Israel Hayom

"המשנה לשר המשפטים ניסה לקדם את הדחת טראמפ"

דיווח ב"ניו יורק טיימס": רוד רוזנשטיין הציע להקליט את הנשיא ולפתוח בהליכי הדחה בטענה של אי כשירות ● טראמפ: "ניפטר מהצחנה במערכת המשפט"

- יוני הרש, ארה"ב, וארז לין

האם משרד המשפטים האממ ריקני ניסה להביא להדחתו של נשיא מכהן?

ארה"ב סוערת ביממה האחרונה לאחר דיווח ב"ניו יורק טיימס", שבו נטען כי רוד רוזנשטיין, המשנה לשר המשפטים, הציע להקליט את הנשיא טראמפ בחשאי ואף לגייס תמיכה כדי להפעיל מהלך להדחתו באמצעות התיקון ה־52 בחוקה.

על פי הדיווח, באביב ,2017 זמן קצר לאחר שטראמפ פיטר את ראש הבולשת הפדרלית ג'יימס קומי, רוזנשטיין שוחח על אפשרות לגייס שרים בקבינט שיתמכו במהלך הדחת הנשיא בטענה של "אי כשירות לתפקיד".

כזכור, היה זה רוזנשטיין שהחליט זמן קצר לאחר פיטורי קומי על מינוי החוקר המיוחד רוברט מולר כדי לבדוק את הקשרים לכאורה בין אנשי טראמפ לרוסיה סביב בחירות .2016 רוזנשטיין, כך נטען, העלה את ההצעה להקליט את הנשיא ולהפעיל את התיקון ה־52 לחו־ קה בשורת פגישות ושיחות עם בכירים במשרד המשפטים.

הדיווח מסתמך על מספר רב של מקורות. לטענתם, ההצעה של רוזנשטיין מתבססת גם על תזכיר שכתב אנדרו מקייב, שהיה בזמנו ממלא מקום ראש הבולשת. בסופו של דבר ההצעה של רוזנשטיין לא יצאה לפועל, ולא ברור עד כמה הוא היה נחוש לבצעה.

התיקון ה־52 מאפשר לשרי הקבי־ נט להתחיל בהליך הדחה אם סגן הנשיא ורוב השרים סבורים שהוא אינו כשיר למלא את תפקידו. במקרה כזה מועברות הסמכויות של הנשיא לסגן הנשיא באופן זמני. בתקופת הביניים הזו הנשיא יכול לבקש את סמכויותיו מחדש. אך אם חברי הקבינט מתעקשים כי הוא עדיין אינו כשיר, הקונגרס צריך להצביע בתוך 21 יום על כשירות הנשיא. אם שני שלישים מהמחוקקים בשני בתי הקונגרס קובעים שהוא אינו כשיר, הוא מודח.

אף שרוזנשטיין הכחיש מכל וכל את הדיווח וטען כי הוא "לא מדויק ושגוי עובדתית", מבחינת טראמפ הדיווח הוא עוד הוכחה כי יש ניסיון להצר את צעדיו בתוך הממשל. בעצרת במדינת מיזורי אמר הנשיא לקהל המריע: "תראו מה חשפו עכשיו במשרד המשפטים... יש שם אנשים ממש רעים... יש שם כל הזמן סירחון שלא נעלם, ואנחנו נטפל בו".

כך או כך, מינויו של השופט ברט קוואנו לבית המשפט העליון נכנס לשבוע גורלי מבחינתו. אתמול הסכימה כריסטין בלייזי פורד להעיד בפני ועדת המשפט של הסנאט בימים הקרובים, על התקרית שבה קוואנו, בהיותו נער, תקף אותה מינית.

הנשיא טראמפ מתח נגדה ביקורת בסוף השבוע בטענה שהיא לא חשפה את המקרה במשך כמה עשורים. לדבריו, אם מעשיו של קוואנו היו כה חמורים, "היא היתה מגישה תלונה משטרתית באופן מיידי".

 ??  ?? רוד רוזנשטיין. ההצעה להדיח את טראמפ לא יצאה לפועל
רוד רוזנשטיין. ההצעה להדיח את טראמפ לא יצאה לפועל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel