Israel Hayom

זה הזמן לסלוח: אלפים בכותל

חרדים לצד חילונים, ישראלים לצד תיירים: ברחבת הכותל המערבי נאמרו הלילה סליחות של עשרת ימי תשובה ● גם בבית הכנסת במשכן הנשיא נאמרו סליחות, בהשתתפות חיילים ואזרחים

- יורי ילון

אלפי יהודים מישראל ומרחבי העולם הגיעו הלילה לרחבת הכותל המערבי לאמירת סליחות במהלך עשרת ימי תשובה.

את האירוע המרכזי בכותל ארגן איגוד רבני הקהילות, כדי להביא לאחדות במקום הקדוש ביותר לעם היהודי. באמירת הסליחות בכותל הש תתפו אישי ציבור לצד דתיים, חרדים ומסורתיים במסגרת אירוע בהובלת רב העיר צפת, הרב שמואל אליהו, יחד עם רבני קהילות רבים.

הרב אליהו חיים פנחסי, מרבנות מבשרת ציון, התייחס לאמירת הס ליחות: "אין אדם שעושה רק טוב ולא חוטא בינו לבין חברו או בינו לבין בורא עולם. הבורא נתן את ימי הס ליחות, שבמהלכם יכול אדם לחשוב ולחדול ממעשיו הרעים ולבקש סליחה. הבורא רואה את החרטה ומקבל את האדם בזרועות פתוחות, כאבא שמקבל את בנו לאחר בקשת סליחה".

נשיא המדינה ראובן )רובי( ריבלין אירח שלשום בלילה - זו השנה החמי שית - אמירת סליחות מרגשת בבית הכנסת של בית הנשיא. הסליחות הת קיימו בליווי הפייטן משה לוק והזמר דוד ד'אור, ששר במהלך הערב את "שיר למ עלות", "אבינו מלכנו" ומחרוזת סליחות.

באירוע השתתפו כ 500 אורחים, ובהם מתפללי בית הכנסת, המתגו ררים בסמוך למשכן הנשיא, חניכי מכינות קדם צבאיות וחיילי צה"ל.

"במסורת היהודית הסליחות נא מרות כולן בלשון רבים. הן כוללות אחריות גורפת. כולנו אשמנו, חטא נו לפניך", אמר הנשיא למתפללים, "היחיד המתוודה מתייצב לתפילה ונו טל על עצמו אחריות לחטאי הציבור כולו. הווידוי נאמר בשם כל דורות ישראל עד כה".

עוד אמר הנשיא: "אחרי לקיחת האחריות הציבורית אפשר לשוב ול בקש - 'אבינו מלכנו, חדש עלינו שנה טובה', על כולנו. משום שלא רק הע בירות הן של כולנו, גם המעשים הטו בים במידת מה נזקפים לזכות כולם, וגם התקוות והברכות".

הנשיא הדגיש: "אני חושב שראוי שנלמד מנוסח התפילה לחיי היום יום שלנו. כולנו מחפשים את הטוב ביותר, למען העם, למען מדינת ישראל. כולנו חלק מקהילה אחת".

הנשיא ריבלין ציין כי "אמירת הס ליחות מספקת לנו הזדמנות לחשב מסלול מחדש. לא לחפש אשמים. לה ניח לעבר, לקחת אחריות ציבורית כולנו על כל מה שנעשה ולהיישיר מבט לעתיד".

ריבלין: "במסורת היהודית הסליחות נאמרות כולן בלשון רבים. הן כוללות אחריות גורפת. כולנו אשמנו, כולנו חטאנו לפניך. הווידוי נאמר בשם כל דורות ישראל עד כה"

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? רחבת הכותל, אמש
צילום: אורן בן חקון רחבת הכותל, אמש
 ?? צילום: קובי גדעון/לע"מ ?? הסליחות במשכן הנשיא. "חדש עלינו שנה טובה"
צילום: קובי גדעון/לע"מ הסליחות במשכן הנשיא. "חדש עלינו שנה טובה"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel