Israel Hayom

השגריר ברוסיה לשעבר: "המשבר מלאכותי, הרוסים מחפשים 'תשלום'"

צבי מגן: "ברוסיה האשימו את ישראל ביום המשבר באופן מתוזמר - עם אלמנטים אנטישמיים; זו לא מקריות"

- אריאל כהנא

"המשבר יזום ומלאכותי, בלי קשר למציאות או לעובדות, מכיוון שהרוסים רוצים תשלום". כך מנתח שגריר ישראל ברוסיה לשעבר, צבי מגן, את ההודעה הח ריפה של משרד ההגנה הרוסי בנוגע לתקרית בשיחה עם "ישראל היום".

מגן, חוקר בכיר במכון INSS בתל אביב, הדגיש כי "לא משנה מה יש ראל היתה עושה. מרגע שהצד השני רוצה במשבר, אין דרך למנוע זאת. התקשורת האשימה את ישראל ביום המשבר באופן מתוזמר עם אלמנטים אנטישמיים. אין כאן מקריות".

לפי הניתוח של מגן, מערכת הבי טחון הרוסית לא שינתה את עמד תה, גם לאחר ביקורו של מפקד חיל האוויר. לדבריו, "גם באותו ערב לאחר סיום המפגשים איתו, כמו בהודעות הראשונות שלהם ביום נפילת המטוס, הם הטילו את האש מה על ישראל. נכון שפוטין הוביל קו מתון יותר, קו של 'המבוגר האח ראי' כביכול. אבל עד לרגע זה לא ברור אם זו באמת היתה עמדתו, או שמא מדובר במהלך מתואם בינו לבין שר ההגנה שויגו, שבו אחד הוא השוטר הרע ואחד השוטר הטוב".

הוא מוסיף כי "ברוסיה יש שני קולות מנוגדים בנוגע לאיראן. האחד, הרואה בהם סכנה, ובאיזשהו אופן שבע רצון מכך שישראל עושה לרוסיה את העבודה מול איראן בסו ריה. מנגד, מערכת הביטחון הרוסית, באופן מסורתי, רואה באיראנים סוג של בעלי ברית כנגד ארה"ב והמע רב. לכן היא לא אוהבת את הפעי לות הישראלית נגד איראן בסוריה. כמו כן, שלוש שנים אחרי שנכנסה לסוריה, רוסיה כבר רוצה לגמור עם הסיפור ולצאת החוצה. מבחינה זו, הפעילות הישראלית, שמערערת את היציבות בסוריה, מפריעה לה".

מגן, שהיה שגריר ברוסיה בשנות ה 90 ושימש במשך שבע שנים ראש סוכנות "נתיב" לחיזוק הקשרים עם יהדות בריה"מ, מעריך כי המשבר היזום מצד רוסיה נועד לקצור הישג כלשהו, וכן מדגיש כי "הרוסים מח זיקים בסך הכל 16 מטוסים בסוריה שזה מעט מאוד, והם יודעים שליש ראל יש כוח היזק גדול ושהיא מת כוונת למה שהיא אומרת... הם לא רוצים התקוטטות נוספת".

 ?? צילום: גדעון מרקוביץ ?? מגן
צילום: גדעון מרקוביץ מגן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel