Israel Hayom

הבור יוצא לאור

בביקור מיוחד בבורות של חטיבת המבצעים ושל חיל הים, מספרים מפקדיהם על רגעי הדרמה ועל המתח התמידי במהלך העבודה ● "לכל החלטה בבור יש אינסוף השפעות בשטח" ● חדרי המלחמה של צה"ל - כך זה נראה מבפנים

- אסף גולן

מהרגע שבו הרמטכ"ל ואלופי צה"ל יורדים אל מתחת לאדמה במחנה המטכ"ל, הם "נפרדים" אמנם מהעיניים ומהאוזניים שלהם, אבל נחש פים לתוצרים שהפיקו העיניים והאוזניים המשוכללות ביותר שיש לצבא. מפקד חדר המל חמה של הרמטכ"ל, רס"ן מ', ומפקד הבור של חיל הים, סא"ל ל', מספרים ל"ישראל היום", במסגרת ביקור מיוחד על המתח הרב, דרכי הפעולה והמעורבות המכרעת במבצ עים הסודיים ביותר.

דוגמה לדרמות שמתחוללות בבור חטיבת המבצעים של המטכ"ל מביא רס"ן מ': "היינו בפעילות שגרתית יומית בבור, שגם היא ענפה מאוד, ואז 'בום' - תצפית שלנו ברמת הגולן מד ווחת לנו שרחפן ישראלי, שע ליו גולש, עבר את הגדר ונחת בתוך שטח סוריה באזור שבש ליטת המדינה האסלאמית. הת צפית, שתפקידה להביט החוצה, לא יודעת כמובן מהיכן הרחפן מגיע ומי נמצא עליו - האם זה אזרח ישראלי שטעה? האם זה אזרח זר? האם זה גורם שחוצה מרצונו את הגבול? אתה לא יודע כלום - ובתוך שנייה אתה צריך לבחור בין המון אפשרויות. הרי אם זה אזרח שטעה או אדם זר שטעה - אתה צריך להציל אותו. זה אומר להקפיץ בתוך שניות כוחות שייכנסו לסוריה ולהע ביר נוהל קרב מסודר שיש לנו במגירה מסוימת".

רס"ן מ' ממשיך ואומר כי "מנגד, אם זו חציה של גורם מרצונו, למשל גורם עוין, אז רמת היחס והלחץ היא אחרת ודפוס הפעולה הוא אחר. צריך להבין: אתה לא יודע כלום, אבל אתה צריך להעביר מידע מדויק לרמטכ"ל ולהכין עבורו בצו רה מסודרת את הפקודות הנ כונות שנקבעו מראש ושאושרו על ידיו".

גם על האחריות שעל כת פיהם מספר רס"ן מ'. "יש לנו המון כוח בידיים, ולכל החלטה בבור של הרמטכ"ל יש אינסוף השפעות בשטח. צריך לעדכן המון בכירים במערכת הציבורית שיש להם נגיעה לעניין, ושנצי גים שלהם כבר כאן או נמצאים במקום שממנו הם יכולים להגיע בקריאה מהירה".

טעימה מהשגרה של בור חיל הים מספק סא"ל ל': "בשנתיים האחרונות עיקר העבודה שלנו הוא בצפון, מול המתחולל בסו ריה וכניסת הצי הרוסי לאזור. באחד השבועות היתה מִיפקדת השליטה הימית )משל"י( עסו קה באירוע שהתחולל בצפון ושעקבנו אחריו. תוך כדי עלה חשד לפיגוע איכותי נגד ספינות דבורה. מדובר על ספינות שמ סיירות מול חופי הרצועה כדי למנוע כניסת מפגעים מן הים. הן גם מונעות כניסת נשק עוין לרצועה, ולכן הן יעד רציני לפ גיעה. לא ידענו אם סירת נפץ תצא מהרצועה ותתנגש בדבו רה, או שיירו עליה טיל. זו היתה מציאות מורכבת, כי העיניים שלנו התרכזו בצפון. לכן פתחנו במשל"י חדר מיוחד. בינתיים כולנו יושבים במתח ומחכים". הכתבה המלאה תתפרסם מחר במוסף יום הכיפורים

"אם זו חציה של גורם עוין, רמת היחס והלחץ היא אחרת ודפוס הפעולה הוא אחר"

 ?? צילום: דו"צ ?? הבור של חטיבת המבצעים. מפקד חדר המלחמה של הרמטכ"ל, רס"ן מ': "יש לנו המון כוח בידיים"
צילום: דו"צ הבור של חטיבת המבצעים. מפקד חדר המלחמה של הרמטכ"ל, רס"ן מ': "יש לנו המון כוח בידיים"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel