Israel Hayom

אלכוהול כחול לבן

מאז קום המדינה הפכה ישראל למעצמת יין מבחינת האיכות אנחנו מייצרים בירות כשבראש ניצבת גולדסטאר הידועה ובשנים האחרונות התווספו מזקקות הוויסקי לחיינו!

- רונן פרלמוטר

שבעים שנה לא הולכות ברגל, וגם את היין, מתב רר, כבר מזמן הפסיקו לד רוך פה באמצעות הרגליים. תעשיית היין והאלכוהול הישראלית, שמלווה את המדינה מראשית הקמתה, והאמת עוד הרבה לפני כן, עברה כברת דרך רצינית במהלך השנים.

מייצור יינות לקידוש הפכנו למ עצמה - לפחות מבחינת האיכות - שמייצרת יין, ואף זוכה להכרה בי נלאומית בתחרויות ובדירוגים נחשבים. טיפוח זני ענבים וכרמים לפי סטנדרטים מתקדמים, מחקרים אקדמיים על גידול הגפן, שיטות עבודה ורתימת המדע והטכנולו גיה לתהליך ייצור היין הם רק חלק מהמהפכה שהתרחשה כאן בתחום ב 70 שנה - ועדיין יש לאן לשאוף.

יקבי כרמל הם מהיקבים המזוהים ביותר עם המדי נה. ההיסטוריה שלהם שזורה בהיסטוריה של המדינה, למרות העובדה שהם הוקמו לפניה .(1886) סליקים של נשק הוחבאו במרתפי היין בזכרון יעקב, שלושה ראשי ממשלה עבדו ביקב )דוד בן גוריון, לוי אשכול ואהוד אולמרט(, קווי הטלפון והחשמל הראשונים בארץ הותקנו שם - והר שימה עוד ארוכה.

מירה איתן, מנהלת התקשורת השיווקית של היקב, מספרת שהיקב הקפיד תמיד להוציא יינות לכבוד מאורעות היסטוריים - "יין העצמאות", "יין העשור", "יין הנשיא", "יין היובל" ועוד. "היקב הביא הרבה גאווה לאומית כאשר לראשונה בתולדות המדינה זכו יינות קברנה סוביניון מבציר 1976 ו 1979 במדליית זהב בתחרות יין יוקרתית בפריז".

הבריטים דרשו בירה!

מה שלא הרבה יודעים הוא שבתוך יקבי כרמל פעלה מב שלת הבירה הראשונה. מזג האוויר הלבנטיני באזור יצר צמא עצום לבירה בקרב חיילי המנדט הבריטי, ובשנת 1934 הוקמה שותפות בין משפחת רוטשילד, חברת פיק"א ובנקאי צרפתי בשם גסטון דרייפוס - "מבשלות בירה א"י בע"מ" ‪Palestine Brewery)‬ (Ltd - אשר התחילה לבשל בראשל"צ את בירה "נשר" המיתולוגית, בירת פילזן בהירה, בבניין שעומד על תילו עד היום במתחם היקב.

בשנת 1950 אף פותחה ויוצרה שם הבירה אולי הכי ישראלית עד היום - גולדסטאר. בשנים האחרונות נוס פו שתי גרסאות חדשות לגולדסטאר הוותיקה - האחת לא מסוננת, והאח רת נקראת ,SlowBrew בסגנון בלגי טיפוסי ומכילה 10% אלכוהול )כפול מהרגילה!(

ברבות השנים עברה המבשלה בעלות וידיים, ומאז שנות ה 80 היא נשלטת על ידי טמפו תעשיות. על אף היצע הבירות העצום כיום, מיובאות ומקו מיות, מעמדה של גולדסטאר נשאר בלתי מעורער, ובכל שנה נמכרים יותר מ 40 מיליון בקבוקים.

עומק הטעמים, החספוס המריר ואולי החיבור החזק לישראליות עושים את ההבדל - וגם מדיניות הפרסומות והס לוגנים השנויה במחלוקת שלהם בעבר )"תגיד תודה שאתה גבר", "תשתחרר, גבר"( לא פגעה במעמדה לאורך הזמן.

מזקקים וויסקי בישראל

הצלע השלישית במשולש האלכוהול הישראלי היא ענף המזקקות. זיקוק אל כוהול החל בארץ כבר לפני כ 120 שנה, כשהתחילו לזקק את הברנדי "אקסט רא פיין" במרתפי כרמל, אליו התווסף ה 777 המפורסם ובהמשך הקימו גם יק בים נוספים מזקקות פנימיות, כגון ברקן עם ‪,STOCK 84‬ בנימינה עם ברנדי אגוזים "בן גוריון" ואחרים.

לעומת זאת, ייצור וויסקי בישראל הוא צעיר, ורק בשנים האחרונות, בד בבד עם הטרנד העולמי, הוקמו כמה מזקקות בארץ, שהבולטת שבהן היא מילק אנד האני התל אביבית, שהקימו כמה חברים חובבי וויסקי בראשות יזם ההיי טק גל קלקשטיין, והחלו לייצר וויסקי בהנחייתו של ד"ר ג'ים סוואן, מומחה סקוטי בעל שם עולמי. בפועל האחראי לזיקוק הוא תומר גורן, שגם עומד מאחורי מיזם ה"וויסקי לייב", חגיגת וויסקי בינלאומית שנתית שמ קבצת אלפי חובבים, סקרנים וסתם חו גגים שבאים לטעום, להריח וללמוד על המשקה.

כנאמנים לחוק הוויסקי, את הסינגל מאלט הראשון שלהם הם ישחררו רק ב ,2019 לאחר שלוש שנות יישון, אבל בינתיים הם הציגו כמה תזקיקים, ובהם ג'ין לבנטיני וניו מייק, וכעת לכבוד 70 שנות העצמאות הם מוציאים ליקר עשבים מסקרן )ראו מסגרת(.

 ?? צילומים: באדיבות ארכיון יקבי כרמל ?? בן גוריון בביקור ביקב בראשון היקב בראשון סיור במרתפי היקב בשנות ה 50
צילומים: באדיבות ארכיון יקבי כרמל בן גוריון בביקור ביקב בראשון היקב בראשון סיור במרתפי היקב בשנות ה 50
 ??  ?? פרסומת ישנה לגולדסטאר
פרסומת ישנה לגולדסטאר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel