Israel Hayom

חוזרת לחנוך

מתחילת הקריירה שלה ליליאן ברטו, אלמנתו של חנוך לוין, החליטה שהיא לא תשחק במחזות שלו כדי להיבנות בזכות עצמה עכשיו, 18 שנה לאחר מותו, היא תשחק ב"הלוויה חורפית" בתיאטרון ב"ש

- מאיה כהן

מאז ,1978 אז עלה לראשונה המחזה "הלוויה חורפית" של חנוך לוין בה בימה, לא עלה המחזה הזה בתיאטרון הר פרטוארי. כעת הוא זוכה להפקה חדשה שתעלה בתיאטרון באר שבע ב 28 באפריל, בבימויו של יאיר שרמן.

בקאסט השחקנים שמשחק בקומדיה המ רירה מצחיקה הזאת של לוין נמצאת גם ליליאן ברטו, אלמנתו של לוין. לאחר שנים שבהן נמנעה מלשחק במחזות שכתב בעלה המנוח - היא תגלם את דמותה של ציצקי בא, אם החתן. לצידה משחקים בהצגה אור אדרי, רוני בליץ, שירי גולן, עלאא דקה, מיכל וינברג, יובל לוי, אורה מאירסון, זוהר מידן, אברהם סלקטר, אבי פניני, אמיר קריאף, מולי שולמן ואריק גרשקוביץ'.

"זו קומדיה שמתחילה בבית ההורים של הכלה", מספרת ברטו ,(51) "כולם ישנים, הכלה, החתן, ההורים של החתן וההורים של הכלה. בשעה 2 בלילה נשמעות דפיקות בדלת, וההורים של הכלה מבינים שלאצ'ק בובצ'יק, בן דודתם, בא לבשר להם על מות אמו. הם מבינים שאם הם ישמעו על מות אמו - הם יצטרכו לדחות את החתונה של הילדים, ומחליטים לברוח כדי לא לקבל את הבשורה על המוות של האמא. אני מג למת את האמא של החתן".

למה את חושבת שהמחזה הזה לא עלה על הבמות מאז ?1978

"יש קצת נטייה להעלות הפקות חוזרות של מחזות של חנוך, שכתב יותר מ 60 מחזות. זה כנראה טבעי, כמו שכשאנחנו מעלים את צ'כוב זה יהיה שוב 'גן הדוב דבנים' או 'שלוש אחיות' או 'הדוד וניה', אז אצל חנוך מבקשים את 'קרום', 'מלא כת החיים', 'הילד חולם'. יש לחנוך יותר מ 20 מחזות שמעולם לא עלו על במה, ויש כאלה שנעשו רק פעם אחת בתיאטרון הרפרטוארי, כמו 'הלוויה חורפית'".

ספרי על הדמות שאת מגלמת.

"אני האמא של החתן. דמות מאוד אק סטרווגנטית, קיצונית, אישה מאוד לא עדינה )צוחקת(, חסרת טקט, מעידה על עצמה שקשה לה, רודה בבעלה ובסביבה שלה. דמות נהדרת )צוחקת(".

הקפדת לא לשחק עד כה במחזות של חנוך, למעט ערב מערכונים שלו שהעלית עם מוני מושונוב ודרור קרן.

"נכון. עם 'אוי אליאס אליאס' הגענו כבר ל 350 הצגות, וזה היה הדבר הראשון של חנוך שעשיתי מאז ששיחקתי ב'הילד חולם' )ברטו וחנוך הכירו כשהיא שיחקה ב'הילד חולם' ב ,1993 מ"כ(. כשפנו אלי לשחק ב'הלוויה חורפית' לא הייתי בטו חה שאני רוצה, אבל בסוף זה התאפשר לי מבחינת לו"ז ונדלקתי על זה. אני שמחה לחזור לתיאטרון באר שבע, שהיה הרא שון ששיחקתי בו אחרי שסיימתי בית ספר למשחק. זו סגירת מעגל עבורי".

למה בחרת להתרחק ממחזות של חנוך כל השנים?

"זו היתה החלטה שלי. החיים המשותפים שלי עם חנוך היו דבר לא פשוט בשבילי כשחקנית צעירה שחיה עם מחזאי ובמאי נערץ כמו חנוך, והיה לי מאוד חשוב לא לסלול את הקריירה שלי על גבי הדבר הזה. רציתי לבנות את העצמאות שלי כש חקנית. כשחנוך הציע לי לשחק ב'האישה המופלאה שבתוכנו', ההפקה שהוא עשה אחרי 'הילד חולם' - אמרתי לו שאני לא מעוניינת לעבוד איתו יותר. הוא מאוד העריך את זה. לקח לי הרבה שנים לבנות את הקריירה שלי כשחקנית ולהרגיש שאני כבר עושה בזכות עצמי ולא בזכותו. היום אני במקום אחר, אני מאוד שמחה ונהנית לעבוד על הטקסט שלו, זו הנאה צרופה".

 ?? צילום: יונתן בלום ?? ברטו
צילום: יונתן בלום ברטו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel