Israel Hayom

בעקבות ההתרסקות בארה"ב: צה"ל מקרקע זמנית את מטוסי ה"אדיר"

בחיל הוחלט לא להסתכן ולקיים בדיקה מקיפה של כל כלי הטיס החדישים ● הפנטגון השבית גם הוא את המטוסים, בהמשך לחקירת הגורם להתרסקות מטוס F-35 בדרום קרוליינה

- לילך שובל וארז לין

נשארים בקרקע: מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, הורה אתמול להשבית את מטוסי ה"אדיר" למשך כמה ימים לצורך בדי קות, בעקבות אירוע התרסקות מטוס ה F-35 לפני כשבועיים בארה"ב.

מטוס ה F-35 שהתרסק בארה"ב הוא מדגם ,B בעוד המטוסים שבארץ הם מדגם .A לפי הודעת הצבא, בעקבות ההתרסקות בארה"ב התקיימה חקי רה טכנית וממצאיה הועברו לידי חיל האוויר הישראלי על ידי מנהלת התו כנית האמריקנית .(jpo) הממצאים מצ ביעים על כך שכשל טכני בצינור דלק במנוע הוביל לתאונה.

לפי הודעת הצבא, "אלוף נורקין הח ליט לנקוט משנה זהירות ולבדוק את כלל מטוסי האדיר, אף שלא מדובר בדגם הקיים בשירות חיל האוויר הישראלי, ואף שלא התגלה כשל במטוסים". כן נמסר כי הבדיקה תיערך כמה ימים, וב סיומה ישובו המטוסים לפעילות מלאה. "אם יידרשו לפעול מבצעית במרחב, מטוסי האדיר כשירים וערוכים לכך", נמסר מצה"ל.

מוקדם יותר אתמול הודיע הפנטגון כי כל מטוסי מטוס הקרב החדשני ה F35 יקורקעו עד שתושלם בדיקת המ נועים שלהם. ההחלטה התקבלה לנוכח הממצאים של ההתרסקות הראשונה של המטוס, בחודש שעבר בארה"ב.

חקירת התאונה, שהתרחשה כאמור במהלך טיסה של דגם ,F-35B העלתה כי ייתכן שצינורית דלק תקולה הורכבה במנועי המטוס, ולכן יש צורך לבדוק אם לשאר המטוסים יש צינורית תקולה כזו.

דובר מטעם המשרד האמון על המטוס בפנטגון אמר כי בכל המטוסים יבדקו את צינוריות הדלק. הוא הוסיף כל מטוס שיימצא תקין יוכל לחזור לשירות פעיל מייד לאחר מכן, מבלי לחכות להשלמת הביקורת בשאר המטוסים: "אם נמצא צינורית דלק חשודה, היא תוסר ותוחלף; אם במטוסים מסוימים נמצא שצינוריות הדלק תקינות, המטוסים האלו יוכלו לשוב לטוס".

הביקורת העולמית צפויה להימשך 24" עד 48 שעות". התקלה בחודש שעבר היתה הראשונה אי פעם של המטוס החדשני מאז נכנס לפעילות מבצעית.

כזכור, לאורך תהליך הפיתוח שלו התגלו בעיות רבות, מה שגרם לתפי חת עלויות התוכנית לכ 400 מיליארד דולר.

גם יצרנית המטוס, לוקהיד מרטין, מסרה כי היא פועלת בשיתוף עם הפ נטגון ועם הלקוחות הבינלאומיי­ם שלה כדי לפתור את הבעיה.

 ?? F-35 צילום: אי.אף.פי ?? מטוס ה
F-35 צילום: אי.אף.פי מטוס ה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel