Israel Hayom

הכיפורים: הניצחון שנשכח )או הושכח( | אייל זיסר

- אברהם דיסקין

מדי שנה, בהגיע מועד חשבון הנפש, עולה בעיני רוחי התמונה המפורסמת "יהודים מתפללים" של הצייר היהודי, יליד גליציה, מאוריציו גוטליב. גוטליב מתאר בציור השמן המופלא, המוצג במוזיאון תל אביב לאמנות, קבוצת מתפ ללים ובה ילד, שמונה גברים ואחת עשרה נשים בתפילת הנעילה של יום הכיפורים. היצירה גדולת המימדים, צוירה על ידי גוטליב בשנת .1878 הוא נפטר חודשים ספורים לאחר השלמתה, בהיותו בן 23 שנים בלבד.

המדהים בתיאור שהפיקו מכחוליו של גוטליב, הוא לא רק הטכניקה הריאליסטית המושלמת שלו, אלא גם המבט המשמעותי החרוט לעד בעיני הדמויות האילמות. חשבון הנפש של יום הכיפורים ניכר היטב. יש הטוענים כי כמה מן הדמויות אינן אלא דיוקן עצמי של גוטליב בילדותו, בנערותו ובבגרותו. גם על חלק מהחפצים המו פיעים בתמונה יש רמזים המעידים על כך שהציור הוא חשבון נפש עצמי.

את רוב חייו הקצרים בילה מאוריציו גוטליב כאדם חילוני שניסה להשתלב בחברה הלא יהודית. הוא העביר את ימיו לא רק בקרקוב, שבה יצר כפטריוט פולני, אלא גם בווינה, מינכן ורומא. גוטליב האמין באחווה בין בני אדם באשר הם. יצירות אחדות שלו מתארות את מלך פולין האגדי קז'ימייז' הגדול, שהתפרסם בסובלנותו כלפי היהודים. תמונה ידועה שלו, שזכתה בפרס חשוב, נעשתה על פי מחזהו של שייקספיר "הסוחר מוונציה", הנגוע באנטישמיות. בציורים אחדים עסק גוטליב בדמותו של ישו. אך אין ספק שיצירתו המפורסמת ביותר, היא תמונת היהודים המתפללים ביום הכיפורים.

בראיון שנתן לסופר נתן סאמועלי )שמואלי( הסביר גו טליב את המניע שדחף אותו לציור המתפללים. הוא סיפר שכל חייו האמין כי "נפלה החומה" המבדלת אותו כיהודי מבני כל העמים. "כולנו אחים ורעים, כולנו בני אב אחד, אל אחד בראנו". במהלך מריבה אחת נתקל בהערות אנטי שמיות קשות ביותר. "החל דמי לרתוח... לבבי חש מכאוב איום ונורא... כל פצעי בת עמי התעוררו בקרבי.... אז נש בעתי להקדיש את כל כוחי לבת עמי".

פרק ט"ז בספר "ויקרא" עוסק בעבודת יום הכיפורים של הכהן הגדול. רוב הפרק מוקדש למנהגים שהיו ראויים לימי המקדש. בעיניי, המשפטים המשמעותיים ביותר לימינו קו בעים: "ַבּחֶֹדשׁ ַהְשִּׁביִעי ֶבָּעוֹשׂר ַלחֶֹדשׁ ְתַּעוּנּ ֶאת ַנְפשֵֹׁתיֶכם, ְוָכל ְמָלאָכהלֹא ַתֲע-וּשׂ ָהֶאְזָרח, ְוַהֵגּר ַהָגּר ְבּתוְֹכֶכם. ִכּי ַבוֹיּם ַהֶזּה ְיַכֵפּר ֲעֵליֶכם, ְלַטֵהר ֶאְתֶכם; ִמכֹּל, ַחטֹּאֵתיֶכם, ִלְפֵני ה', ִתְּטָהר."וּ ועוד נאמר: "ְוָהְיָתה זֹּאת ָלֶכם ְלֻחַקּת עוָֹלם, ְלַכֵפּר ַעל ְבֵּני ִיְשָׂרֵאל ִמָכּל ַחטֹּאָתם - ַאַחת ַבָּשָּׁנה".

כל אדם ותפיסת יום הכיפורים שלו. עבורי, יצירת המופת של מאוריציו גוטליב וסיפור חייו קוראים לכל אחד מאתנו לחשבון נפש מתמיד - אישי ולאומי - בין אדם למקום, בין יהודי ליהודי ובין כל אדם לכל אדם. גמר חתימה טובה.

גוטליב סיפר שהרקע לציור המתפללים היה שכל חייו האמין ש"נפלה החומה" המבדלת אותו מכל העמים. ואז במהלך מריבה נתקל באנטישמיות קשה ופצעיו התעוררו. הוא נשבע להקדיש כוחו לעמו

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel