Israel Hayom

הגיע הזמן להפסיק להיות מופתעים

- ערן בר טל

ז ה כבר כמה שנים שיעדי האינפלציה של בנק ישראל והאוצר גבוהים מדי. אולי הגיע הזמן להנמיך ציפיות ולהתרגל לסביבת אינפלציה חדשה נמוכה הרבה יותר. לא רק בארץ המדדים נמוכים, ככל הנראה מדובר בנגז רת של מהפכה הרבה יותר גדולה שמתחוללת בעולם. גם בארה"ב המדדים נמוכים, אם כי שם גם הציפיות נמוכות ולכן הם לא נספרים כנמוכים. כך גם באירופה ואפילו בסין. האינפלציה גבוהה במדינות שבהן המשטרים גונבים את אזרחיהם, כמו ברוסיה וברבות ממדינות אפריקה.

מדד המחירים בישראל מורכב מסל מוצרים ושירותים מגוון מאוד שמ קורם בייצור מקומי וביבוא. בארה"ב שליש מהמדד הוא דיור וכ־%7 נוספים מבריאות - שירותים מקומיים, וכך גם עיקר סעיפי המדד האחרים.

אך שתי מגמות מרכזיות משפיעות על המדד - קיטון האוכלוסייה במדינות המובילות את הביקושים בעולם - אירו פה וארה"ב, במקביל לגידול באוכלוסייה במדינות המספקות את הביקושים - בא סיה. הגידול שם אינו בהכרח קשור בגי דול מספרי באוכלוסייה, אלא במעבר של אוכלוסייה כפרית לערים והגברת כושר הייצור ומגוון המוצרים והשירותים שם. השינוי הדמוגרפי הזה נותן את אותותיו ברמת המחירים.

אפילו המשבר הפיננסי החמור ב 2008 לא שינה את התמונה הזו ולא הביא לעליית מחירים, גם לא ההר חבות המוניטריות שביצעה ארה"ב.

אז מה יכול לשנות את תמונת המצב הזו ולהחזיר אותנו למדדים גבוהים יותר? כנראה רק שינוי רדיקלי יותר, ברמה העולמית. המשך התנאים הקיימים התומכים במדדים נמוכים בעולם המערבי, מלמד שהריבית הנמוכה אינה בהכרח נמוכה מדי ולכן ייתכן מאוד שגם אחרי העלאות הריבית הצפויות בארה"ב בשנה הבאה, העולם הולך לקראת תקופה ארוכה של סביבת ריבית נמוכה יותר מכפי שהורגלנו בעבר - כשהנורמה היתה אינפלציה ממוצעת של 3% בשנה. אפילו המשבר הפיננסי החמור ב 2008 לא שינה את התמונה הזו ולא הביא לעליית מחירים, גם לא ההרחבות המוניטריות שביצעה ארה"ב.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel