Israel Hayom

ערבה עד אין קץ

רוחות הסתיו הקרירות כמו קוראות לנו דרומה ● מהיכרות עם החקלאות באזור, דרך צפייה מרתקת בכלבי רועים מאולפים ועד חדרי בריחה מדבריים ושוקו ללא הגבלה - זה הזמן לערבה

- אילן גטניו

כשמגזג האוויר מתחיל להתקרר מעט, ורוו חות הסתיו כבר מנשבות, גזה בדיוק הגזמן להדרים לערבה. אחרי הטיהור הגדול של הקיץ, שבו פורקו כל החממות בערבה, הסתיימה הכנת הקרקע לגידולי החורף שיגיעו לשולחנות שלנו בעוד כמה שבועות. בינתיים אפשר להו ציץ למרכגז ויידור בערבה התיכונה ולראות את חלון הראווה של החקלאות באגזור. מרכגז המבקו רים ע"ש ויידור בחצבה הוא למעשה החגזית של תחנת "יאיר", תחנת המו"פ (מחקר ופיתוח) של הערבה התיכונה שהפכה את החקלאות בערבה לענף הייוטק. במרחביו באופן חופשי וליהנות מהאטרקציות האינטראקטי­ביות, עם התנסות בחלק מהפעילות. אטרקציות המרכגז פותחו בהתייעצות ובסיוע מוו מחים מתחומים שונים והן מעניקות חוויה רבוחוו שית. "שולחן החול האינטראקטי­בי", למשל, הוא מתקן ארגגז חול טכנולוגי המאפשר ללמד עקרונות במדעי כדור הארץ, כגון גיאוגרפיה, גיאולוגיה והידרולוגי­ה, ולהמחיש נושאים כמו קריאת מפה טופוגרפית, משמעות קווי גובה, קווי פרשת מים, אגני היקוות, סכרים ועוד.

בשולחן מומחשים תנאי הקרקע של הערבה באופן ויגזואלי ייחודי, חווייתי וחי, המאפשר למו בקר לבנות הרים, לחפור ואדיות ונחלים ולהוריד גשם, ובתוך כך ללמוד את אתגרי המים והקרקע שיש בערבה, כגון שיטפונות, קידוחי מים ועוד. השולחן מופעל בעגזרת מערכת תוכנה אינטו ראקטיבית המבוססת על טכנולוגיית "מציאות רבודה" ‪.)Augmented Reality(‬ התוכנה עוקבת אחר המשחקים בארגגז החול, מציגה את הטופוגרו פיה של תנאי השטח המתהווים באגזורים הגבוהים והנמוכים ומדמה גזרימת מים כביכול בתוך הארגגז.

כשיוצאים מאולם התצוגה אפשר להיכנס לחלק מחממות התצוגה והמחקר, ולראות ולעיתים גם לטעום את הפירות והירקות שמגדלים כאן למו טרות ניסוי - גזנים חדשים לצד פירות מוכרים מאגזורים אחרים, שכאן בודקים את התאמתם לתו נאים הקשים של הערבה.

בעונה גזו תמצאו בחממות מגוון סוגי דלועים,

שעועית סגולה, תרד גוליבר ענק, חצילים במגוון צבעים, אבטיחים ומלונים תלויים, מגוון סוגי פרחים וגם מומורדיקה (לעוסית) - הפרי מאוקינאווה שבזכותו חי באי היפני הדרומי שיעור בני ה־001 הגדול בעולם. המחיר: 29 שקלים למבוגר, 23 שקלים לילד עד גיל ,12 לגמלאי ולסטודנט. עד גיל 3 חינם.

הלוחשת לכלבים

לא הרחק ממרכז ויידור, במושב צופר, עדי אתרוג יכולה ללמד אותנו פרק באילוף כלבי רועים ובגידול צאן. עדי מציעה פעילות כפרית מגוונת, הכוללת הגמעת גדיים מבקבוקים בעונת ההמלטות, חליבה ידנית, ייצור גבינות ביתיות, ולאחר מכן גולת הכותרת - אילוף כלבי רועים. את המיומנות הזו רכשה בחו"ל, והיא מכשירה כלבים עבור רועים בארץ ומכשירה גם מאלפי כלבים.

כשיושבים איתה על הטריבונה הקטנה מול חצר הכבשים, נראה כאילו היא מהלכת קסם על הכלבים. בשקט, כמעט בלחישה, היא מסננת: "שעון", "נגד", "עצור", והכלבה המאולפת יודעת להתחיל לרוץ, לאגף את הכבשים בכיוון השעון ונגד כיוון השעון וכך, בלי צעקות, הכבשים "בורחות" מהכלבה ועוברות בשערים, כמו שהתכוונה המאלפת.

כשיש כמה כלבים ורוצים שכל אחד מהם יבצע איגוף מכיוון אחר, משתמשים בכמה שפות, או בכמה מילות קוד, וכל כלב לומד את מילות הקוד הייחודיות לו. אם נמצאים בשטח והכלב רחוק, יש משרוקית כלבים ושריקות ייחודיות לכל כלב, ממש כמו בסרט "צלילי המוזיקה".

בביקור מדגימה עדי איך הכלב מוביל את העדר, ובהשתלמויו­ת קצת יותר ארוכות אפשר ממש ללמוד את המקצוע. הכלבים לא נראים סובלים מהמשימות ונראה שהם דווקא נהנים מה"עבודה", וכלב שלא נכלל בהדגמה מרגיש כאילו הוא ב"עונש".

המחיר: 50 שקלים, אפשר לתאם מראש בטלפון: .052-3868909

לפרטים: תיירות ערבה ,1-800-225-007 ובאתר www.goarava.co.il

סיורים להכרת המדבר

במהלך חג הסוכות יקיימו בבית הספר "שדה חצבה" שבערבה התיכונה מגוון מסלולים וטיולים לכל המשפחה בעלות סמלית, המאפשרים חוויה ייחודית בלב המדבר הישראלי והכרת הנוף המדברי והמסלולים ברחבי הערבה התיכונה. מדובר בסיורי בוקר וערב שיתקיימו החל 23.9־מ ועד ,30.9 בהובלת צוות מדריכים מקצועי ומיומן שיחשוף את המסתורין שבערבה התיכונה.

הסיורים מסובסדים, והמחיר למשתתף מבוגר הוא 40 שקלים, לילדים בני ‪30 14-3‬ שקלים ועד גיל 3 בחינם. הנחה של 10 שקלים תינתן לחברים בחברה להגנת הטבע או למתארחים בבית הספר שדה חצבה. למסלולי הנחלים יש להגיע עם נעליים סגורות, כובע וכמובן מים. יש להגיע 20 דקות לפני תחילת הסיור לנקודת הריכוז בבית הספר שדה חצבה. לפרטים: 08-6581546/576

מדבר בריחה

קצת דרומה מצופר, עדיין בדרך לאילת, אנו עוצרים ביישוב הקהילתי צוקים ומגיעים למלון המדברי "נוף צוקים". את חדרי הבריחה המסורתיים הסגורים החליפו כאן באטרקציה לכל המשפחה, המתקיימת בשטח פתוח ומשלבת בין טיול בנוף המדברי הקסום של הערבה לגיבוש של חברים או משפחה, הכולל חשיבה משותפת ויכולת ניווט בסיסית לתחנות ניווט שאליהן מגיעים באמצעות מפה. כל משימה חושפת את התחנה הבאה והמשחק משלב הנאה, חשיבה והיכרות עם הסביבה המדברית ועם החי, הצומח, ההתיישבות והטבע שבה. הפעילות מוזנקת מדי יום אחר הצהריים ונמשכת כשעתיים. המחיר: 50 שקלים למשתתף.

במלון של נוף צוקים 12 בקתות אבן מרהיבות וממוזגות, הקרויות על שם נחלי המדבר ומותאמות לזוגות ולמשפחות. הן נבדלות זו מזו בנוף הנשקף מהן ומחולקות לשלוש דרגות נוף - פנורמי, הרים והרי אדום.

הבקתות נבנו על הגבעות בהרמוניה מושלמת עם הסביבה המדברית, ובכל בקתה חדר שינה עם מיטה זוגית, טלוויזיה עם כבלים וסלון עם שלוש ספות או מיטות יחיד או מיטה וחצי. המטבח מאובזר בכל הציוד הדרוש לשהייה מפנקת, כולל מכונת אספרסו, ובמרפסת ג'קוזי זוגי פרטי.

המחיר: 800 שקלים ללילה בבקתה באמצע השבוע, 1,000 שקלים בסופי שבוע 1,200־ו בחגים. אפשר להזמין גם ארוחת בוקר במזנון המשקיף אל כל השטח. וזה שווה.

ברז שוקו

בהמשך הדרך לאילת יש תחנת חובה, לפחות לפי דרישת הילדים, בפארק יטבתה. זה לא שאין שוקו בסופרמרקט, אבל כאן זה כמעט ישר מהפרה. ליד המזנון, שהשתדרג למסעדה, נפתח פארק שבו מספרים אנשי קיבוץ יטבתה את סיפור העלייה לקרקע והקמת הרפת המפורסמת, ומסבירים על הבנייה הירוקה, על ניצול אנרגיית השמש וכמובן על החלב שהפך את הקיבוץ לכל כך מפורסם.

בפארק הזערורי מבנים בצורת איגלו, שבהם עוברים בזה אחר זה גם כדי לראות מצגות וגם כדי ליהנות במתקנים. בקצה הפארק מחלקים כוסות ריקות, וברזי השוקו עובדים שעות נוספות.

המחיר: 130 שקלים למשפחה של ארבעה, ובקופה כדאי לנסות חבילה עם ארוחת צהריים שתעלה 250 שקלים. מי שרוצה להיכנס לפארק בלבד יידרש לשלם 38 שקלים, אבל יש הנחות בכל אתרי הקופונים ובמועדוני החברים, וכדאי לבדוק, שכן אז המחיר יורד ל־22 שקלים.

 ?? צילום: מרכז ויידור ?? שעועית סגולה
צילום: מרכז ויידור שעועית סגולה
 ?? צילום: מרכז ויידור ?? מומורדיקה, היישר מיפן
צילום: מרכז ויידור מומורדיקה, היישר מיפן
 ??  ?? מלונים תלויים במרכז ויידור
מלונים תלויים במרכז ויידור
 ?? צילום: עדי אתרוג ??
צילום: עדי אתרוג
 ?? צילום: עדי אתרוג ?? כלבי רועים בפעולה במושב צופר
צילום: עדי אתרוג כלבי רועים בפעולה במושב צופר
 ??  ?? עדי אתרוג
עדי אתרוג
 ?? צילום: ארן דולב ?? פארק יטבתה
צילום: ארן דולב פארק יטבתה
 ?? צילום: ארן דולב ?? "חליבה" ביטבתה
צילום: ארן דולב "חליבה" ביטבתה
 ??  ?? מלון נוף צוקים
מלון נוף צוקים
 ?? צילום: פרדי נפתלי ??
צילום: פרדי נפתלי
 ??  ??
 ??  ?? פויקה וארוחת בוקר (משמאל) בנוף צוקים
פויקה וארוחת בוקר (משמאל) בנוף צוקים

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel