Israel Hayom

"מחיה החזנות": החזן מרדכי סובול הלך לעולמו ד"ר סובול, חתן פרס ירושלים, לקה באירוע מוחי מייד לאחר ראש השנה ונפטר בגיל 67 נחשב לאחד המומחים הגדולים בתחום החזנות

- יהודה שלזינגר

ד"ר מרדכי סובול, שהוגדר כ"מחיה החזנות" וכאחד המומחים הגדולים בתחום, הלך אתמול לעולמו בגיל .67

הוא לקה באירוע מוחי לאחר ראש השנה ואושפז בבית החולים בעיר אטלנטה בארה"ב, שם נפטר.

לאחר החג התמוטט החזן והמ נצח המפורסם והובהל לבית החו לים, שם אובחן עם מפרצת במוח. הוא הורדם והונשם ללא הכרה ונפטר לאחר כמה ימים. רעייתו ובתו היו עימו במהלך החג, ושני בניו, שמתגוררים בישראל ובברזיל, הגיעו לשהות עימו בי מיו האחרונים.

ארונו של סובול יגיע היום לי שראל. הלווייתו תצא ביום שלי שי, ערב יום הכיפורים, בשעה 9 בבוקר מבית ההלוויות ירקון שער פתח תקווה.

סובול, תושב פתח תקווה, נולד ב 1951 בתל אביב למאיר וזיסל, ניצולי שואה. מגיל 8 החל סובול ללמוד חזנות אצל החזן שלמה רביץ ז"ל, שראה בו את ממשיך דרכו. הוא שימש מנהל מוזיקלי ומנצח קבוע של התזמורת הסי מפונית "יובל", ומאחוריו מאות רבות של קונצרטים בארץ ובעו לם. מקורביו סיפרו כי הוא העמיד אחריו דורות של חזנים.

ב 2006 קיבל סובול את פרס החינוך מידי נשיא המדינה יצחק נבון, וכן הוענק לו פרס ירוש לים על תרומתו להחייאת החזנות בישראל. הוא חיבר ותזמר מאות יצירות, והיה מוזמן באופן קבוע לפסטיבלי מוזיקה ברחבי העולם.

במהלך השנים הכשיר סובול את החזנים המובילים בעולם, ובהם יצחק מאיר הלפגוט, יעקב למר, חיים אדלר, צבי וייס, נת נאל הרשטיק ועוד.

סובול שיתף פעולה גם עם זמ רים וחזנים מפורסמים דוגמת דוד ד'אור ועמיר בניון. בסרט "מדורת השבט" שבו השתתף חיבר מרדכי סובול עבור יהורם גאון את השיר "הבט משמיים", ובו שילוב של חזנות ופזמון המושתת על לחן עתיק ומוטיבים יהודיים מסור תיים. במשך שנים רבות הגיש את התוכנית "לפני התיבה" בר דיו קול חי. כמו כן, שיתף פעולה עם חיים משה בתקליט של מוזי קה יהודית.

במשפחתו סיפרו כי סובול היה יהודי וציוני בכל רמ"ח איבריו, אשר קיבל עשרות הצעות לע זוב את הארץ ולשמש חזן בחו"ל, אך סירב לכולן. "הוא היה ראוי לקבל את פרס ישראל, ובמקום זאת מובא לקבר ישראל", אמרו. השדרן מנחם טוקר ספד לו בט וויטר: "הלב מסרב להאמין. ד"ר מרדכי סובול האהוב. יהי זכרך ברוך. בשבילי תמיד תישאר מנצח בלתי מנוצח".

 ??  ?? סובול
סובול

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel