel Hayom

מת הבמאי מילוש פורמן

הבמאי הצ'כי זוכה האוסקר, שהיה אחראי לסרטים כמו "שיער", "קן הקוקיה" ו"אמדאוס", הלך לעולמו בסוף השבוע בגיל 86

- ישי קיצ'לס

הבמאי הצ'כי זוכה האוסקר מילוש פורמן, שחתום על סרטים קלאסיים כמו "אמדאוס", "קן הקוקיה" ו"שיער", הלך לעולמו בסוף השבוע בביתו בקונטיקט בגיל ,86 לאחר מאבק קצר במחלה.

פורמן נולד בצ'אסלב, צ'כוסלובקיה, ,1932פב לאב יהודי ולאם פרוטסטנטית, שנספו שניהם באושוויץ. לאחר מלחמת העולם השנייה החל פורמן לגלות עניין בקולנוע, ובתחילת שנות הפ06 פנה לבימוי, והפך עד מהרה לדמות בולטת ב"גל החדש" הצ'כי.

במהלך שנות הפ06 ביים שורה של קומדיות פרובוקטיבי­ות, כמו "פטר השחור" )1963( שזכה בפרס הגדול בפסטיבל לוקרנו, "אהבותיה של בלונדינית" )1967( שזכה למועמדות לאוסקר בקטגוריית הסרט הזר, ו"נשף הכבאים" )1967( שהיה ללהיט ארטפהאוס בינלאומי. הסרטים הללו סיבכו אותו עם המשטר הקומוניסטי במולדתו, וגרמו להוליווד להביע בו התעניינות.

על רקע הפלישה הסובייטית לפראג ,1968פב עזב פורמן את צ'כוסלובקיה והיגר לארה"ב, ובפ1791 כבר ביים את "התפשטות", סרטו האמריקני הראשון, שתיאר בהומור ובחוסר עכבות את המתח הביןפדורי בארה"ב בימי "תרבות הנגד".

1975פב נבחר פורמן לביים את "קן הקוקיה" - דרמה אנטיפממסדי­ת בלתי נשכחת שמתרחשת בין כתליו של בית חולים פסיכיאטרי. הסרט, שבו כיכבו ג'ק ניקולסון, לואיז פלטשר ודני דה ויטו, זכה בחמישה פרסי אוסקר (ובהם בקטגוריית הסרט, הבמאי והשחקן הראשי) והפך את פורמן לכוכב. ארבע שנים מאוחר יותר ביים פורמן את הגרסה הקולנועית של המחזמר האנטיפמלחמ­תי "שיער", ורשם לעצמו הצלחה מסחררת נוספת.

סרטו הבא, האפוס התקופתי "רגטיים" ,)1981( אמנם התקשה לשחזר את הצלחותיו הקודמות, אך 1984פב שב פורמן למסלול הניצחונות עם "אמדאוס" - ביוגרפיה סוחפת שעסקה בחייו של הגאון המוזיקלי וולפגנג אמדאוס מוצרט וביריבות המרה שניהל עם המלחין האיטלקי אנטוניו סליירי. הסרט זכה בשמונה פרסי אוסקר (כולל בקטגוריית הסרט והבמאי) והוצג באולמות הקולנוע במשך חודשים ארוכים.

סרטים נוספים שביים פורמן כוללים את "הפיתויים האסורים של ולמונט" ,)1989( שהיה עיבוד נוסף ופופולרי פחות ל"יחסים מסוכנים"; את "לארי פלינט: האיש והסקנדל" )1996( שגולל את סיפורו של המו"ל השערורייתי של מגזין העירום האסלר (ושהביא לפורמן מועמדות שלישית לאוסקר); ואת "איש על הירח" ,)1999( ביוגרפיה שעסקה בקומיקאי הקיצוני אנדי קאופמן (שאותו גילם ג'ים קארי באחד מתפקידיו הטובים ביותר).

2006פב ביים פורמן את הדרמה הביוגרפית "הרוחות של גויה", בכיכובם של נטלי פורטמן וחאווייר ברדם, שזכתה להתעלמות כמעט מוחלטת, ובפ9002 שב לצ'כיה כדי לביים את סרטו האחרון, "טיול בעל ערך", יחד עם בנו, פטר.

במהלך חייו הספיק פורמן להינשא שלוש פעמים: לכוכבת הקולנוע הצ'כית יאנה ברייכובה ,)1962-1957( לשחקנית הצ'כית ורה קרסאדלובה ,)1969-1964( שהולידה להם זוג תאומים, ולמרטינה זבורילובה 1999פמ( ועד מותו), נישואים שהניבו זוג תאומים נוסף, ג'ים ואנדי, שנקראו על שם הקומיקאים ג'ים קארי ואנדי קאופמן.

 ?? צילום: אי.פי ?? זכה פעמיים באוסקר על בימוי. פורמן
צילום: אי.פי זכה פעמיים באוסקר על בימוי. פורמן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel