Israel Hayom

הטילים פוגעים, והשיירה עוברת

- עודד גרנות

הקווים האדומים של ישראל וארה"ב דומים, אבל לא חופפים. טראמפ רוצה לצאת מסוריה ובחר "להעניש" את אסד רק על השימוש בנשק כימי, בשעה שישראל רואה כאיום עיקרי עליה את הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה ואת כוונות טהרן להישאר שם אחרי הלחימה

לא יותר משעתיים למן תחילת התקיפה המערבית בסוריה נדרשו למשרד ההסברה הסורי כדי לייצר שתי "תמונות ניצחון". באחת צולם בשאר אסד פוסע למשרדו לעוד "בוקר רגיל של עבודה", ובאח רת - ג'יפ עמוס בדגלי רוסיה, סוריה, איראן וחיזבאללה מפלס את דרכו לקול מצהלות נוסעיו בתוך התנועה הסואנת, כבכל יום שגרתי, באחת הכיכרות המרכזיות של דמשק.

המסר שביקשו הסורים לייצר באמצעות שתי התמונות הללו הוא שגם יותר ממאה טילים על מתקנים כימיים בסוריה לא יעצרו את רוסיה ואת "ציר הרשע" מהשלמת משימתם העיקרית, לאמור - טיהור סוריה מאח רוני המורדים וייצוב שלטונו של אסד. עלי חמינאי, מנהיגה הרוחני של איראן ופטרונו של אסד, ניסח זאת כך: "הפושעים שתקפו בסוריה", כך אמר, "לא שינו דבר בתמונת השטח וגם לא השיגו דבר".

צריך היה לעקוב אחר מסיבת העיתונאים המשותפת לשר החוץ ולשרת ההגנה של צרפת כדי להבין עד כמה התקיפה בסוריה היתה כירורגית, סמלית ובמידה רבה גם בלתי יעילה ביצירת הרתעה כלפי אסד, שימשיך כעת לטבוח ואולי אפילו יחזור להפעיל נשק אסור.

הצרפתים לא השאירו מקום לספק שמדובר היה בתקיפה חד פעמית ש"המשכה בערוצים דיפלומטיים". הם הודו שהרוסים קיבלו עליה מידע מוקדם, כדי שיוכלו להישמר על נפשם )וגם כדי להזהיר את השותפים(. הם הדגישו שלא היתה שום כוונה להפיל את אסד, לפגוע באזרחים, להסלים את המצב בסוריה או להשיג יעדים אחרים, זולת האזהרה מפני המשך השימוש בנשק כימי.

הכרזות מסוג זה מאפשרות, לכאורה, לאסד ולפטרוניו, הרו סי והאיראני, "להכיל" את התקיפה ולהמשיך הלאה, אבל פוטין הוביל עצמו אתמול לעמדת הנעלב. רוסיה לא הסתפקה בגינוי התקיפה המער בית אלא גם רמזה שתשקול, בתגובה, לספק לסורים מערכת טילי נ"מ מת קדמת מדגם S-300 כדי שיוכלו להגן על עצמם. לכולם ברור כי האיום הזה, אם יתממש, עלול להכביד במידה רבה על חיל האוויר הישראלי בבואו לסכל את מאמצי איראן להתבסס בסוריה.

יתר על כן, התקיפה אתמול בסו ריה המחישה באופן ברור כי ארה"ב וישראל אמנם חולקות ביניהן הער כה משותפת בנוגע לתפקיד השלילי שממלאת איראן בסוריה ובאזור כולו, אבל "הקווים האדומים" של שתיהן אינם חופפים לגמרי.

טראמפ רוצה לצאת מסוריה ובחר "להעניש" את אסד רק על השי מוש בנשק כימי, בשעה שישראל רואה כאיום עיקרי עליה את הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה ואת כוונות טהרן להתבסס ולהישאר שם גם אחרי שתסתיים הלחימה.

העובדה שמוושינגטו­ן לא נשמעו בימים האחרונים שום מילת אזהרה כלפי האיראנים וגם לא התייחסות לפרסום בישראל על כך שהמל"ט האיראני, שהופל בפברואר, נשא חומר נפץ והתכוון לפגוע בישראל, מחייבת את ישראל לעשות כעת כל מאמץ כדי לתאם עמדות וליישר קו עם ארה"ב.

ברוח זו, צריך לשאוף לכך שכל דרישה אמריקנית לתיקון הסכם הגר עין עם איראן תכלול לא רק הפסקה של ייצור הטילים הבליסטיים, אלא גם את יציאת הכוחות האיראניים והמיליציות הכפופות להם מסוריה.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel