Israel Hayom

אסור שהטילים יהיו אקורד סיום

- רון פרושאור

ארה"ב חייבת לשמר ולהגביר את נוכחותה בסוריה, הן כהרתעה מול איראן, הן כעמידה מול רוסיה והן מול בעלות בריתה באזור כגון ישראל, סעודיה ומדינות המפרץ

את התקיפה האמריקנית בסוריה יש לנתח לא בהקשר הצר של תו צאותיה המיידיות, אלא תוך הסתכלות על התמונה הרחבה ועל המסרים שהעבירה לסוריה ולעולם כולו.

חמשת הימים שלקח לממשל להגיב היו הכרחיים לגיבוש קואליציה מדינית מחד, עם שתי מדינות נוספות החברות במועצת הביטחון, ומאידך להגדיר את המטרות הצבאיות שיעבירו את המסר ששימוש בנשק כימי הוא חציה של קו אדום, בלי לערער את יסודות משטרו של אסד, וזאת על מנת להימנע משבירת כלים מול הרוסים.

האמריקנים לא היו זקוקים לבריטים ולצרפתים מבחינה צבאית, אך שיתוף הפעולה העניק לתקיפה לגי טימציה מדינית גם במועצת הביט חון, שעליה לא ניתן לערער. מסר חשוב נוסף שאותו העבירה התקיפה הוא שגם בשנת 2018 ובעולם של נרטיבים מתחרים עדיין יש חשיבות לעובדות. אסד הפעיל נשק כימי נגד בני עמו ולא בפעם הראשונה, נקודה. טענותיו המוזרות של שר החוץ הרו סי, סרגיי לברוב, כי התקיפה הכימית בדומא "פוברקה באמצעות סוכנות מודיעין זרה", שבאות על רקע ההכ חשות הרוסיות הגורפות לאחר ההר עלה של המרגל סרגיי סקריפל ובתו בבריטניה, הן סממן לתופעה עמוקה יותר שדמוקרטיות יצטרכו להתמודד איתה באזורי עימות בעתיד. מעשיו של הנשיא דונלד טראמפ הדהדו את דבריו של הנשיא אברהם לינקולן ולפיהם אתה יכול לשקר לכל האנשים חלק מן הזמן או לחלק מהאנשים כל הזמן, אך אתה לא יכול לשקר לכל האנשים כל הזמן.

התקיפה אמנם מאחורינו, אך החזית הסורית ממשיכה להתחמם. ישראל צריכה להמשיך לנווט בה בעדינות, כפי שהיא עושה בהצלחה בשנים האחרונות, כאשר מצד אחד היא מנסה למנוע התבססות אירא נית בגבול הצפוני ומצד שני לא הולכת רחוק מדי בצעדים שיגרמו לרוסים להציב סוללות S-300 או S-400 מתקדמות שיגבילו את מרחב התמרון הישראלי בסוריה ובלבנון.

החשש הגדול שלי הוא שהתקיפה האמריקנית תהווה את אקורד הסיום של המעורבות האמריקנית בסוריה. אסור שהפעולה הצבאית תסתכם בניצחון טקטי מוגבל שיהווה הפסד אסטרטגי ארוך טווח לארה"ב. ארה"ב חייבת לשמר ולהגביר את נוכחותה בסוריה, הן כהרתעה מול איראן וב עלות בריתה, הן כעמידה מול רוסיה והן מול בעלות בריתה באזור כגון ישראל, ערב הסעודית ומדינות המפרץ, שיודעות כי נוכחותה בזירה הסורית יכולה למנוע את ההשתלטות הרוסית והאיראנית.

זה לא רק אינטרס ישראלי, זה אינטרס של המזרח התיכון ושל העולם כולו.

רון פרושאור הוא ראש מכון אבא אבן לדיפלומטיה במרכז הבינתחומי הרצליה, לשעבר שגריר ישראל באו"ם ומנכ"ל משרד החוץ

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel