Israel Hayom

ארכיון מכתבים נדיר מלפני 2,000 שנה התגלה בבית גוברין

- דן לביא

במהלך חפירות שנעשו בחדר צדדי במערה תת קרקעית בגן הלאומי בית גוברין מרשה, נח שפו על פני הקרקע 1,020 בו לות )טביעות חותם( עשויות טין מהמאות ה 3 וה 2 לפני הספי רה. התגלית הנדירה והמרתקת מעוררת את דמיונם של האר כיאולוגים: מדובר בעדות לאר כיון מכתבים, השני מסוגו שהת גלה בארץ, המתוארך היסטורית לתקופה ההלניסטית.

הבולות העתיקות שימשו בת קופות קדומות לחתימת מכתבים ומגילות. אם הגיע מכתב כשה בולה שלו שבורה, היתה זו הוכחה שהוא נפתח לפני שהגיע לנמ ען. הבולות, שעל חלקן דמויות, קשרו מכתבים ומגילות שנכתבו על גבי ניירות פפירוס קדומים שלא שרדו את 2,200 השנים, ורק הבולות נותרו כדי לספר את סי פור הארכיון.

הארכיון התגלה במסגרת חפי רות ארכיאולוגי­ות שמתבצעות בגן הלאומי, בניהולו של ד"ר איאן שטרן מהסמינרים האר כיאולוגיים וההיברו יוניון קולג', בהיתר של רשות הטבע והגנים וברישיון רשות העתיקות.

ד"ר דונלד צבי אריאל מרשות העתיקות, אחד המומחים הגדולים בעולם בתחום הבולות, בחן קבו צה של 300 בולות ומצא כי על טביעות החותם מצויות דמויות של אלים יווניים כמו אתנה, אפו לו ואפרודיטה, כמו גם קרני שפע, סצנות ארוטיות, חיות ועוד.

על פי הערכותיו, "ממצא אר כיאולוגי זה מעיד על ארכיון מס מכים קדום, פרטי וגדול שהיה במקום והיה שייך, אולי, לבעל אחוזה אמיד. נראה כי הארכיון ננטש בפתאומיות, ועובדה זו מעניינת במיוחד על רקע אירו עי התקופה המוכרים מהכתובים, שבמהלכם כבש יוחנן הורקנוס החשמונאי את האדומים שגרו בחבל ארץ זה ואחר כך כפה עליהם להתגייר".

ד"ר שטרן: "ממצא זה מצטרף לממצאים מרתקים נוספים שהת גלו במרשה מהתקופה שבה העיר היתה צומת דרכים מרכזי ומסח רי. חקר הבולות והדמויות השו נות המופיעות עליהן יכול לספק מידע משמעותי ועצום על החיים ועל התרבות בתקופה זו בארץ".

 ??  ?? אחת הבולות שנמצאו
אחת הבולות שנמצאו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel