Israel Hayom

ממתינים בסוכה: קבלנים מעדיפים להחזיק דירות במלאי ולא להוריד מחירים

סקירה של הכלכלן הראשי: "בחודש יולי נרשמה ירידה חדה של 12% במספר הדירות שמכרו הקבלנים" ● קבלן שנותר עם דירות, שסיים לבנות לפני חצי שנה: "השוק נעצר"

- ערן בר טל

"אני מעדיף לא למכור ולא להוריד מחירים יותר מ ,"2%-1% אומר ל"ישראל היום" קבלן ממרכז הארץ ששליש מהדירות שסיים לבנות לפני שישה חודשים טרם נמכרו. "ברור שאין ירידת מחי רים, רק עצירת שוק", הוא מסביר.

הערכה זו של היזם והקבלן אפשר למצוא גם בסקירת השוק האחרונה של משרד האוצר. "סך העסקאות במחירי שוק, דהיינו, בניכוי 'מחיר למשתכן', עמד בחודש יולי על 8,700 דירות, נמוך ב 5% בהשוואה ליולי אשת קד והרמה הנמוכה ביותר שנרשמה בחודשי יולי בעשור האחרון", נכתב בסקירת הכלכלן הראשי של האוצר. "סך העסקאות, כולל 'מחיר למשתכן', עמד על ,5,800 ללא שינוי משמעותי בהשוואה ליולי אשתקד. סך הדירות החדשות שנמכרו ביולי עמד על 5,200 דירות, עלייה של 2% בהשוואה לאש תקד, המתרכזת כולה בפלח השוק של הדירות המסובסדות במסגרת 'מחיר למשתכן'. כך, בניכוי עסקאות אלו, נרשמה ירידה חדה של 12% במספר הדירות שמכרו הקבלנים", נכתב.

בדרך כלל שוק הנדל"ן מגיב לאט לשינויים רגולטוריים ולמגמות שוק, מכיוון שקבלנים נוטלים התחייבויות למיזמים ולא יכולים לשנות כיוון עם שינוי התנאים. אך במקרה של "מחיר למשתכן" השינוי ניכר במהרה, מכיוון שהממשלה ביצעה תפנית חדה ומהירה בתנאי השוק. התוכנית החלה להיות מיושמת בשטח ב ,2016 ומייד כשצ ברה תאוצה לחצו הקבלנים על דוושת המעצור. כך, שנת 2017 הסתיימה בי רידה של כ 16% במכירת דירות חד שות, בהשוואה ל ,2016 והשנה המ גמה נמשכת.

לצד "עצירת השוק", כפי שהגדיר אותו קבלן, שר האוצר משה כחלון שלח את משקיעי הנדל"ן הישראלים לחו"ל, ואלה הוציאו מאז החלה התו כנית כ 2 מיליארד דולר על השקעות בדירות בארה"ב, באירופה ובמקומות נוספים ברחבי הגלובוס.

גם למגמה זו אפשר למצוא ביטוי בסקירה השבועית האחרונה של משרד האוצר: "בחודש יולי נמשך השפל בר כישות המשקיעים. סך הדירות שנר כשו על ידי סגמנט זה של השוק עמד על 1,100 דירות בלבד, בדומה לרמתו בחודש הקודם ונמוך ב 29% בהשוואה ליולי אשתקד. המשך הירידה ברכי שות המשקיעים וההתייצבות במכי רות המשקיעים בחודש יולי )בהש וואה ליולי אשתקד( הביאו להעמקת הירידה במלאי הדירות בידי משקיעים. בסך הכל נגרעו ממלאי זה בחודש יולי כ 700 דירות, גבוה כפליים מהירידה

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel