Israel Hayom

התעוררות רוחות האנטישמיות ברוסיה

- אריאל בולשטיין

פרסום הודעת משרד ההגנה הרוסי, שבה חזרו הרוסים שוב על האשמות בוטות בדבר האח ריות של ישראל להפלת המטוס הרוסי בסוריה, בא לאותת שלפחות כלפי חוץ רוסיה אינה מוכנה לה עביר דף ולשים מאחור את תקרית המטוס.

חוסר דיוק, טענות בלתי מבוססות ואף שקרים, שנכללו בממצאי משרד ההגנה הרוסי, לא צריכים להפתיע איש. מרגע שהרוסים הצהירו על "אשמת ישראל" הם אינם מסוגלים לרדת מהסולם, גם אם משלחת חיל האוויר הישראלי הציגה להם הוכ חות ברורות שישראל פעלה בהתאם לכללי מנגנון התיאום בין שתי המדינות. הודאה פומבית בטעות מנוגדת לתרבות השלטונית ברוסיה. הממשל הרוסי לעולם לא ייתן לעובדות לבלבל את אמונת אזרחיו בכך שרוסיה תמיד צודקת.

הטלת האשמה השקרית על ישראל העירה מרבצן רוחות אנטישמיות, ששררו תמיד בחברה הרוסית והוסתרו בעשורים האחרונים במאמץ מלמעלה. ערוצי טלוויזיה רוסיים הרשו לעצמם התבטאויות קשות נגד ישראל ומספר דוברים, כולל צירים בכירים בפרלמ נט הרוסי, דרשו להפגיז בתגובה את שדות התעופה הצבאיים של המדינה היהודית. עד תקרית המטוס דיבורים מעין אלה היו אסורים הלכה למעשה במ רחב הציבורי ברוסיה, משום שכל השולטים בו היו בטוחים שראש הפירמידה, קרי הנשיא פוטין, מתנגד להם. מצב חדש, שבו גורם שלטוני מרכזי כמו משרד ההגנה הרוסי מדבר על ישראל במושגים שמזכירים את שפת השטנה של ימי "המלחמה הקרה", התיר את חרצובות הלשון של האנטישמיות ברוסיה.

חוסר הנכונות של הרוסים לקבל את העובדות, לצד הרצון להתעקש על "האחריות הישראלית", מעידים כי בכוונתם לסחוט מתקרית המטוס תו עלת מדינית בזירה הסורית. הרוסים ינצלו את המשבר המלאכותי כדי לנסות להצר את חופש הפעולה של ישראל, אך בלי להיגרר לעימות ישיר עימה. הפלת המטוס תוצג כסיבה לאספקת יכולות צבאיות מתקדמות, דוגמת מערכות טילי S-300 למשטר הסורי.

במצב זה חשוב שישראל תעמוד על שלה ותמשיך לפעול כפי שפעלה לפני תקרית המטוס - תנהל עם רוסיה שיח מדיני וצבאי הדוק, במיוחד בדרג של ראשי המדינות מחד, ותממש את זכותה להפעיל את צה"ל בסוריה ככל שיידרש מאידך. כשהרוסים יבינו שישראל לא תתקפל, ההבנות מלפני התקרית תישארנה בתוקף.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel