Israel Hayom

נושמים ויורים

ההפגנות בגבול עזה, שלוו בעשן כבד, הקשו את נשימתם של הצלפים ● צה"ל פיתח מערכת מיוחדת לסינון אוויר לפתרון הבעיה

- חנן גרינווד

צה"ל פועל כבר חודשים ארוכים נגד ההפגנות ההמו ניות בגבול רצועת עזה, שמלוות בעשן כבד, בצמיגים בוערים, בגז מדמיע שנורה לעבר המפגינים וב מחבלים שמנסים לפגוע בלוחמים בחסות המהומה. מולם מוצבים צל פים, שנאלצים להתמודד עם קשיי ראייה ונשימה בשל העשן הכבד והסמיך. מערכת חדשה פותחה כדי לתת מענה לבעיה.

ביחידת מטמון, יחידת הניסויים והביצוע של חט"ל )חטיבה טכנולוגית ליבשה(, פיתחו מערכת נשימה ייחודית לצלף המכונה "נץ" בדמות מסכה אטומה, כך שלא תפגע ביכולת המבצעית. המערכת, המחוברת למפוח של אוויר נקי ופועלת באמצעות סוללות, מופעלת באופן מבצעי בתקופה האחרונה.

"פיתחנו בזמן מהיר במיוחד מערכת שתאפשר לצלפים לראות את המטרות, לתפעל את הנשק בצורה בטוחה ואפקטיבית, בדגש על הדרישות שלהם, וגם לנשום ללא קושי", מסביר מפקד היחידה, אלוף משנה נדב ליבנה, "הם עובדים בתנאים לא פשוטים, וההבדל בין שכיבה על הסוללות ונשימה של פיח הצמיגים והגז המדמיע לבין נשימת אוויר מסונן הוא דרמטי".

על רקע המתיחות הגוברת ברצועת עזה, שמים אנשי היחידה דגש רב על לחימה במתווה התת קרקעי. את רוב פעילותם אסור לחשוף, אולם בשיחה ל"ישראל היום" חושף אל"מ ליבנה אמצעי נוסף ללחימה מתחת לאדמה, שיסייע ללוחמי היחידות המיוחדות בעת שהייה ממושכת במנהרות. "המערכת מאפשרת נשימה לזמן ארוך מתחת לקרקע ומסננת את הגזים שאנחנו פולטים מהריאות. היא גם מספקת אוויר טרי וגם מטפלת באוויר שהלוחם פולט". מפקד מטמון מסרב לחשוף למי בדיוק מיועדת המערכת, אולם מסביר כי "הצורך עלה מהשטח בצורה מובהקת בשל האיום החדש ישן, שכנראה נילחם בו".

ביחידה שוקדים על מגוון פיתוחים, שעל רובם הוא מסרב לפרט, החל מרמת המיגון של החייל הבודד ועד לפיתוח אמצעים אקטיביים ומיגון של כלי רכב גלגליים ורק"מ. "אם מסתכלים עשר שנים קדימה", הוא רומז, "אנו עוסקים בכל מה שהדמיון יכול להעלות על הדעת ובדברים שנשמעים כמו מדע בדיוני. אנחנו מביאים את העתיד לחיילים בצה"ל". בתשובה לשאלה בנוגע לביקורת על כך שצה"ל ממגן את עצמו לדעת, משיב אל"מ ליבנה: "אנו מבצעים אופטימיזצי­ה בין מיגון בצורה אבסורדית, שימנע יכולת ניידות וקטלניות, לבין לא למגן בכלל".

 ??  ??
 ?? צילום: דו"צ ?? חייל לבוש באמצעי המיגון
צילום: דו"צ חייל לבוש באמצעי המיגון
 ?? צילום: אי.אף.פי ?? הפגנה אפופת עשן בגבול עזה
צילום: אי.אף.פי הפגנה אפופת עשן בגבול עזה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel