Israel Hayom

איש המרתון

אליוד קיפצ'וגה הוכיח שהמציאות חזקה מכל סרט ● הוא גילח 78 שניות משיא העולם בריצה בברלין ועצר את השעון על 2:01.39 שעות ● "מעולם לא הפסקתי להאמין בעצמי"

- דור הופמן

שניות בודדות לאחר יריית הזינוק למרתון ברלין ,2018 רק שאלה אחת עמדה על הפרק: כמה? אליוד קיפצ'וגה, הרץ הטוב בעולם ומי שניצח בתשעה מעשרת המירו צים שבהם השתתף, פתח מבערים בעזרת שלושת מכתיבי הקצב שליוו אותו, והפך ריצה המונית 45) אלף אנשים היו שם( למופע יחיד, מרגש מרתק ומהפנט.

מהרגע שיצא לדרך בסגנונו הני נוח והמושלם, כל מה שעניין את עולם הריצה היה אם יצליח לשבור את שיא העולם שאותו ניסה להשיג ללא הצלחה בשנים האחרונות. שעתיים, דקה אחת ושלושים ותשע שניות 2:01.39) שעות( אחר כך, התקבלה התשובה. הקנייתי בן ה 33 ניפץ את השיא שקבע דניס קימטו באותו מסלול ב ,2014 מקצץ ממנו לא פחות מ 78 שניות.

קיפצ'וגה, שבדרך כלל שולף בט בעיות אמירות פילוסופיות על החיים ומשמעותם, נותר כמעט אילם אחרי ההישג; "אין לי מילים לתאר את היום הזה", הודה בסיום.

בתחילתו של היום הזה, ניסו המא רגנים לייצר קרב ראש בראש בין קיפצ'וגה לווילסון קיפסנג. נייקי מול אדידס, אלוף 2013 מול סגנו, שני הק נייתים הבכירים בנמצא. אלא שתוכנית הריצה של קיפצ'וגה ביטלה כל אפ שרות לתחרות. האלוף האולימפי הפך את המשפט האבסורדי מהסרט "מבצע סבתא" למציאות בלתי נתפסת. הוא התחיל הכי מהר שלו, ואיכשהו הצ ליח להגביר. כדי לקבוע שיא עולם חדש ידע שעליו לרוץ בקצב ממוצע של 2:54 דקות לקילומטר, ואת הריצה סיים בממוצע של .2:53

למרות שמכתיבי הקצב התגלו אנו שיים, לעומתו, נושרים בזה אחר זה ומותירים אותו בודד מול השעון ב 17 הקילומטרים האחרונים, קיפצ'וגה לא מצמץ. את חמשת הקילומטרים הרא שונים עבר ב 14:21 דקות, את הע שרה הראשונים ב ,29:21 ואת ה 25 הראשונים השלים ב 1:21:24 שעות. הנתון המדהים ביותר שנגזר מהריצה ההיסטורית הוא הנגטיב ספליט )חצי שני מהיר יותר מאשר הראשון(: 61:06 דקות בחצי המרחק, 60:33 בחצי השני. "זה היה קשה, אבל התכוננתי למצב שבו אצטרך לרוץ לבד", סיפר בסיום המנצח. "אני שמח שהצלחתי להשיג את השיא העולמי ושמעולם לא הפ סקתי להאמין בעצמי". בנשים, גלדיס צ'ירונו השלימה דאבל קנייתי כשקבעה זמן של .2:18:11

באופן טבעי, התוצאה של קיפצ'וגה העירה את הדיון בנוגע למרתון של פחות משעתיים. כבר שנים ארוכות שמומחי הריצה מנסים להבין אם זה אפשרי, ואם כן, מתי זה יקרה. הק נייתי, שגירד את הגבול הדמיוני ב 25 שניות בריצה המיוחדת של נייקי אש תקד, נותן למאמינים סיבות להאמין שזה עוד יקרה בימי חיינו. או יותר מדויק, בימי חייו.

הישראלים במרתון: וובה בריהון סיים במקום ה 24 עם 2:19.45 שעות, וגיזאצ'ו פנטה סיים במקום ה 7 עם 2:29.42 שעות.

קרב .10 שעות ספורות אחרי שיא העולם במרתון, נקבע שיא עולם חדש גם בקרב .10 הצרפתי קווין מאייר השיג 9,126 נקודות בתחרות שנערכה בט לנס, שיפור ל 9,045 הנקודות שקבע אשטון איטון האמריקני באליפות העו לם ב 2015 בבייג'ין.

 ?? צילום: ?? קיפצ'וגה על קו הסיום. תחרות של איש אחד GettyImage­s
צילום: קיפצ'וגה על קו הסיום. תחרות של איש אחד GettyImage­s
 ??  ?? קיפצ'וגה מציג את השיא
קיפצ'וגה מציג את השיא

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel