Israel Hayom

אחריות ישראלית לכישלון רוסי

- אמנון לורד | פרשנות

בדו"ח המאשים את ישראל בהפלת מטוס המודיעין הרוסי בסוריה חסר רק סעיף אחד: אמירה מאיימת כי ישראל תישא בתוצאות. וזה הדבר החיובי היחיד שאפשר להגיד על דו"ח משרד ההגנה הרוסי, שמבוסס על שקרים. נראה שחיל האוויר הרוסי רוצה להגן על כבודו. משום שמפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, מסר את סדרת הנתונים שמהם משתמע כי הפלת המטוס על ידי הסורים היא מחדל, שבמידה רבה הרוסים עצמם אחראים לו. זהו כישלון בלתי מוסבר שהרוסים לא מסרו למבצעי ירי הטילים את הקודים של זיהוי עמית טורף ביחס למטוס המודיעין. ירי טילי הנ"מ מתבצע תחת פיקוח או הדרכה רוסית.

האשמתה הגורפת של ישראל עומדת בסתירה להודעת הנשיא ולדימיר פוטין ביום הכיפורים, כי האירוע הקשה הוא תולדה של שרשרת טעויות טרגיות. השגריר לשעבר צבי מגן אומר שאפשר להסיק שהרוסים רוצים איזה "תשלום" על הטרגדיה. אפשר להניח שלא מדובר בסוג המיקוח שישראל ניהלה מול טורקיה בשנים שאחרי אירועי ה"מאווי מרמרה". אפשר אולי לשער במה מדובר, אבל אלו דברים שרה"מ בנימין נתניהו יצטרך לדבר עליהם בפגישתו הקרובה עם הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, וכן בפגישה עתידית עם הנשיא פוטין. פגישה כזאת ככל הידוע לא נקבעה. אפשר להעריך שדווקא הפעם רה"מ עלול להיתקל בקשיים בקביעת פגישה עם פוטין.

הנחות היסוד ברורות: מי שפועלים הרחק מגבולותיהם מסיבות גיאו פוליטיות, שאפשר להבין אותן, אלו הרוסים והאיראנים. ישראל, לעומת זאת, פועלת על סף דלתה. יש לה אינטרסים חיוניים שהיא לא יכולה לוותר עליהם. סוריה היא חוליה בציר רשע שמופנה כלפי ישראל ומאיים על שלום אזרחיה. כל זאת בחסות רוסיה. לכן רוסיה בהנהגת פוטין לא תוכל להתעלם מהצרכים של ישראל. פוטין אכן גילה בעבר הבנה לפעילות ההתקפית של ישראל. דו"ח משרד ההגנה הרוסי משדר את כל התסכולים שספגו קצינים רוסים לאורך השנתיים האחרונות, ובייחוד בשנה האחרונה, כאשר צפו מקרוב בבעלי בריתם סופגים כתישה מצד ישראל בשעה שנכפית עליהם התעלמות ועמידה מהצד. זו היתה המשמעות של "מתיחת החבל" מול הרוסים באירועים של פברואר השנה.

חשש: רוסיה תוסיף להתקרב לאיראן

לישראל יש שיטות נוספות שבהן היא יכולה לפגוע במטרות איראניות וחיזבאללאי­ות; ייתכן שמעכשיו היא תיאלץ להשתמש בהן במינון גבוה יותר ותפעיל פחות את מטוסי חיל האוויר. התקווה שרה"מ ישמש איש ביניים ביצירת הסדרה והבנות בין ממשלת רוסיה לממשל האמריקני, כנראה לא מתממשת בשלב זה. ישראל חרגה מהקו המערבי של הסנקציות והגינויים בשרשרת מעשי התוקפנות הרוסיים, החל מאוקראינה וכלה בהרעלת הסוכן בבריטניה. אי אפשר לגנות את ישראל על כך. היא נמצאת בתווך של העימות בין מעצמות המערב לרוסיה. החשש הוא שרוסיה תתייצב בצורה הדוקה יותר לצידה של איראן, בעקבות החרפת העימות שכופה ממשל טראמפ על רקע יציאתה החד צדדית של ארה"ב מהסכם הגרעין.

למרות הפסגה בין הנשיא טראמפ לנשיא פוטין, שאמורה היתה להביא להפשרה ולשדר תחילתה של ידידות מופלאה, זה לא מה שקורה בשטח. על רקע ההרעלה בבריטניה ואספקת נפט וחומרים אחרים לצפון קוריאה, ארה"ב רק הוסיפה עוד סנקציות כלכליות על רשימת הסנקציות הקודמת. הממסד הביטחוני בארה"ב הצליח באמצעות חקירות המעורבות הרוסית בבחירות לכפות על טראמפ מדיניות אנטי רוסית המנוגדת לרצונו. גם בנושא האיראני וגם בנושא הרוסי, ישראל היא זו שמשלמת את מחיר ההסלמה.

 ?? צילום ארכיון: אי.פי ?? מטוס האיליושין, הדגם הרוסי שהופל על ידי נ"מ סורי
צילום ארכיון: אי.פי מטוס האיליושין, הדגם הרוסי שהופל על ידי נ"מ סורי
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel