Israel Hayom

כרטיס אדו ם לאסד

חודש לפני ההכרעה בסוגיית הגרעין האיראני ולפני הפסגה המתוכננת עם קים ג'ונג און, מבהיר טראמפ שעידן חדש הושק בהתנהלות האמריקנית מתקפת הטילים של ארה"ב, בריטניה וצרפת בסוריה מציגה חזית מערבית נחושה יותר אל מול האתגרים שבפתח

- פרופ' אברהם בן צבי

חרף אופייה הזהיר והמוגבל, הע בירה מתקפת הטילים - שבי צעה ארה"ב, אור ליום שבת, יחד עם בעלות בריתה בריטניה וצרפת כנגד תשתיות ומתקני הנשק הכימי בסוריה - מסר ברור וצלול, החורג מן ההקשר הספציפי של מלחמת האזרחים.

שכן במהלך זה טמונה מחויבות בלתי מתפשרת לבוא חשבון גם עם מדינות סוררות נוספות, ולנקוט נגדן פעולות ענישתיות כל אימת שיח צו בהתנהגותן קווים אדומים. זהו, אפוא, כרטיס אדום לבשאר אסד, אך בד בבד גם כרטיס צהוב למוסקבה, לטהרן ולפיונגיאנ­ג, ואיתות שעידן הפייסנות ומורך הלב של ברק אובא מה חלף מן העולם.

וכך, בה בשעה שהנשיא ה 44 עבר לסדר היום על המתקפה הכי מית המאסיבית שערך המשטר הסורי בספטמבר 2013 כנגד אוכלוסייה אז רחית חסרת ישע למרות התחייבותו המוקדמת להגיב, הצליח הבית הלבן הנוכחי - בפעם השנייה בתוך שנה - להקרין נחרצות, אמינות ומנהיגות אל מול כל פשעי דמשק, אם גם רק במרחב הכימי. יתרה מזאת, אף שה סיכון בפעולה צבאית היום, כאשר פטרונו הרוסי של אסד אמור להעניק לו חסינות ורשת ביטחון צבאית, היה גבוה פי כמה בהשוואה לקיץ ,2013 לא היסס הנשיא האמריקני לפעול אל מול הנסיבות המאתגרות.

ואכן, כאשר נחשף פעם נוספת קלונו של ההסכם לפירוק סוריה מנשק כימי, שרקח אובאמה המבוהל עם הקרמלין כתחליף למתקפה האמריקנית המובטחת, תגובתו של ההגמון האמריקני הפעם לא איחרה לבוא, גם אם לא היה בא כדי לשנות את תמונת המצב הכו ללת בחזית. אף שמדובר באיתות על כך שנסתם הגולל על שמונה שנים של רפיון והתבטלות אמ ריקנית בזירה הבינלאומית, המ חישה ההפצצה הכירורגית גם את שאיפתו של הממשל להימנע מחיכוך ישיר ועתיר סיכון עם הקרמלין בזי רה, שבה הפך ולדימיר פוטין זה מכבר לדומיננטי. לפיכך מה שהתבצע היה מהלך מבוקר וממוקד, שהוגבל למ

רחב הבלתי קונבנציונל­י.

חודש ימים לפני ההכרעה לגבי אשרורו הנוסף של הסכם וינה עם איראן בסוגיית הגרעין, וחודש ימים לפני הפסגה המתוכננת בין טרא מפ לבין קים ג'ונג און )שגם בט בורה נמצאת שאלת הגרעין הצפון קוריאני(, מבהיר טראמפ במעשים, ולא רק במילים, שעידן חדש אכן הושק בהתנהלות האמריקנית.

לצד הרצון לצמצם את היקף המ עורבות הישירה בסכסוכים ובמש ברים בינלאומיים בשולי המערכת הבינלאומית, גוברת עתה הנחישות לחזור לעמדת הנהגה, שתעניק עידוד לקהילות נטולות מגן שנפלו קורבן למתקפות כימיות רצחניות, ושבו בזמן תשרה ביטחון בקרב שותפות נאמנות לדרך, דוגמת ישראל ודרום קוריאה. אחרי ככלות הכל, גם ירוש לים וגם סיאול מאוימות זה מכבר על ידי קודקודיו של ציר הרשע והטרור, הנמצאים בטהרן ובפיונגיאנ­ג והחו תרים ללא לאות אל עבר הפצצה.

לאור זאת, מתקפת הטילים האח רונה אמורה להמחיש לרוחאני ולקים שכללי המשחק השתנו, ושהעיק רון של "אמריקה תחילה" אין פירו שו עמידה מן הצד ועצימת עיניים כשהמדובר בפשעים נגד האנושות או בכוונה לרכוש יכולת, שתאפשר ביצועם של פשעים כאלה.

לפנינו, אפוא, חזית מערבית נחו שה יותר, אם גם לא מקיפה דייה במישור הצבאי, אל מול האתגרים שבפתח. בהקשר זה מתמיהה היעד רותה של גרמניה מהמבצע, ונשאלת השאלה אם השימוש הברברי בגזים רעילים ככלי להשמדה רחוק כל כך מהתודעה ומההיסטורי­ה הגרמניות. לא נותר אלא להמתין ולראות אם תקיפות גוברת זו תעצב גם את עמ דותיהן הספציפיות של מעצמות המ ערב לקראת ההכרעה ביחס לגורלו של הסכם הגרעין עם משטר האייתו ללות. זאת, במיוחד על רקע פשיטת הרגל של ההסכם לפירוקה של סוריה מנשק כימי, המחייבת הקפדה יתרה ומשנה זהירות מצד המערב בתהליך המו"מ על תיקון ההסכם.

 ?? צילום: אי.פי ?? שיגור טיל צרפתי לעבר סוריה
צילום: אי.פי שיגור טיל צרפתי לעבר סוריה
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: אי.פי ?? התקיפה בשמי דמשק
צילום: אי.פי התקיפה בשמי דמשק
 ?? צילום: אי.אף.פי ?? הגנרל מקנזי בתדרוך בפנטגון לאחר המתקפה
צילום: אי.אף.פי הגנרל מקנזי בתדרוך בפנטגון לאחר המתקפה
 ?? צילום: אי.פי ?? חורבותיו של מרכז מחקר מצפון לדמשק
צילום: אי.פי חורבותיו של מרכז מחקר מצפון לדמשק

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel