Israel Hayom

המערב מאוחד

- אמנון לורד

ב שלב הזה מעניין לבדוק את התקיפה בסוריה בהבטים המהותיים של מתקפה צבאית כזאת, ובהבטים של סוג התגובות התקשו רתיות והפוליטיות עליה.

לעצם התקיפה, יש לכאורה תחושה שהיתה חלשה מדי, והברית האמריקנית צרפתית בריטית הורתעה על ידי רוסיה. האלוף עמירם לוין, שגורם נזקים בדיבוריו הבוטים אם לא המופקרים, קיווה שיחסלו את ארמון הנשיאות של אסד. הוא מבטא את הלך הרוחות שמוצא בכל אירוע דרמטי קולב לתלות עליו התקפה על ממשלת נתניהו. לעומתו, בולטים בוגי יעלון ואהוד ברק שמעניקים גיבוי מלא לניהול מדיניות הביטחון כפי שהיא באה לביטוי בצפון.

למרות התחושה שמשטר אסד לא ספג את המהלומה המקווה, עצם ההתייצבות המשותפת של שלוש מעצמות מערביות היא נקודת מי פנה. המסר חזק יותר מעוצמת התקיפה. עדיין אין מידע בדוק האם כל הטילים הגיעו בשלום למטרותיהם. גנרל רוסי שיחרר הודעה, כי עשרות מהטילים יורטו. זו כמובן יכולה להיות דיסאינפורמ­ציה. אם כל הטילים פגעו - יש כאן פגיעה יסודית באמינות הכוח הצבאי הרוסי. הרוסים הבטיחו שיירטו את הטילים ואם ניסו לעשות זאת ונכשלו, זה סיפור רציני.

בארה"ב פורסם, שהיו חילוקי דעות עמוקים בין הנשיא טראמפ לבין שר ההגנה מאטיס לגבי התקיפה. לפי הדיוחים, מאטיס הוא זה שלחץ להגביל את המתקפה. בהתבטאויות­יו לאחר התקיפה הוא הד גיש, כי מדובר באירוע חד פעמי. גורמים אחרים בממשל רמזו שנושא התגובה האמריקנית לא נסגר בהתקפה הזאת. מאטיס חשש מפעולת תגמול רוסית על פעולה קשה מדי. טראמפ וכמוהו היועץ החדש לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, רצו פגיעה גם בתשתיות של המשטר הסורי. סביר שלצידו של מאטיס עמדו גם מקרון ותרזה מיי, שהעדיפו פגיעה מדודה שמתמקדת בפוטנציאל הנשק הכימי.

אסור להתעלם מתגובתו של יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימאן עודה, שהתייצב בתמיכה מלאה מאחורי "העם הסורי" ומשטר אסד, ונגד שלוש מעצמות המערב. אין לזה משמעות אחרת מלבד תמיכה מלאה של הרשימה המשותפת בתקיפת אזרחי סוריה באמצעות נשק להשמדה המונית. פרשנים הסובלים מתסביך טראמפ, בארה"ב ובי שראל, מיקדו את פרשנותם בקונספירצי­ות: טראמפ חושש מחקירות התובע המיוחד ולכן זהו עוד מקרה של "לכשכש בכלב". הדעות האלה לא פחות גרועות מבחינה מוסרית מהתמיכה של איימאן עודה במש טר אסד. כדאי לזכור שכלי תקשורת בולטים בארה"ב הכתירו לפני כשנתיים את עודה בין 100 אנשי הרוח המשפיעים בעולם. בעולם כזה, התקיפה אתמול דומה לירי צרורות אל תוך המים.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel