Israel Hayom

הכי קרוב למלך שאפשר להיות

100 שנה להולדת הרצוג

- יעקב אחימאיר

אילו אבות המדינה היו מחליטים לחדש את המלוכה בישראל, אין לי ספק כי המועמד הבולט ביותר לכתר היה חיים הרצוג. אבל גם כהונת נשיא המדינה, השישי, הלמה אותו, אולי אף יותר מכל קודמיו ואף יותר מכמה מיורשיו במשכן הנשיא.

במדינה שבה כה מעטים הם אלה המכונים "ג'נטלמנים", הרצוג היה ראש וראשון להם. אודה כי בימי כהונתו הערכתי אותו מאוד גם בלא שהכרתיו אישית.

במדינה שבה כמעט לכל אחד סיפור חיים הראוי לעלילת סרט, פעל הרצוג בישראל ומחוצה לה כאשר עלילות חייו היו ראויות לסדרה של סרטים.

התחנות בחייו השיקו לאירועים היסטוריים באירופה ובישראל. כקצין השתתף בנחיתת בעלות הברית בנורמנדי ב 6 ביוני ,1944 הלוא הוא "היום הארוך ביותר" שבו החל שחרור אירופה מן הכיבוש הנאצי. אחר כך היה ממשחררי מחנה המוות ברגן בלזן.

אכן, בזמנו היו שראו בחיים הרצוג בעל אישיות ההולכת בתלם, אבל טעה מי שסבר כך. האם היה לפניו מי שכשגריר ארצו באו"ם ניצב על דוכן הנואמים וקרע לגזרים מסמך רשמי של האו"ם? נוסח ההחלטה שהשוותה את הציונות לגזענות.

הלוא דרושה מידה עצומה של אומץ לב, שלא לדבר על הזדהות אין קץ עם הציונות ועם העם היהודי, כדי לבצע את הקריעה הזאת קבל העולם. נאומו של הרצוג, באותו מעמד ב ,1975 נחשב לאחד מגדולי הנאומים בהיסטוריה. זאת ועוד: בהיותו נשיא נקט צעד שהכעיס רבים מאוד ועורר עליו זעם רב. זאת עקב החלטתו להעניק חנינה לבכירי השב"כ, אשר טוו עדויות שקר לאחר הריגת שני מחב לים שחטפו אוטובוס נוסעים.

הרצוג, בניגוד למוסכמות ואף בניגוד לנוהג, החליט להעניק לאנשי השב"כ חנינה עוד בטרם הורשעו. התבטאויות קשות הוטחו אז בנשיא השישי עקב החנינה. הוא עשה זאת בלב שלם: כנשיא, שלמות העם קדמה אצלו לכל. לפעמים נשמעת בפומבי ההערה: מדוע בכלל זקוקים אנו לנשיא? אנו זקוקים גם זקוקים, אך בתנאי שיהיה דומה לדגם הרצוג.

במדינה שבה כה מעטים הם אלה המכונים "ג'נטלמנים", הרצוג היה ראש וראשון להם. הרצוג פעל בישראל ומחוצה לה ועלילות חייו היו ראויות לסדרה של סרטים

כנשיא, שלמות העם קדמה אצלו לכל. לפעמים נשמעת בפומבי ההערה: מדוע בכלל זקוקים אנו לנשיא? אנו זקוקים גם זקוקים, אך בתנאי שיהיה דומה לדגם הרצוג

 ??  ?? הרצוג בנאומו המפורסם באו"ם ב 1975
הרצוג בנאומו המפורסם באו"ם ב 1975
 ?? צילום: יעקב סער/לע"מ ?? חיים הרצוג ז"ל
צילום: יעקב סער/לע"מ חיים הרצוג ז"ל
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel