Israel Hayom

"אין פתרון לבולענים" אתר מצדה יורחב; 400 מיליון ש' יושקעו בעקיפת הבולענים

המדינה תשקיע 30 מיליון שקלים בשיפור הנגישות לאתר מצדה ועדת מומחים: נדרשת השקעה בעקיפת תוואי הבולענים בים המלח תוכנית טיפול לכביש 90

- אריאל ויטמן ושלמה צזנה

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום שבמינהל התכנון החליטה לקדם תוכנית להסדרת החלק המערבי של הגן הלאומי מצדה והרחבת תשע תיות קליטת הקהל בו. כך נודע ל"ישראל היום".

התוכנית, שנעשתה בשיתוף רשות הטבע והגנים ועלותה כ־03 מיליון שקנ לים, משתרעת על שטח של כ־041 דוננ מים, ונועדה להרחיב את החלק המערבי של מצדה. התוכנית כוללת הגדלת קיבולת הטריבונות הקיימות למופנ עי אור־קולי 1,500־מ מקומות ישיבה כיום 3,000־ל מקומות, חדרי התארגנות לשחקנים, מרכז מבקרים לקהל ומרכז הדרכה ולימוד. כמו כן, יוסדר מתחם חניה לקליטת רכבי המבקרים, לרבות תשתית להסדרי הסעה - שאטלים - באירועים עתירי קהל.

מתכנן מחוז דרום במינהל התכנ נון, תומר גוטהלף, ציין כי "התוכנית שאנו מקדמים תאפשר גישה טובה יותר לאתר לאוכלוסייה רחבה ותאנ פשר לקיים בו מגוון רחב של פעולות תרבותיות וחינוכיות באזור". בתוך כך, הממשלה החליטה אתנ מול לאמץ מסקנות של צוות מקצועי שקבע שאין פתרון לתופעת הבולענים בים המלח, ולפיכך יש להשקיע בארבע השנים הבאות 400 מיליון שקלים כדי למצוא חלופות לתיירות, לחקלאות ולתחבורה בציר חוף הים ששם.

ההחלטה מבוססת על עבודה של שנה שריכז משרד ראש הממשלה. בצוות נכללו גם מומחים מהמכון הגיאולוגי. הצוות קבע כי "בטווח הקצר והבינוני, אין פתרון הנדסי או תפעולי לתופעת אי־יציבות הקרקע ולהיווצרות­ם של הבולענים. לפיכך, מדיניות הממשלה מושתתת על המשך החיים לצד הבולענ נים, תוך התמודדות עם האתגרים ומתן סיוע ופתרונות תעסוקתיים ליישובי אזור ים המלח".

עד כה החלטות הממשלה בנושא ים המלח הציעו פתרונות בניסיון לעצור את היווצרותם של הבולענים בעיקר בשתי דרכים: הראשונה, בטיפול במפלס המים בים המלח, והשנייה, בניסיונות הנדסיים לייצב את הקרקע באזורים סמוכים, כדי להגן על כבישים, אזורי תיירות וכדומה.

ההתמודדות הלאומית המומלצת כעת היא לעקוף את הבולענים. לכן, בתחום התחבורה תגובש תוכנית לטיפול בכביש 90 מצומת אלמוג לעין גדי. לפרויקט יוקצו 155 מיליון שקלים בארבע שנים. 11 מיליון שקלים נוספים יוקצו לפתנ רון עבור תחבורה ציבורית לים המלח.

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? בולענים בעין גדי
צילום: אי.אף.פי בולענים בעין גדי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel