Israel Hayom

המעיינות שבעמק

מזג האוויר החצי־סתווי מזמין לטיול רטוב למרגלות הגלבוע ● כדאי לשכשך רגליים בפארק המעיינות, לתצפת על הציפורים הנודדות בדרכן לאפריקה, לקפוץ לפסטיבל הקרקס הישראלי ולקנח בגן גורו

- אילן גטניו

ההפוגה בחום, גם אם זו עדיין רק התקררות קלה, מכוונת אותנו אל עמק בית שאן - או בשמו המשודרג "עמק המעיינות". המעיינות הם האוצר האמיתי כאן, וגם בחורף, כשהטמפרטור­ות צונחות משמעותית, הנביעה מבטן האדמה חמימה ואפשר לא רק לשכשך רגליים, אלא ממש לטבול, לשחות במים בטמפרטורה של 24 מעלות וליהנות כאילו הקיץ עדיין כאן, רק בלי החום המעיק והלחות הגבוהה.

בצד המערבי של העמק, למרגלות הגלבוע, משתרע פארק המעיינות. שפע המים הנובעים במקום מפתיע לנוכח האקלים החם וכמות המשקעים הזעומה בעמק, העומדת על כ־003 מ"מ בשנה בלבד. הסיבה לכך היא המבנה הגיאולוגי של הגלבוע, המתנשא מעל לעמק. מראה הגלבוע מכיוון פארק המעיינות מרשים במיוחד בשל השברים הגיאולוגיי­ם שהרימו את חלקו הצפוני של ההר ויצרו קיר זקוף המתנשא כ־005 מטרים מעל לעמק. למרות קללת דוד בקינה על שאול ("ָהֵרי ַבִּגְלּבַֹע, ַאל ַטל ְוַאל ָמָטר ֲעֵליֶכם") - הרי הגלבוע זוכים לכמויות נכבדות של גשם. מי הגשם המחלחלים בצפון השומרון, מאזור שכם ועד הגלבוע, זורמים מתחת לפני הקרקע לעבר עמק בית שאן. בעמק, בגלל השבר הגיאולוגי שהרים את הרכס, המים פורצים לאוויר העולם כמעיינות שופעים.

כמו בעמק החולה, גם כאן עוצרות הציפורים הנודדות מאירופה ומאסיה המתקררות. האורחות מוצאות כאן שלל רב, ולא רק מים. בימים אלה כבר החלו הציפורים להגיע בדרכן לאפריקה החמה, ואפשר לצפות באלפי דיות שחורות, עוף דורס שמגיע מגרוזיה ומרוסיה וניזון מזבל ומפגרי דגים, ובעיט צפרדעים, עוד עוף דורס שנמצא בסכנת הכחדה וניזון בפארק מדגים, מעכברים, מאנפות, משחפים ומחוגלות קטנות.

אורחות קבועות

בשטח הפארק חורפות מאות חסידות שחורות, אורחות קבועות מגרמניה, מרוסיה ומפולין, שנשארות עד האביב ליד המעיין הטבעי עין מודע. בפארק עוד שני מעיינות, עין שוקק ועין מגדל, ובמרכזו זורם נחל הקיבוצים ששודרג לקראת החגים. עבודות הפיתוח ביוזמת רשות הטבע והגנים ובשיתוף המועצה האזורית "עמק המעיינות"

ורשות ניקוז ירדן דרומי כללו הכשרת ערוץ נוסף (אקולוגי) לנחל.

השדרוג כולל מעבירי מים שבהם אפשר לגלוש בבטחה ללא חשש לפציעות, גשרים מעל הנחל, מרפסות תצפית, שבילי הליכה וטיול. בחלק מהנחל מותר לטבול במים, ללכת במים ואפילו לשחות. שימו לב: מכיוון שחלק מהנחל עמוק, יש איסור חד־משמעי להיכנס למים אם לא יודעים לשחות. ילדים עד גיל 13 חייבים בליווי מבוגר אחראי.

מגדל זיכרון בראש הגבעה

מדרום לנחל קיבוצים מתנשאת גבעה רמה בשם תל שוכה, ובראשה מגדל בטון בן שלוש קומות. מפסגת התל יש תצפית נפלאה על האזור. המגדל נבנה בשנת 1939 כעמדת הגנה על קיבוץ ניר דוד, לאחר ששני חברים מהקיבוץ וחבר נוסף מקיבוץ מסילות נקלעו בקרבתו למארב ונרצחו. התל עצמו עדיין לא נחפר.

בשעות היום אפשר לראות בפארק בעלי חיים שונים, דו־חיים כגון צפרדעים, חלקן נדירות ונמצאות בסכנת הכחדה עולמית, או נמיות. בשעות החושך אפשר לצפות בפארק בחתולי ביצות, בשועלים ובלוטרות (יונקים הניזונים מדגים ומסרטנים). בעונה זו אפשר גם לטייל בין צמחיית החורף הנדירה הצומחת בפארק. הפריחה של החצבים בשולי השדות החקלאיים הגובלים בפארק נמצאת במלוא תפארתה.

"חדר בריחה" בשמורת הטבע

את החוויה בפארק אפשר לשלב במשחק בסגנון "חדר בריחה" בטבע, באסקייפארק, ולחפש את הסליק המיתולוגי שבנה שלמה גור, שהיה גם רכז הביטחון של הקיבוץ. דלתו הנעולה של סליק המעיינות התגלתה רק לאחרונה. המשתתפים מקבלים את התיק של גור, מכשיר קשר ורכב עם איתורן ויוצאים למסע בזמן, שמטרתו פיצוח הקווסט ומשמעותו איסוף קודים שיאפשרו את פתיחת דלתו של הסליק. המשחק נמשך בין שעתיים לשעתיים וחצי. המחיר: 105 ש' לאדם, כולל הרכב החשמלי, ערכת בריחה ומכשיר קשר.

הכניסה לפארק היא ללא תשלום, ואפשר לנסוע בשבילים באופניים מהבית או באופניים ששוכרים במקום ב־05 ש'. אפשר גם לשכור רכבים ירוקים ולהגיע איתם לטחנת הקמח ולתל השלושה. רכב לארבעה לשעתיים יעלה 210 ש' ולשישה - 300 ש'. בספטמבר הפארק פתוח בימים ראשון-חמישי, בשבת ובחג בשעות ,17:00-09:00 בימי שישי ובערבי חג עד השעה .16:00 בערב יום הכיפורים ייסגר הפארק בשעה .13:00 לרחבת החניה של פארק המעיינות מגיעים מהכיכר שלפני השער של גן לאומי "גן השלושההסחנ­ה". בכיכר פונים ימינה, עוקפים מימין את גן השלושה במקביל לגדר ונוסעים עד לחניה.

קרקס בסחנה וצמרות בגן גורו

בסחנה מתקיים בסוף שבוע זה פסטיבל הקרקס הישראלי, המאחד את מיטב אמני הקרקס בישראל. התוכנית האמנותית כוללת סדנאות, הפעלות והופעות מהפנטות ברצף, משעות הבוקר ועד הערב. מסלול אחד מיועד למשפחות והשני לחובבי קרקס - כנס קרקס מקצועי למתחילים, לחובבנים ולמתקדמים. אחר הצהריים תוכלו לצפות באולימפיאד­ת הקרקס, שבה יתחרו מיטב האמנים ויחולקו פרסים שווים. עוד במקום: במה פתוחה שבה אורחי הפסטיבל יוזמנו להציג את כישוריהם. בשעה 20:00 יועלה מופע קרקס קברט עם מיטב אמני הקרקס מהארץ ומחו"ל. בסיום המופע מסיבת קרקס אל תוך הלילה.

לטובת המשפחות המגיעות לפסטיבל הוקם בסחנה מתחם קמפינג עם מקלחות ושירותים. כרטיס רגיל לכל הפסטיבל: 350 ש' למבוגר (לתושבי העמק), 280 ש' לילד 180( לילדי העמק). ליום שישי בלבד: 220 ש' למבוגר 150( לתושבים), 120 ש' לילד 100( לתושבים), לשבת: 150 ש' למבוגר 130( לתושבים), 100 ש' לילד 80( ש' לתושבים). הכרטיס כולל כניסה חופשית לגן הלאומי "גן השלושה־הסחנה" ולינה במתחם הקמפינג.

בשכנות לגן השלושה נמצא גן גורו, שבסוכות יארח פסטיבל בצמרות האיקליפטוס­ים. בפסטיבל "פאן גורו" אפשר יהיה לטפס על הצמרות בגן ולצפות בבעלי החיים האוסטרליים מזווית חדשה ומרתקת, תוך כדי פעילות אתגרית. המסלולים כוללים מגדל תצפית אוסטרלי, מסלול צמרות אתגרי הכולל סולמות חבלים, אתגרי גובה ואומגות, ומתקני אתגר שהותאמו לגילי .12-4

הפסטיבל יתקיים בכל יום מ־42 בספטמבר ועד 1 באוקטובר, כולל, בשעות .18:00-09:00 בערבי חג ובשישי עד .15:00 מחיר כרטיס משולב לגן גורו ולגן גו יורה – אטרקציית מבוך דינוזאורים - כולל פסטיבל "פאן גורו": 59 ש' לאדם מגיל שנתיים. לפרטים: .04-6488060

 ?? צילום: גיל אליהו/ג'יני ?? משתכשכים במעיינות
צילום: גיל אליהו/ג'יני משתכשכים במעיינות
 ??  ?? חברים בגן גורו
חברים בגן גורו
 ?? צילום: רונן גולדשטיין ?? משחקי בריחה בפארק
צילום: רונן גולדשטיין משחקי בריחה בפארק
 ?? צילום: שחר רוזליס ?? פסטיבל הקרקס הישראלי
צילום: שחר רוזליס פסטיבל הקרקס הישראלי
 ?? צילום: אשחר בצר ?? נחל הקיבוצים
צילום: אשחר בצר נחל הקיבוצים
 ?? צילום: אשחר בצר ?? תל שוכה, על הגבעה
צילום: אשחר בצר תל שוכה, על הגבעה
 ?? צילום: אשחר בצר ?? פארק המעיינות
צילום: אשחר בצר פארק המעיינות
 ?? צילום: יואב לוטרה ?? אתגרים בפסטיבל "פאן גורו"
צילום: יואב לוטרה אתגרים בפסטיבל "פאן גורו"
 ?? צילום: יובל מורן ?? באות להתארח. חסידות בפארק המעיינות
צילום: יובל מורן באות להתארח. חסידות בפארק המעיינות
 ?? צילום: דוד כהן ??
צילום: דוד כהן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel